اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۶۹۳۳

تولید پسته در کشور را تا دو برابر می‌توان افزایش داد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه توسعه باغات پسته در شمال و شمال‌غرب کشور در دستور کار معاونت باغبانی است، گفت: با انجام برنامه‌های اصلاحی باغات تولید پسته در کشور تا دو برابر افزایش می‌یابد.
محمدعلی طهماسبی در پاسخ اینکه آیا ما جایگاه نخست تولید پسته را به آمریکا واگذار کرده‌ایم؟ گفت: ایران با ۴۷۹ هزار هکتار سطح زیرکشت دارای رتبه اول سطح زیرکشت در دنیا بوده این در حالی است که آمریکا نزدیک به صد هزار هکتار رتبه دوم جهان را دارد. وی ادامه داد: بیش از نیمی از سطح کشت پسته ایران در یک استان خشک و شور به نام کرمان واقع شده و نزدیک به ۴۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت که شامل ۸۱ درصد سطح زیرکشت باغات (۴۷۹ هزار هکتار) می‌شود در ۱۲ استان متمرکز است که عمده سطح کشت شده مناطق از کیفیت آب و خاک خوبی برخوردار نبوده و منجر به کاهش عملکرد پسته ایران شده است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که کشت و کار و همچنین توسعه باغات آمریکا در مناطق با شرایط آب و خاک با کیفیت انجام می‌شود.
به گفته طهماسبی بروز خشکسالی‌های پیاپی و تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر ضمن تأثیر سوء در عملکرد کمی و کیفی پسته، کشت و توسعه سایر محصولات باغبانی را با محدودیت بیشتری مواجه ساخته و با توجه به اقلیم این مناطق پسته یکی از گونه‌های مقاوم در شرایط سخت است.
وی با بیان اینکه توسعه باغات پسته در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور در دستور کار معاونت باغبانی قرار دارد گفت: با اجرای عملیات اصلاح باغات از جمله تغییر رقم و سرشاخه‌کاری باغات پسته قدیمی و درجه ۲ با ارقام تجاری و مناسب با منطقه عملکرد را دو برابر می‌توان افزایش داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات