صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۴۲

گردشگری و اقتصاد

پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ روح‌الله صنعتکار
گردشگری اقدام مرسومی است که همه افراد تعطیلات را با خانواده یا دوستان در مکانی به جز محیط کار یا زندگی خود سر می‌کنند. سفر به خارج از کشور یکی از انتخاب‌هایی است که مردم سراسر جهان چه در تابستان و چه در زمستان برای بازدید از مکان‌های جدید به آن توجه دارند. شاید از خودتان بپرسید چگونه یک کشور از جذب گردشگران بهره می‌برد؟  در پاسخ می‌توان گفت، پولی که گردشگران در یک کشور هزینه می‌کنند، درآمد صنعت گردشگری آن کشور است.
صنعت گردشگری از دو جنبه عمده حائز اهمیت بسیار است:
نخست، موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و... را فراهم می‌کند.
دوم، از نظر اقتصادی به مثابه یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود.
این که امروزه مشاهده می‌شود کشور‌های صنعتی اروپا و آمریکا همه نیرو و توان خود را برای جذب جهانگرد به کار می‌گیرند، مؤید جایگاه این صنعت در اقتصاد است؛ چرا که عایدی حاصل از گردشگری پایدار و در عین حال امکان بهره برداری از آن در کوتاه‌مدت فراهم است. همچنین اشتغال‌زایی در این صنعت بالا بوده و نیروی انسانی مورد نیاز آن به آموزش بلندمدت نیاز ندارد.
رشد صنعت گردشگری می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشور‌های گردشگرپذیر را افزایش دهد و درآمد مالیاتی بیشتری را نصیب دولت این کشور‌ها کند. درآمد‌های ارزی حاصل از گردشگری حتی می‌تواند در دیگر بخش‌ها نیز سرمایه‌گذاری شود و از این طریق نیز رشد اقتصادی بهبود یابد. در بیشتر کشور‌های گردشگرپذیر، توسعه صنعت گردشگری به بهبود قابل توجه زیرساخت‌هایی، مانند فرودگاه‌ها، راه‌ها، خدمات درمانی، شبکه‌های تلفن همراه، بهداشت، امنیت و... منجر می‌شود و مردم بومی نیز مانند گردشگران از این پیشرفت‌ها سود خواهند برد.
همچنین گردشگری نقش مهمی در مدیریت، تأمین مالی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور‌ها ایفا می‌کند. «گردشگری فرهنگی» جزء مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری است و درآمد‌های حاصل از فروش بلیت ورودی اماکن فرهنگی، راهنما‌ها و نیز کالا‌های فرهنگی کمک شایانی به تأمین سرمایه مورد نیاز برای حفظ میراث فرهنگی می‌کند.
رشد اقتصادی فراگیر به معنای آن است که بخش وسیعی از نیروی کار جامعه، از مزایای رشد اقتصادی بهره‌مند شوند و صنعت گردشگری به خوبی از عهده این مهم برمی‌آید. صنعت گردشگری از یک زنجیره تأمین گسترده بهره می‌گیرد که حوزه‌های تولیدی و خدماتی گوناگونی از قبیل حمل‌ونقل، اسکان، مواد غذایی، تأمین انرژی و آب، جاذبه‌های گردشگری، هنر‌ها و صنایع‌دستی، میراث فرهنگی، کسب‌وکار‌های خرد و... را شامل می‌شود؛ به همین دلیل افراد زیادی از رشد صنعت گردشگری در یک کشور نفع می‌برند.
امکانات موجود در ایران نشان می‌دهد، ایران ظرفیت پذیرایی بیش از ۲ تا ۳ میلیون گردشگر خارجی را در سال دارد و این صنعت بعد از صنعت نفت، مهم‌ترین گزینه برای درآمد ارزی در کشور خواهد بود؛ چرا که کشور ایران موقعیت بسیار استثنایی و ممتازی را از نظر جذب جهانگرد داشته که درآمد‌های ارزی هنگفتی را به دنبال خواهد داشت. گفتنی است، جاذبه‌های گردشگری فراوانی در ایران یافت می‌شود، از جمله طبیعت زیبا با خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی ویژه، آداب و رسوم و سنن باستانی و اسلامی و اماکن بسیار قدیمی با سبک معماری بی‌نظیر که مورد علاقه جهانگردان است و در کمتر کشوری می‌توان پیدا کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات