صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۴۴
جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور

اهمیت بورس

پایگاه بصیرت / روح‌الله صنعتکار

فعالیت بازار سهام می‌تواند اقتصاد کشور را به روش‌های گوناگون تحت تأثیر قرار دهد. اگر سهام کاهش ‌یابد، هزینه‌ها متوقف می‌شود، مصرف‌کنندگان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و وضعیت مالی جامعه شروع به شکست می‌کند. برعکس، اگر سهام افزایش ‌یابد، اعتماد به نفس گسترش می‌یابد و هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد.

این ‌روز‌ها با توجه به کاهش ارزش پول ملی کشور مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاران نسبت به گذشته بیشتر در بازار‌‌های مالی فعالیت می‌کنند و معتقدند در راستای حفظ ارزش پول ملی چنین فرایندی صورت می‌پذیرد.

به عقیده کارشناسان بورس، جدای از افزایش قیمت دلار که به طور مستقیم رشد فروش صنایع صادراتی را تحت تأثیر قرار داده و به نوعی ارزش جایگزینی کلیت شرکت‌ها را با افزایش همراه کرده است، تقویت قیمت‌‌های جهانی، همانند افزایش قیمت نفت، سرب، روی، مس، سنگ آهن، فولاد و... نیز تأثیر بسزایی در صعود پارامتر‌‌های بورس کشور دارند. بر اساس این، در صورت کانالیزه‌ کردن نقدینگی به سمت بورس با راهبرد تقویت‌بخش مولد اقتصادی می‌توان به نوعی از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کرد. افزون بر این، خرید سهام شرکت‌هایی که اثر کمتری از تحریم‌ می‌پذیرند؛ از جمله نکات مهم در امر سرمایه‌گذاری تالار شیشه‌ای حافظ محسوب می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که بورس اوراق بهادار یک نهاد محوری در بازار سرمایه به شمار می‌آید که با جذب پس‌اندازها، نقدینگی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند و به کاهش خطرهای سرمایه‌گذاری، ارائه شفافیت برای سرمایه‌گذاری و تشویق کارآفرینی کمک می‌کند. توسعه اقتصادی مستلزم تعهد به سرمایه‌گذاری درازمدت است که بورس اوراق بهادار سرمایه‌های طولانی‌مدت برای بخش‌های اصلی اقتصاد، از جمله کسب‌وکار و دولت را فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاری در بورس اهمیت بسیار زیادی در سامانه‌های اقتصادی دارد و به عبارتی یکی از پارامترهایی است که میزان سنجش سلامت یا بیماری اقتصادی کشورها را مشخص می‌کند. یکی از مهم‌ترین مباحثی که در اقتصاد جهان بررسی می‌شود، استفاده از سرمایه‌های راکد برای توسعه‌ اقتصادی هر کشور است که بورس می‌تواند در این زمینه نقش اساسی ایفا کند.

به عبارتی، اگر همه تلاش کنند بورس جذابیت لازم را پیدا کند و نقدینگی که با حرکت به سمت دلار سبب بی‌ارزش شدن ریال می‌شود، وارد بورس کشور شود، به طور قطع می‌توان مانع کاهش ارزش پول شد. با توجه به اینکه در وضعیت فعلی، بازار سهام مزیت بیشتری در مقایسه با دیگر بازار‌ها دارد، بنابراین خرید سهام و سرمایه‌گذاری در این بازار همچنان به جامعه سهام‌داری توصیه می‌شود. سپرده بانکی ۲۰ درصدی مطلوب سرمایه‌گذاران نیست. از طرفی، خرید سکه، طلا و دلار به دلیل نگهداری فیزیکی و خرید و فروش آن با دشواری‌‌ همراه است؛ اما بورس جدای از این موضوع که از افزایش قیمت دلار در قیمت سهام شرکت‌ها منتفع می‌شود، فرایند فروش در این بازار به راحتی صورت خواهد پذیرفت.

در وضعیت فعلی با رویکرد سال گذشته بانک مرکزی، بورس مقداری توانسته جای خود را بهتر از گذشته بازیابد و به افزایش ارزش پولی و نیز اشتغال‌زایی کمک کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات