صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۷۵

گزیده تحلیل های رسانه ها

آقای روحانی! نیم متر پارچه سفید هم‌کافی است!-ضلع داخلی باند آمدنیوز را رها نکنیم-پشت پرده اعتراضات لبنان-آمدنیوز و مصائب اپوزیسیون-آغاز کاهشی بازار ارز و سکه-تراکنش‌های بانکی ملاک حذف یارانه‌ها
آقای روحانی! نیم متر پارچه سفید هم‌کافی است!
کیهان: جناب رئیس‌جمهور آنگونه که از سخنانشان پیداست خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره مذاکره با آمریکا هستند! چرا که مذاکره با سایر کشورها غیر از رژیم جعلی و اشغالگر قدس هیچ منع قانونی نداشته و ندارد. حالا باید از رئیس‌جمهور محترم پاسخ این سؤال را که در نکته روز پنج‌شنبه کیهان آمده بود خواست که «مگر طی چند سال گذشته با موضوع برنامه هسته‌ای کشورمان با آمریکا به گفت‌وگو ننشستید؟ و در پاره‌ای از موارد، دل ندادید و قلوه نگرفتید؟ تا آنجا که امضای جان کری را تضمین دانستید و بعد از توافق هسته‌ای، این توافق را فتح‌الفتوح نامیدید و در پی آب و صابون بودید تا صورت منتقدان را بشویید و آنان را از خجالت بیرون بیاورید؟! خب، نتیجه چه بود؟ اگر بفرمایید نتیجه«هیچ» بود! جفا کرده و از بیان واقعیت دور شده‌اید، چرا که صنعت هسته‌ای کشور را از بین بردید، ده‌ها امتیاز نقد به حریف دادید، بسیاری از امکانات و ظرفیت‌های کشور را هزینه کردید، به جای لغو تحریم‌ها که هدف اصلی مذاکره بود، تحریم‌های فراوان دیگری را هم به ملت تحمیل کردید و... بنابراین آنچه به دست آوردید فقط «هیچ» نبود! بلکه ده‌ها پله پائین‌تر از هیچ بود»!
امروز اما، موضوع مذاکره با صراحت از سوی آمریکا و اروپا اعلام شده است و اصلی‌ترین بخش‌های آن، اینکه ایران از صنایع موشکی خود دست بردارد، به حضورش در منطقه و حمایت از جبهه مقاومت خاتمه بدهد و... کوتاه سخن اینکه به لقمه آسان و بی‌دردسری برای بلعیدن توسط آمریکا تبدیل شود! و این، در یک کلمه یعنی تسلیم ذلت‌بار در مقابل آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی و حکام عیاش و سرسپرده برخی از کشورهای عرب منطقه.
ضلع داخلی باند آمدنیوز را رها نکنیم
جوان: اکنون سرکرده این شبکه در تور اطلاعاتی سپاه گرفتار آمده و به دست قانون سپرده خواهد شد، اما نمی‌توان فراموش کرد که این شبکه عملیات روانی-رسانه‌ای تنها به اتاق فکر خارجی و اداره‌کنندگان چند کانال تلگرامی محدود نمی‌شود و همراهان و همکاران داخلی آن‌ها نیز در این مدت چند ساله را باید تعقیب کرد. روشن است که اینجا مقصود از همکاران و همدستان داخلی این فتنه نیوز‌ها تنها مخبرین و جاسوسک‌های متصل به آن‌ها نیست، بلکه علاوه بر کسانی را که اخبار محرمانه و اسناد طبقه بندی شده در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند، دو دسته دیگر از کسانی که با عمل خود راه آن‌ها را هموار کردند، نیز در اعمال خرابکارانه آن‌ها شریکند، چه دانسته این راه را هموار و یا چه نادانسته پازل دشمن را تکمیل کرده باشند. این دو دسته که می‌توان از آن‌ها به عنوان «همدستان داخلی باند آمدنیوز» یاد کرد، عبارتند از:
۱- برخی مدیران و مسئولان به رغم اطلاع از اعمال خرابکارانه و فتنه انگیزانه کانال‌های اینچنینی در شبکه تلگرام، نه تنها هیچ گونه اقدام مؤثری برای حل این مسئله و اعمال فشار به گردانندگان خارجی تلگرام انجام نداده‌اند، بلکه در مقطعی خواسته یا ناخواسته با ایجاد بستر‌های فنی زمینه تقویت این قبیل شبکه‌های اجتماعی را فراهم کردند.
۲- برخی فراتر از گروه اول با موج سازی روانی در جامعه، دلسوزانی را که در خصوص خطر پیام‌رسان‌های فتنه‌گر هشدار می‌دادند، تخطئه کرده و با ژست لزوم شفافیت و دسترسی به اطلاعات راه را برای ضدانقلاب فراهم آورده‌اند. آیا از کسانی که سال‌ها نان امنیت ملی را خورده‌اند و خود را خبره در این امر می‌دانند، می‌توان پذیرفت که تهدیدات جولانگاه گروه‌های تروریستی و منافقین را درک نکنند و خلاف منافع ملی، میدان را برای ضدانقلاب باز کنند؟
 ۳- برخی نخبگان سیاسی که بعضآً از اعضای فعلی و پیشین قوای سه‌گانه هستند، حتی پا را فراتر نهاده و با استناد به اطلاعات غلط منتشر شده در کانال‌های فتنه‌گر، طی چند سال گذشته، اقدام به تکرار ادعا‌ها و اتهامات ضدانقلابی علیه اشخاص و مسئولان دیگر و کلیت نظام کرده و باعث تشویش اذهان عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شده‌اند. طی این مدت اینان با تکرار اتهام‌پراکنی‌های فتنه نیوزها، به اعتبارزایی برای این کانال‌های ضدانقلاب پرداخته و موجب تقویت آن شده‌اند. اینان باید بابت اشتباه خود در اتهام افکنی با استناد به دروغ‌های کانال ضدانقلاب از مردم و کسانی که با این اتهام افکنی‌ها چهره آن‌ها را تخریب کردند، عذرخواهی و در پیشگاه خداوند استغفار کنند. البته استغفار اینان کافی نیست و مراجع ذی‌صلاح باید تمام کسانی را که طی چهار سال گذشته با تکرار ادعا‌های منتشر یافته از سوی این باند جنگ روانی به این اتهامات و منشأ آن اعتباربخشی کرده اند، در وضع موجود شریک تقصیر قلمداد کنند و تحت پیگرد قرار دهند.
تجربه تلخ فتنه آشوب‌های دی ماه ۱۳۹۶ که هرچند از اعتراضات معیشتی شروع شد و با موج سواری ضدانقلاب و میدان‌داری شبکه‌های پیام رسان اجتماعی به سمت و سوی ساختارشکنانه و آشوبگرانه حرکت کرد باید درس‌های بسیاری برای مسئولان و متولیان امر داشته باشد. از جمله یکی از عبرت‌های آن روز‌های تلخ، اولویت دانستن منافع ملی بر انگیزه‌های جناحی و سیاسی است. باید بدانیم امنیت متاع گرانبهایی است که نمی‌توان آن را با هیچ چیز معامله کرد. ابزار‌های رسانه‌ای نوین یا هر چیز دیگر اگر در خدمت بی ثباتی یا ناامنی قرار بگیرند، تهدید بالفعل خواهند بود، حتی اگر منافع زودگذر عده‌ای محدود، ولنگاری این عرصه‌ها باشد.
پشت پرده اعتراضات لبنان
خراسان: برای اولین بار حزب ا... آرای بالایی در یک انتخابات مجلس به دست آورد و قدرت چانه زنی حزب در لبنان به شدت افزایش یافته است. حرکت امل اسلامی دیگر گروه شیعی در نزدیک ترین سطح روابط سیاسی و نظامی با حزب ا... قرار دارد و حزب توانسته است با تمام گروه های منطقه در سوریه اتاق عملیات مشترک تشکیل دهد. در دفاع از نوار مرزی و مقابله با فتنه طایفه ای و انتقال موضوع تروریستی از داخل سوریه به لبنان، حزب ا... پیروزی های چشمگیری داشت.  در‌چنین شرایطی اوضاع منطقه و لبنان به ناگاه و بر پایه یک تصمیم اقتصادی کابینه حریری به هم می ریزد و هزاران لبنانی به خیابان ها می آیند و شعارهای تند سر می دهند. معترضان نسبت به افزایش مالیات ها و وضع مالیات بر تماس های داخلی پیام رسان ها پیروزی هایی به دست آوردند اما اوضاع اعتراض ها تغییر نکرده است. با این حال فشارهایی از سوی بعضی از احزاب جریان ۱۴ مارس وجود دارد تا کابینه حریری فرو بپاشد. تصمیمی که تبعاتی چون دعوای جدید تشکیل دولت، معرفی حزب ا... به عنوان عامل بی ثبات ساز، کشیدن حزب ا... از سوریه به لبنان را دارد.
با این حال حزب ا... از حریری حمایت کرد تا بیشتر به افکار عمومی لبنانی خود را نشان دهد. برخلاف انتظار خیلی ها تا به امروز، سید حسن نصر ا... سه بار دست حریری پسر را گرفت و نگذاشت به استعفای خود رسمیت دهد و کابینه لبنان فروبپاشد. حمایت حزب ا... از جریان حریری برای بسیاری باورکردنی نیست اما حقیقت این است که حزب در چنین شرایطی نشان داد بیشتر از همه احزاب به فکر لبنان است و لبنانی می اندیشد. بسیاری از اعضای ائتلاف ۱۴ مارس از جمله سمیر جعجع  با خروج وزیران خود از دولت عملا تدابیر ریاض را عملی کرد و نشان داد بیش از آن که یک حزب لبنانی باشد، یک گروه برای اجرای فرامین خاندان سلطنتی عربستان در لبنان است.
بررسی و تحلیل و حتی فراتحلیل اخبار و محتوای موجود در شبکه های اجتماعی نشان می دهد، موساد و سیا نقش مهمی برای خشونت بار کردن تظاهرات و اتهام زنی به حزب ا... ایفا می کنند. آن ها مایل اند مشکل اقتصادی را به دوش فعالیت های سیاسی حزب ا... بیندازند و این‌طور القا کنند که عامل گرانی و بی ثباتی منطقه و لبنان تصمیمات حزب است. از سویی تظاهرات را با خشونت همراه و بازسازی  از خیزش های بهار اسلامی و عربی ایجاد کنند با این تفاوت که این بار، درگیر سازی محور مقاومت با بدنه داخلی و مردم خود باشد.
آمدنیوز و مصائب اپوزیسیون
صبح نو: تبدیل‌شدن روح‌الله زم به نماد رسانه‌ای اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خلأ رسانه‌های غیررسمی اپوزیسیون و بوروكراتیزه‌شدن رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی و ضعف امثال صدای آمریكا، موجب رادیكال‌شدن كلیت اپوزیسیون علیه نظام شد. بزرگ‌ترین كاركرد زم، تندشدن فضای مخالفت با نظام و بالابردن شدت و قدرت مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود. سرعت زم به‌واسطه حجم دروغگویی و قدرت افسانه‌پردازی‌اش موجب شد كه اپوزیسیون لخت و كند و تنبل سعی در بازطراحی خود کند. زم نقش خود را مخالف حرفه‌ای و تندروای می‌دانست كه توهم كمینترن‌شدن داشت و گمان می‌كرد كه جرقه او آتشی بزرگ به بار می‌آورد. آمدنیوز، رسانه عصر ترامپ و بولتون و پمپئو بود؛ رسانه براندازی و حال كه رؤسای زم مقابل ایران آچمز شده‌اند، زم قبل از اینكه دستگیر شود، تمام شده است. دستگیری او اما خیال اپوزیسیون را راحت می‌كند كه لازم نیست بر سرعت خود بیفزاید، بلكه می‌تواند كند و آهسته از براندازی كاسبی كند و زندگی بگذراند؛ وگرنه آنهایی كه سن و سال گذرانده‌اند، می‌دانند كه براندازی یك سراب است. عصر فرشگرد و آمدنیوز تمام شده است و اپوزیسیون از نفس افتاده؛ فعلا باید ابعاد این بی‌آبرویی را جمع كنند و از این شوك بیرون بیایند.
آغاز کاهشی بازار ارز و سکه
دنیای اقتصاد: دیروز سکه روی عدد ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که ۹ هزار تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود. بخشی از این افت ناشی از آن بود که طلای جهانی در هفته گذشته نتوانست به بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری برود و برای هفته جاری نیز بیشتر بازیگران بزرگ انتظار افت اونس را دارند. حدود ۵۹ درصد از معامله‌گران وال‌استریت باور دارند بهای طلای جهانی در هفته جاری کاهشی خواهد بود. با این حال، از نظر برخی فعالان، دلیل اصلی کاهش قیمت سکه را باید در افت قیمتی دلار جست‌وجو کرد. عده‌ای از معامله‌گران بازار ارز انتظار نداشتند که همزمان با نزولی شدن بازار سهام، قیمت دلار در جهت منفی حرکت کند؛ در نتیجه افت روز یکشنبه برای آنها غیرمنتظره بود. در واقع این دسته از معامله‌گران تصور می‌کردند، بازیگران بزرگ بازار ارز به سایر بازارها مانند معاملات سهام مهاجرت کرده‌اند و در صورت نزولی شدن آن، به خرید ارز بازخواهند گشت. ولی این اتفاق رخ نداد تا عوامل دیگری به‌عنوان متغیرهای اثرگذار بر افت قیمت دلار معرفی شوند.
یکی از مهم‌ترین متغیرها که به‌عنوان دلیل افت دلار در میان معامله‌گران مطرح می‌شد، نزول قیمت حواله درهم بود. بر اساس صحبت‌های بازیگران بازار، دیروز قیمت حواله درهم حدودا در محدوده ۳ هزار و ۱۱۵ تومانی قرار داشت که ۱۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند که روند عرضه درهم در دبی راحت‌تر شده است. روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و این کشور ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و صرافی‌های بسته شده ایرانی در دبی دوباره فعال شده‌اند. این صحبت‌ها ادعاهای گروهی از معامله‌گران بازار را تایید می‌کند که گشایش‌های صورت گرفته با امارات و مدیریت نرخ حواله درهم را به‌عنوان عاملی که قیمت دلار را در بازار ارز داخلی کنترل کرده است، در نظر می‌گیرند. به‌طور سنتی هر روز صبح پیش از شروع معاملات بازار تهران، نرخ خرید و فروش درهم دبی توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و حتی عده‌ای باور دارند، قیمت شروع بازار تهران بر اساس نرخ حواله درهم دبی شکل می‌گیرد.
تراکنش‌های بانکی ملاک حذف یارانه‌ها
امتیاز: معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص حذف یارانه حدود ۱۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران، گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌های این افراد را حذف نکرده است، در واقع شماره حساب‌ بسیاری از این افراد به دلایلی مانند اینکه ضامن بانک هستند، فرد فوت می کند یا جابه جایی اعضای خانوار، مسدود شده است بنابراین یارانه این افراد که تعدادشان هم قابل توجه است قطع نشده است بلکه این اتفاق به دنبال مسدود بودن و جابه جایی حساب ها صورت گرفته و اگر این افراد به پلیس ۱۰ + مراجعه می‌کردند، ماه بعد، یارانه آنها برقرار می شد؛ برای مثال اگر در کشور ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر وجود داشته باشند و یک درصد هم در این شرایط قرار داشته باشند، رقمی نزدیک ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را شامل می شود که اگر اطلاعات آنها به موقع منتقل نشود، یارانه‌اشان پرداخت نمی‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات