صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۳۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 10 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز اگر ملت ایران عزیز است و در سیاستهای بزرگ جهانی دارای نفوذ است، علتش در ایمان او، و در عمل و ابتکار او، و در اقدام شجاعانه‌ او، و در وحدت و یکپارچگی اوست. هر کدام از این عوامل را که از دست بدهیم عزت ما دچار تهدید می‌شود.(1388/2/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سپاه پيربشو نيست!
بيست‌وسومين مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه در حالي با حضور فرماندهان، مسئولان و مديران عالي‌رتبه برگزار شد که حضور جوانان در اين مجمع چشمگير بود.
سپاه خود از جمله نهادهاي انقلابي است که با محوريت جوانان شکل گرفت. فرماندهان دلاوري که هشت سال دفاع مقدس را مديريت کرده و حماسه‌هاي بزرگ را خلق کردند، جملگي جواناني بودند که دهه سوم عمر خود را مي‌گذراندند. حضرت امام(ره) به ايشان اعتماد کردند و فتح و ظفر به دست آمده در دفاع مقدس محصول اين اعتماد بود؛ از این رو طبيعي است که جوان‌گرايي جزء برنامه‌های اصلی سپاه باشد.
در پايان دهه چهارم انقلاب اسلامي، بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي که رهبر حکيم انقلاب اسلامي صادر کردند، راهنماي پيشرفت جمهوري اسلامي در دهه پنجم است که بر جوان‌گرايي و سپردن امور کشور به جوانان استوار است. معظم‌له در بيانات‌شان با صراحت از ضرورت سپردن امور مديريتي کشور به جوانان مؤمن انقلابي سخن گفته و منتظرند اين تحول صورت گيرد.
بحمدالله سپاه در اين امر نيز پيشگام بوده و در طول سال‌هاي اخير جوانان انقلابي متعددي، مسئوليت‌هاي خطيري بر عهده گرفته‌اند. به گفته سردار حاجي‌زاده «بيش از ۷۰ درصد مديران و فرماندهان در هوا فضاي سپاه سني بين ۳۰ تا ۴۰ سال دارند که ما به آنها اعتماد کرديم و امروز نتيجه آن را مشاهده مي‌کنيم.» که اين مدل مي‌تواند به الگوي تحول مديريتي کشور در ديگر عرصه‌ها نيز بدل شود.
البته نکته مهم در اين تحول و جوان‌گرايي سازماني آن است که قرار نيست اين فرايند به انقطاع نسلي سپاه بينجامد، و تجربيات کسب شده گذشته که قيمتي براي آنان نمي‌توان گذاشت، به يکباره فراموش شود!
فرمانده معظم کل قوا پيش از اين در جمع فرماندهان سپاه فرموده بودند: «سپاه تجديدپذير است، کهنه‌بشو نيست، پيربشو نيست‌ـ افراد پير مي‌شوند امّا سازمان پير نمي‌شود‌ـ معناي اين آن است که از همه‌ عناصري که مي‌توانند به اين تجديدپذيري کمک کنند، بايد استفاده بشود. خصوصيت جوان‌گرايي بايد همراه با استفاده‌ از مجربّان، کارکشتگان و قديمي‌ها باشد... انقطاع نسلي در سپاه نبايد به‌ وجود بيايد.»
نبايد فراموش کرد که اهداف متعالي و دوردست تنها با اراده و همت و گام‌هاي بلند جوانان دست‌يافتني خواهد بود و اين روح و جوهره بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي است که در همه عرصه‌ها بايد محقق شود.

 

ویژه بیست‌وسومین مجمع فرماندهان سپاه

1ـ امروز حصارها برابر اراده سپاه کارایی ندارد
«سرد‌ار سرلشکر سلیمانی» با بیان اینکه امروز حصارها برابر اراده سپاه اعتبار و کارایی ندارند، گفت: سپاه هیمنه بزرگ‌ترین و مجهزترین ارتش دنیا، یعنی ارتش آمریکا را شکست و پوشالی بودن آن را به جهانیان نشان داد. فرمانده نیروی قدس سپاه با تبیین وضعیت جاری منطقه و تحولات راهبردی و اعجاز گون جبهه مقاومت و ضد صهیونیستی و تأثیرات آن در معادلات آینده، اظهار داشت: پیوسته باید با حکمت عمل کنیم؛ همان‌گونه که طی ۲۰ سال اخیر با استراتژی و راهبردهای متنوع دشمن را زمین‌گیر و وادار به شکست کرده‌ایم.


2ـ‌ گزینه سایه جنگ بی‌خاصیت شده است
«سردار حاجی‌زاده» با بیان اینکه موازنه قدرت تغییر کرده و گزینه سایه جنگ بی‌خاصیت شده است، تأکید کرد: امروز علاوه بر پایگاه‌های کشورهای فرامنطقه‌ای، ناوهای آنها در دریا را تا 2 هزار کیلومتری بی‌خاصیت کرده‌ایم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: دشمن درصورتی که به اجرای عملیاتی علیه پهپادهای ما دست بزند، حتی اگر موفق هم بشود مجبور است موشک پدافندی 5 میلیون دلاری را خرج پهپاد فوق پیشرفته 25 هزار دلاری ما بکند؛ بزند یا نزند آنها مغلوب و بازنده این مواجهه هستند.


3ـ ظرفیت‌های اقتداربخش و راهبردی جدید در نیروی زمینی سپاه
«سردار محمد پاکپور» گفت: امروز علاوه بر ارتقای توان و پتانسیل‌هایی که در گذشته از آن بهره‌مند بودیم، شاهد ایجاد یگان‌های واکنش سریع و جنگ الکترونیک به عنوان توانمندی‌های جدید نیروی زمینی سپاه هستیم. فرمانده نیروی زمینی سپاه افزود: امروز بحمدالله در شرایطی قرار داریم که علاوه بر ارتقای توان و پتانسیل‌هایی که در گذشته از آن برخوردار بودیم، ظرفیت‌های اقتداربخش و راهبردی جدیدی در نیروی زمینی سپاه فراهم و به آن افزوده شده است.


4ـ با اقتدار از خلیج‌فارس حراست و حفاظت می‌کنیم
«سردار علیرضا تنگسیری» گفت: با اقتدار از خلیج‌فارس حراست و حفاظت می‌کنیم و به هرگونه تعرض به مرزهای آبی ایران اسلامی پاسخ کوبنده و سخت می‌دهیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه دستگیری نیروهای آمریکایی و انگلیسی تنها یک هشدار برای کشورهایی بود که قصد تعرض به مرزهای ایران را دارند، گفت: اگر کشوری به خود اجازه دهد بدون اجازه وارد مرزهای آبی ایران شود، سرنوشت تلخی در انتظار آن خواهد بود.


5ـ‌ راه‌اندازی 500 گردان امداد و نجات در بسیج
«سردار غلامرضا سلیمانی» از ایجاد 500 گردان بسیج با گرایش امداد و نجات برای یاری رساندن به هموطنان در بحران‌ها خبر داد و گفت: ظرفیت بی‌بدیل بسیج می‌تواند در هر عرصه‌ای از تقویت گفتمان مقاومت و نقش‌آفرینی در عرصه های مختلف به ایفای نقش تعیین‌کننده بپردازد. رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: اقدامات بسیج در سطوح کشور گسترده و متنوع است و بنا داریم به فضل الهی بسیج با اثربخشی بیرونی و اعتلای درونی در راستای تحقق بیانیه گام دوم محکم و استوار به پیش برود.


6ـ قرارگاه سازندگی در پیشانی جنگ اقتصادی دشمن قرار دارد
«دکتر سعید محمد» با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در پیشانی جنگ اقتصادی با دشمن قرار دارد، گفت: این قرارگاه با روحیه جهادی و انقلابی و رصد گلوگاه‌های کشور و بن‌بست‌شکنی در زمان تحریم‌ها نقش بسزایی در خنثی کردن توطئه‌های دشمن دارد. فرمانده قرارگاه سازندگی افزود: با 8 رده تخصصی و 40 گروه و به‌کارگیری بدنه جامعه مهندسی و شرکت‌های خصوصی در مسیر سازندگی کشور تلاش می‌کنیم.

 

▼ اخبار
1ـ افشای طرح‌های ضد ایرانی سعودی‌ها
روزنامه «الاخبار» در ادامه افشاگری علیه عربستان سعودی در قالب اسنادی تحت عنوان «سعودی لیکس» محتوای سند جدیدی از عربستان سعودی را منتشر کرد که موضوع آن طرح براندازی نظام ایران طی سه سال از طریق شراکت با آمریکاست. برای چنین هدفی، ریاض دو مجموعه ابتکار به آمریکا پیشنهاد کرده که مجموعه اول «مقابله با عوامل ایران» اول در یمن است تحت عنوان «تمام کردن شورش حوثی‌ها» و دوم در لبنان است تحت عنوان «مقابله با حزب‌الله» که در سند، سازوکار این مقابله ذکر شده است. مجموعه دوم ابتکار، شامل برنامه کاری، از جمله طرح نمرود و پرونده عنکبوت است که هدفش زدن برنامه هسته‌ای ایران، منزوی کردن ایران و تأثیر رسانه‌ای، اقتصادی و امنیتی بر ایران است.


2ـ‌ ما نمی‌توانیم برای مباحث محرمانه تعیین تکلیف کنیم
«سیدحسین نقوی‌حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به طرح تعدادی از نمایندگان درباره شفافیتی که پس از انتقاد به مجلس به دلیل مخالفت با شفافیت مطرح شده است، گفت: بعضی از دستگاه‌ها آیین‌نامه داخلی دارند و ما نمی‌توانیم برای اداره آنها قانون تصویب کنیم. ما نمی‌توانیم برای اداره شورای نگهبان یا شورای عالی امنیت ملی که اسناد طبقه‌بندی شده و تمام مباحث آن محرمانه است، تعیین تکلیف کنیم. تمام بحث‌های امنیت کشور در این سازمان مطرح می‌شود، پس باید گفت این سازمان‌ها هم باید به طرح شفاف‌سازی آرای نظام تقنینی عمل کنند؟ قطعاً مخالفت با قانون اساسی دارد و حتماً اخطار قانون اساسی در مجلس مطرح می‌شود.


3ـ‌ بدهی ۳۰ هزار میلیاردی دو خودروساز به بانک‌ها
«امیر خجسته» نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو علاوه بر بدهی ۳۰ هزار میلیاردی به بانک‌ها در اجرای تعهدات‌شان به مشتریان تأخیر داشتند که در این میان تعهدات ایران‌خودرو ۴۰۰ هزار دستگاه و سایپا ۵۴۰ هزار دستگاه است. وی خاطرنشان کرد: مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد، خودرو‌هایی که در انبار‌های این شرکت بوده، ۱۸۰ هزار دستگاه بوده است که الآن به ۹۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده و این در شرایطی است که ایران‌‌خودرو در حال حاضر برای ۴۰۰ هزار خودرو تعهدات معوق دارد و باید به مردم تحویل دهد. همچنین شرکت سایپا ۵۴۰ هزار دستگاه خودرو پیش‌فروش داشته که ۳۰۰ هزار دستگاه آن معوق است.


4ـ بازگشت ناطق‌نوری به جامعه روحانیت مبارز
«فرید مدرسی» روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود نوشت: علی‌اکبر ناطق‌نورى در جلسه شوراى مرکزى «جامعه روحانیت مبارز» به عنوان «میهمان ویژه» با دعوت رسمی محمدعلی موحدى‌کرمانى، رئیس جامعه روحانیت حضور یافت. ناطق‌نوری پس از مناظره‌های سال 1388 در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی‌کرد. «سیدرضا اکرمی» عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت پیرامون این خبر گفته است: «ناطق‌نوری یکی از مؤسسان اصلی جامعه روحانیت مبارز بوده است. تاکنون با گذشت بیش از50 سال از فعالیت جامعه روحانیت، او عضو، مؤسس و تأثیرگذار بوده است. حضور وی در مقام میهمان نبوده و در مقام صاحب‌خانه به جامعه بازگشتند.»


5ـ احتمال نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۲۰
استراتژیست ارشد سابق دولت «دونالد ترامپ» از احتمال نامزدی «هیلاری کلینتون» از حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ خبر داد. «استیو بنن» در مصاحبه با شبکه «فاکس بیزنس» افزود: دموکرات‌ها واهمه دارند که نامزد‌های آنها در این دور ضعیف باشند و با توجه به مطرح بودن طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا تلاش می‌کنند انتخابات را از اعتبار ساقط کنند. استیو بنن همچنین گفت: کلینتون هر کاری را این هفته انجام داده و با دخترش تور تبلیغاتی برای معرفی کتاب جدیدش موسوم به «زنان پرجرئت» و «نامشروع خواندن ترامپ» به راه انداخته است.


▼ اخبار کوتاه
بررسی تطبیقی نتایج نظرسنجی‌های ماهیانه یک مؤسسه نظرسنجی دانشگاهی نشان می‌دهد، سردار قاسم سلیمانی همچنان با اختلاف قابل توجه در صدر فهرست شخصیت‌های محبوب کشور قرار دارد. بر پایه داده‌های دریافتی، «حجت‌الاسلام رئیسی» نیز با رشد سریع اقبال مردم به وی در ماه‌های اخیر، در میان سه شخصیت محبوب مردم ایران قرار گرفته است. «محمدجواد ظریف» با وجود کاهش محسوس محبوبیت در ماه‌های اخیر، همچنان در میان سه چهره بالایی فهرست قرار دارد.
«احمد توکلی» رئیس سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» درباره محکومیت «حسین فریدون» به پنج سال حبس قطعی و ۳۱ میلیارد تومان جریمه نقدی گفت: برخورد قوه قضائیه با تخلفات و مفاسد صاحبان قدرت نشان‌دهنده قدرت و عزت دستگاه قضایی کشور است. همچنین مایه افتخار جمهوری اسلامی است که در پیاده کردن عدالت میان افراد تفاوتی قائل نمی‌شود. وی افزود: هرچند من معتقدم حکم داده شده کم است و می‌شد جزای بیشتری هم در نظر گرفت.
«سعید رفیعی‌فر» دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه درآمد نقد دولت از فروش نفت مربوط به فروش 2/1 میلیون بشکه‌ای به پالایشگاه‌های داخلی است،‌ گفت:‌ سال گذشته این نفت با ارز ۴۲۰۰ تومانی به فروش می‌رسید؛ اما امسال ارز نیما معیار فروش داخلی نفت خام است که با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه، از افزایش روزانه، ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد دولت در این زمینه ‌حکایت دارد.
وزیر نفت درباره استقبال نکردن از کارت سوخت شخصی گفت: کاری که باید انجام دهیم، این است که مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت جایگاه‌داران را به ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش دهیم. به گفته «زنگنه» روزی ۳۵ هزار کارت جدید صادر می‌شود و تا آخر مهر همه کارت خواهند داشت؛ اما باید این کارت استفاده شود تا اگر زمانی تصمیم بر سهمیه‌بندی شد، مشکلی نداشته باشیم.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «همان‌طور که هر روز بیشتر و بیشتر باخبر می‌شوم، به این نتیجه می‌رسم آنچه در حال روی دادن است استیضاح نیست، بلکه کودتاست که هدف آن گرفتن قدرت مردم، رأی آنان، آزادی‌های آنان، متمم دوم قانون اساسی، مذهب، ارتش، دیوار مرزی و حقوق خدادادی مردم آمریکاست.»
«حبیب جهانساز» رئیس سازمان چای کشور گفت: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ تن چای سبز خریداری‌ و از این میزان ۲۵ هزار و ۱۵۸ تن چای خشک استحصال ‌شده که پنج درصد نسبت به شش ماهه نخست پارسال افزایش داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات