صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۱۲

۴۰ سال ذلت ناپذیری

پایگاه بصیرت / محمدصادق کوشکی

«استکبار» از جمله مفاهیم قرآنی است و به معنی شخص یا جامعه‌ای است که بزرگ نیست؛ اما خود را بزرگ‌تر از بقیه می‌داند و این بزرگ‌تر بودن را می‌خواهد به دیگران تحمیل کند. قرآن این صفت را برای افرادی مانند فرعون به کار برده است. همچنین در قرآن به قوم عاد و ثمود اشاره شده که دستاوردها و توانمندی‌هایی داشتند و همین ویژگی‌ها سبب شده بود احساس کنند خیلی بزرگ و برتر هستند؛ بنابراین خود را بزرگ و دیگران را کوچک دیدن «استکبار» است. در روزگار ما مصداق این رفتار، کشورهایی هستند که خود را صاحب همه حقوق و حق مطلق می‌دانند و بقیه را تنها در مقام زیردست، مطیع می‌پذیرند.

اینکه در ادبیات امام راحل، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به عنوان استکبار جهانی معرفی می‌شوند به این دلیل است که آنها همه قوانین بین‌المللی را به نفع خود تفسیر کرده و فکر می‌کنند همه اقداماتشان درست است. حتی کشتن ۵۰ میلیون انسان را در جنگ جهانی دوم اقدام درستی می‌دانند و آن را گرامی می‌دارند؛ اما مثلاً قربانی کردن گوسفند را کاری وحشیانه قلمداد و محکوم می‌کنند. استکبار یعنی کشورهایی با سوءاستفاده از امکانات کشورهای دیگر به ثروت و قدرت رسیده‌اند و با برده‌داری و دزدیدن منابع آنها و دخالت در امور کشورهای دیگر، قوانین بین‌المللی را به نفع خود وضع کرده‌اند. همچنین از سازمان‌های بین‌المللی که خود تأسیس کرده‌اند، سوءاستفاده می‌کنند و هر کجا که قوانین بین‌المللی به نفع آنهاست، آن را اجرا می‌کنند و هر کجا که به نفع‌شان نیست آن را نادیده می‌گیرند. در واقع خود را ناظم نظم جهانی و ابرقدرت می‌خوانند.

ویژگی مستکبران این است تا مادامی که از آنها اطاعت می‌کنید و مطیع هستید، با تو رفتار بردگی دارند؛ همان‌طور که آمریکایی‌ها رسماً از سعودی به عنوان گاو شیری یاد می‌کنند؛ اما اگر ملتی بخواهد در برابر چنین قدرت‌های مستکبری احساس شخصیت و ایستادگی کند و بگوید من بنده کسی نیستم و مستقل و آزاد باشم و برای سرنوشت خویش تصمیم بگیرم، همه قدرت‌های مستکبر با عناوین مختلف به سراغ این ملت می‌آیند و او را به یاغی‌گری، تروریسم، ناقض حقوق بشر و تولیدکننده سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند؛ به عبارتی با هر بهانه‌ای تلاش می‌کنند تا چنین ملتی را به صف گاوهای شیری برگردانند.

اتفاقی که در مورد جمهوری اسلامی ایران رخ داد این بود که تا پیش از پیروزی انقلاب، یک گاو شیری در گله گاوهای شیرده آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در منطقه محسوب می‌شد؛ اما پس از پیروزی انقلاب تصمیم گرفت به جای اینکه گاو شیرده غرب باشد، یک ملت رشید، مستقل و بنده خداوند باشد. در واقع این تصمیمی بود که به برکت انقلاب اسلامی گرفته شد و به قدری برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها گران آمد که همچنان پس از گذشت ۴۰ سال از آن زمان، به دنبال پشیمان کردن ملت ایران از این تصمیم هستند؛ البته غیر از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، در کشورمان نیز متأسفانه کسانی هستند که برتری مستکبران را پذیرفته‌اند و به دنبال ترویج این تفکر هستند که گاو شیرده آمریکا بودن بهتر از بندگی خداوند است. یک عده تلاش می‌کنند این باور غلط استکباری را در جامعه رواج دهند که بدون تسلیم شدن مقابل مستکبران نمی‌شود زندگی کرد؛ یعنی اگر امام (ره) با استفاده از بینش قرآنی، آمریکایی‌ها را شیطان بزرگ و استکبار جهانی نامید، عده‌ای آمریکا را صاحب نظم جهان می‌دانند و حتی می‌گویند برای بازگشت به صف گاوهای شیرده باید رفراندوم برگزار کرد و این‌طور مطرح می‌کنند که مشکلات ما به این دلیل است که نخواسته‌ایم گاو شیرده آمریکا باشیم.

در واقع نکته‌ آزاردهنده‌تر از استکبار دولت‌های مستکبر، ذلت و ذلت‌پذیری افرادی در داخل کشور است که پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال این هستند که ملت ایران را از آزادگی و استقلال ۴۰ ساله پشیمان کنند و او را به گله گاوهای شیرده آمریکا برگردانند که این ذلت‌پذیری و استکبارپذیری از رفتار مستکبرانه دولت‌های آمریکا و اروپا، زشت‌تر و زننده‌تر است

بیشتر ملت ایران در این ۴۰ سال پاسخ خود را بارها به مستکبران و اقلیت ذلت‌پذیر داخلی در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و هر هفته در نماز جمعه با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر سعودی داده‌اند و همین پاسخ را به اقلیت ذلت‌پذیر داخلی می‌دهند که ما طعم استقلال و بندگی خدا را چشیده‌ایم و حاضر نیستیم از بندگی خدا و جرگه انسانیت خارج شویم و به گله گاوهای شیری آمریکا برگردیم.

ملت ایران باقی خواهد ماند و حرکت مستضعفان جهان را برای مقابله با جهان استکبار رهبری خواهد کرد. ملت مسلمان و انقلاب اسلامی در روزگار فعلی مانند حضرت موسی(ع) که قوم بنی‌اسرائیل را از ذلت بندگی فرعونیان خارج کرد و از نیل حادثه عبور داد و آنها را به قوم برگزیده خداوند تبدیل کرد، پرچمدار خواهد بود و مستضعفان جهان را بیدار خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات