صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۷۹

از شکست فشار حداکثری تا عقب‌نشینی آمریکا

1ـ آمریکا از سوریه عقب‌نشینی نکرده، بلکه جابه‌جا شده؟!

یک منبع ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با «رویترز» با بیان اینکه «آمریکا از سوریه عقب‌نشینی نکرده؛ بلکه جابه‌جا شده» اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی در مناطق دیگری از سوریه مستقر خواهند شد و ما هیچ چراغ سبزی به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه نشان نداده‌ایم و فقط تلاش می‌کنیم جان سربازان‌مان را حفظ کنیم.» وی افزود: «ما در جایگاهی نیستیم که بخواهیم با ترکیه در زمینه تصمیم‌گیری‌هایش درباره سوریه دربیفتیم.»
گفتنی است، روز گذشته یک منبع بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «الحره» اعلام کرده بود، پنتاگون دستوراتی از دولت آمریکا برای عقب‌نشینی کامل از سوریه براساس یک جدول زمانی کوتاه‌مدت دریافت کرده است. همچنین اعلام شد، پس از توئیت ترامپ درباره خروج آمریکا از سوریه، نیروهای آمریکایی، دو مقر نظامی در «سری کانیه» و «کری سبی» در شهر «تل ابیض» و «رأس‌العین» در شمال سوریه را تخلیه کرده‌اند!

2ـ گزینه مقاومت و اقتدار به خوبی جواب داده است

«حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی» مقاومت را تنها راهبرد و نسخه موفق در مقابل دشمنان کینه‌توز نظام و ملت ایران دانست و اظهار داشت: «شش سال نرمش نشان دادیم و مذاکره کردیم چه اتفاقی افتاد، شش ماه نگذشته که ادبیات و رویکرد مقاومت را در پیش گرفته‌ایم، ببینید اوضاع چقدر تغییر کرده است.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه افزود: «تحلیل قطعی آمریکایی‌ها این بود که ایران قدرت عمل را از دست داده و هر کاری بکنیم ایران نمی‌تواند پاسخی بدهد، اما امروز مشاهده می‌کنید آن کسی که ابتکار عمل را از دست داده، آمریکاست نه ایران.» وی با بیان اینکه گزینه مقاومت و اقتدار به خوبی جواب داده و امروز هراس از جنگ دامان رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان سعودی را گرفته است، تصریح کرد: «امروز بازدارندگی به جایی رسیده که رژیم غاصب صهیونیستی و عربستان نگران هستند نکند اتفاقی بیفتد و اثری از آنها نماند.»

3ـ فشار حداکثری در برابر ایران شکست خورده است

پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «واشنگتن اگزماینر» در توصیف شکست راهبرد آمریکا علیه ایران می‌نویسد: «دولت ترامپ با امید رسیدن به توافقی بهتر با ایران از برجام خارج شده و سیاست فشار حداکثری را برای تحقق این هدف به کار گرفته است؛ اما اکنون یک سال پس از خروج از برجام همه شواهد حاکی از شکست این راهبرد است. فشار حداکثری در اصلاح همه رفتارهای ناخوشایند ایران شکست خورده و حتی نتوانسته هیچ‌گونه دیپلماسی مفیدی را به همراه داشته باشد. این در واقع شکستی تمام‌عیار است که جنگی اجتناب‌پذیر را بیش از پیش محتمل کرده است، جنگی که آمریکا قطعاً باید از آن پرهیز کند. واشنگتن اگزماینر در ادامه به مقامات آمریکایی توصیه می‌کند: اکنون وظیفه اصلی دولت آمریکا این است که از وخیم‌تر شدن اوضاع و کشاندن ایالات متحده به جنگ پیشگیری کند و به عبارتی اجتناب از جنگ باید اولویت آمریکا باشد.

4ـ عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و شوراي شهر قابل قبول نیست

«محمد اشرفی‌اصفهانی» از چهره‌های اصلاح‌طلب گفت: بنده نسبت به عملکرد دولت آقاي روحاني انتقاداتي را وارد مي‌دانم. متأسفانه نظارت کافي روي دستگاه‌هاي اجرايي وجود ندارد و از طرف ديگر نظارت مجلس نيز روي عملکرد دولت به اندازه کافي نيست. به هر حال، جريان‌هاي سياسي در انتخابات گذشته با شعارها و وعده‌هاي بزرگي مردم را به حضور در پاي صندوق‌هاي رأي دعوت کردند. اين وضعيت به‌خصوص درباره جريان اصلاحات وجود داشت، اين در حالي است که عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس شوراي اسلامي و همچنين شوراي شهر قابل قبول نبوده و به همين دليل مردم نسبت به ادامه حمايت خود از جريان‌هاي سياسي با ترديدهايي مواجه هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات