بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۵۴
شوک چپ گرایان بر پیکره کاخ سفید

چگونه ترامپ هم در آمریکای لاتین ناکام ماند؟

پیروزی مجدد مورالس در انتخابات بولیوی، پیروزی چپ گرایان در انتخابات آرژانتین و ناکامی ایالات متحده در سرنگونی دولت مادورو، جملگی منجر به تقویت جریان ضد امپریالیسم و چپ گرا در آمریکای لاتین شده است. بدون شک در آینده ای نزدیک، شاهد ایجاد پیوند محکم تر و کاربردی تری میان مخالفان ایالات متحده در آمریکای لاتین خواهیم بود.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی
چگونه ترامپ هم در آمریکای لاتین ناکام ماند؟طی روزهای اخیر، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اساسا کمترین علاقه ای نسبت به مشاهده آنچه در آمریکای مرکزی و جنوبی سپری می شود، ندارد! او سعی می کند با مانور وضحکانه بر روی ماجرای ترور رهبر داعش و دیگر حوادث جاری در حوزه سیاست خارجی آمریکا، مانع از تمرکز افکار عمومی کشورش بر روی شکستهای خود در آمریکای لاتین شود. با این حال رخدادهای اخیر در کشورهایی مانند ونزوئلا، آرژانتین و بولیوی، جایی را برای فرار از این شکست باقی نمی گذارد!بدون شک در آینده ای نزدیک و خصوصا در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، پرونده عملکرد ترامپ در آمریکای لاتین در برابر رای دهندگان آمریکایی مفتوح خواهد شد! ترامپ به خوبی می داند که او نیز به مانند جرج واکر بوش و اوباما،در هدایت و مدیریت تحولات آمریکای لاتین به سود منافع ایالات متحده شکست خورده است. این در حالیست که دونالد ترامپ سرمایه گذاری اقتصادی، سیاسی و اعتباری هنگفتی را در کشورهایی مانند ونزوئلا، بولیوی ، آرژانتین و ..... در مواجهه با چپ گرایان ضد امپریالیسم در این کشورها صورت داد. در اینجا، به بیان مصادیق شکست واشنگتن در آمریکای لاتین می پردازیم :
شکست دوباره آمریکا در بولیوی
پیروزی دوباره اوو مورالس ، رئیس جمهور بولیوی در انتخابات سراسری اخیر ،آن هم علی رغم سرمایه گذاری هنگفت ترامپ به سود مخالفان دولت، یکی از مصادیق عینی شکست واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می شود. در انتخابات سراسری اخیر، مورالس ۴۷.۰۸ آرا و کارلوس مسا  ۳۶.۵۱  درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری بدست آورده اند .بر اساس این نتایج،  مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی را برای پیروزی در همان دور نخست به دست بیاورد.کارلوس مسا، نامزد طرفدار و مورد حمایت ایالات متحده آمریکا در این انتخابات محسوب می شد. دولت ترامپ پس از اعلام پیروزی مورالس در انتخابات اخیر، سعی کرده است با تحریک طرفداران "کارلوس مسا" و حتی تهدید به کودتا علیه دولت مردمی مورالس، زمینه را برای ایجاد آشوب در این کشور فراهم کند. با این حال بولیوی از این گذرگاه عبور خواهد کرد. به عبارت بهتر، ترامپ و دیگر سیاستمداران آمریکایی، حداقل تا 5 سال دیگر باید حضور مورالس در راس معادلات سیاسی و اجرایی لاپاز( پایتخت بولیوی) را پذیرا باشد. اوو مورالس از دوران ریاست جمهوری بوش پسر تا کنون، به یکی از اصلی ترین نمادهای مقابله با امپریالسم آمریکا در آمریکای مرکزی و جنوبی تبدیل شده است. مورالس طی سالهای آتی نیز این نقش آفرینی را ادامه خواهد داد.
شکست آمریکا در انتخابات سراسری آرژانتین  
یکی دیگر از مصادیق و نمادهای شکست ایالات متحده در آمریکای لاتین، مربوط به شکست نامزد مورد حمایت آمریکا در انتخابات سراسری آرژانتین است. آلبرتو فرناندز ،چپ گرا  و از مخالفان سیاستهای مداخله گرایانه آمریکا، توانست حدود ۴۸ درصد آرا را در انتخابات سراسری  کسب کند و در همان دور اول به عنوان رئیس جمهوری جدید آرژانتین معرفی شود.«مائوریسیو مکری» رئیس جمهوری راست گرای مورد حمایت دوونالد ترامپ نیز  ۴۰ درصد آرا را از آن خود کرد و رقابت را به رقیب خود واگذار کرد. ترامپ با توجه به اهمیت جایگاه آرژانتین در آمریکای لاتین، تلاش بی وقفه ای برای استمرار حضور "مکری" در قدرت کرد. رئیس جمهور ایالات متحده هزینه های زیادی کرد تا چپ گرایان و سوسیالیستهای مخالف کاخ سفید ، به راس معادلات قدرت در بوئنوس آیرس باز نگردند، اما در تحقق این مسیر ناکام ماند. آلبرتو فرناندز، که با شعار بهبود وضعیت اقتصادی آرژانتین و جلوگیری از استمرار کاهش ارزش پول ملی این کشور در عرصه قدرت حضور یافته است، مورد حمایت روسای جمهوری چپ گرای قبلی آرژانتین می باشد. بدون شک ترامپ در مسیر اصلاحات اقتصادی دولت آرژانتین موانعی را ایجاد خواهد کرد اما این مانع تراشی ها ، خللی در استمرار این روند از سوی آنها ایجاد نمی کند.
شکست آمریکا در سرنگونی دولت مادورو
شکست استراتژی "اعمال فشار حداکثری آمریکا " علیه دولت و ملت ونزوئلا، موضوعی است که از دید تحلیلگران مسائل آمریکای لاتین پنهان نمانده است! در دوران حضور جان بولتون در کاخ سفید، فشارهای ایالات متحده بر ونزوئلا و دولت قانونی مادورو به نقظه اوج خود رسید. رئیس جمهور آمریکا با اعمال فشار حداکثری اقتصادی بر کاراکاس، قصد داشت تا "نیکلا مادورو "و به طور کلی جریان سیاسی و فکری وابسته به وی را از قدرت برکنار سازد و جریانی غرب گرا به رهبری "خوان گوایدو" را جایگزین وی سازد. ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در این مسیر هزینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هنگفتی پرداختند، اما در نهایت مادورو به دلیل برخورداری از محبوبیت طرفدارانش در راس قدرت باقی ماند.در حالی که فشارهای کاخ سفید به دولت مادورو همچنان ادامه دارد، دولت کاراکاس توانسته است به خوبی این فشارها را مدیریت کند. این مقاومت فعالانه سبب شده است تا نقشه های ایالات متحده در ونزوئلا یکی پس از دیگری با شکست مواجه شود. علاوه بر این، دولت ترامپ همچنان نتوانسته است در مقابل دولت کوبا و چپ گرایانی که در سرتاسر آمریکای لاتین دارای پایگاه، حزب و محبوبیت مردمی هستند اقدامی صورت دهد. بدون شک در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، ترامپ ناچار خواهد بود در مقابل انتقاداتی که از وی در قبال صرف میلیارد ها دلار در آمریکای مرکزی و جنوبی می شود، شکست سیاستهای خود را در این مناطق بپذیرد. این در حالیست که دونالد ترامپ تصور می کرد می تواند با مانور بر روی تحولات آمریکای لاتین و به قول خود،؛ پاکسازی این منطقه از مخالفان آمریکا،برای خود در نزد رای دهندگان آمریکایی جایگاهی ایجاد کند.
افزایش قدرت مخالفان کاخ سفید در آمریکای لاتین
پیروزی مجدد مورالس در انتخابات بولیوی، پیروزی چپ گرایان در انتخابات آرژانتین و ناکامی ایالات متحده در سرنگونی دولت مادورو، جملگی منجر به تقویت جریان ضد امپریالیسم و چپ گرا در آمریکای لاتین شده است. بدون شک در آینده ای نزدیک، شاهد ایجاد پیوند محکم تر و کاربردی تری میان مخالفان ایالات متحده در آمریکای لاتین خواهیم بود. همچنین موج پیروزی های اخیر جریانهای ضد امپرالیسم در بولیوی و آرژانتین، قطعا به دیگر کشورهای آمریکای لاتین نیز منتقل خواهد شد. موضوعی که دستان ترامپ و روسای جمهور بعدی آمریکا را بیش از پیش در این منطقه استراتژیک خواهد بست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات