صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۲۹

گزارش یک رسانه آمریکایی درباره باور ۳۷۳

موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S۴۰۰ ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود.
گزارش یک رسانه آمریکایی درباره باور ۳۷۳
 پایگاه نشنال اینترست طی گزارشی به قدرت نظامی و موشکی ایران پرداخت. این سایت آمریکایی مدعی شد ایران به‌زودی به توانایی ساخت سامانه‌ای معادل اس‌۴۰۰ دست می‌یابد. گزارش نشنال اینترست که به قلم سباستین روبلین نوشته شده، تأکید دارد که سامانه موشکی بالستیک باور ۳۷۳ می‌تواند به‌راحتی مزایا و توانایی‌های اس‌۳۰۰ را پوشش دهد.
نویسنده گزارش تأکید دارد که توانایی باور ۳۷۳ حتی از اس‌۳۰۰ هم بیشتر بوده و با کمی‌پیشرفت به اس‌۴۰۰ می‌رسد. سیستم موشکی اس‌۴۰۰ هم‌اکنون بزرگ‌ترین و دوربردترین و پیشرفته‌ترین سامانه موشکی زمین به هوای دنیا است و ایرانی‌ها با باور ۳۷۳ فقط اندکی با دستیابی به این ابر سیستم موشکی فاصله دارند.
موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S۴۰۰ ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود.
این سامانه همچنین، قابلیت تعقیب و ضربه‌زدن به انواع موشک‌های بالستیک، بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادها را دارا است. نشنال اینترست به نقل از مقامات ایران تأکید دارد که این سیستم موشکی در تمام شرایط جغرافیایی و آب و هوایی فعال است و می‌تواند به دشمن ضربه بزند.
تاریخچه سامانه باور
نشنال اینترست سپس به سراغ تاریخچه سامانه‌های موشکی ایران می‌رود. نویسنده مدعی است اولین بنای تشکیل سامانه موشکی در سال ۲۰۰۷ و بر روی سامانه اس‌۳۰۰ روسیه انجام گرفت. بعدازآن، متخصصان ایرانی این سیستم روسی را پیشرفت دادند، چراکه از سال ۲۰۱۰ به بعد به علت تحریم ایران، روسیه حاضر نشد برخی تجهیزات این سیستم را به ایران تحویل داده یا بفروشد.
یک سال بعد ایران گفت که از این به بعد، خودش سیستم اس‌۳۰۰ خودش را تجهیز می‌کند و به همین دلیل، نام آن را باور نامید. ایران پس از چندین سال در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که این سیستم به قابلیت‌های جدیدی رسیده و به‌زودی از آن رونمایی می‌شود. اگرچه بعد از برجام و لغو تحریم‌ها، روسیه ۴ پدافند اس‌۳۰۰ به ایران داد، اما ایران فعالیت خودش را متوقف نکرد و کار بر روی سامانه ضد هوایی باور را ادامه داد.
توانمندی‌های باور
نمونه نهایی سیستم باور ۳۷۳ که مدتی پیش از آن رونمایی شد، مجهز به توانمندی‌هایی است که اس‌۳۰۰ فاقد آن است. خودروی سنگین ذوالجناح، به‌عنوان کامیون کشنده، برای حمل لانچرهای این سامانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این خودرو دارای ۵ محور فعال است و قابلیت عبور از رودخانه تا عمق۱/۵ متر، حداکثر ظرفیت بار ۳۰ تن، حمل محموله با طول ۱۰/۵ متر، حداکثر شیب روی ۳۵٪، حداکثر شیب روی طولی ۲۰٪، وزن خالص ۲۱ تن و سامانه تعلیق مستقل را دارد.
به گزارش خبر فوری، همچنین، رادار این سامانه موشکی، از نوع رادارهای معراج ۴ می‌باشد. معراج ۴ که برای اولین بار همزمان با این سامانه رونمایی شد، یک رادار کنترل آتش و برد بلند است.
نشنال اینترست می‌گوید که برخی کارشناسان نظامی می‌گویند سیستم راداری معراج ۴ جهت کار بر روی سامانه باور ساخته نشده است، بااین‌حال مشخص است که این سیستم راداری قابلیت کارکردن بر روی سامانه را دارد و می‌تواند به‌خوبی جهت تشخیص موقعیت و هدف به آن کمک کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات