صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۰۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 11 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از بخشهای مهمّ نیروهای مسلّح ما، بخش‌های اطّلاعات و آگاهی‌های اطّلاعاتی است؛ چشم از حرکات دشمن نباید برداشت، باید همیشه مراقب برنامه‌ها و نقشه‌ها و حرکات دشمن بود.(1398/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

مخاطرات بی‌دولتی!

رهبر معظم انقلاب در دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث اخیر منطقه نکات مهمی را بیان کردند؛ ایشان با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای آشوب و سلبِ امنیت برخی کشورهای منطقه، فرمودند: «عامل این خباثت‌ها و کینه‌ورزی‌های خطرناک، شناخته‌شده هستند و در پشت این قضایا، آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی غربی با پشتوانه پول برخی کشورهای مرتجع منطقه قرار دارند.» رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأکید کردند: «اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشورها متوجه باشند که دشمن به‌ دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلأ در این کشورهاست و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی که دارند، پیگیری آنها در چارچوب ساختارهای قانونی است.»
هسته مرکزی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه دادن همگان به پروژه توطئه‌‌آمیزی است که نظام سلطه در سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای حامی مقاومت در حال پیاده‌ کردن است. توطئه در یک جمله خلاصه می‌شود: «چالش در حاکمیت ملت‌ها و تشدید بحران و ناامنی از طریق حذف دولت‌ها». این‌گونه موضع‌گیری از سوی رهبر فرزانه انقلاب مسبوق به سابقه است و یک قاعده ثابت به شمار می‌آید. در بحران سوریه و یمن و حمایت از تمامیت ارضی این کشورها و حاکمیت ملت‌ها و محکومیت تجاوز نظام سلطه و ایادی تکفیری و رژیم‌های آنها همین مواضع و هشدارها از سوی معظم‌له صادر شد و اکنون کسانی ‌که تحولات منطقه را رصد و تحلیل می‌کنند، به این نتیجه و ارزیابی رسیده‌اند که مواضع و راهکارهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی عالمانه‌ترین و واقعی‌ترین پیشنهادها را برای حل و فصل مسائل منطقه در بر داشته است.
توصیه امروز رهبر حکیم انقلاب اسلامی به نخبگان و ملت‌های عراق و لبنان نیز بر همان مبنای گذشته است. واقعیت این است که خطر آنارشیسم ناشی از فقدان دولت و سیستم‌های سیاسی به شدت ملت عراق و لبنان را تهدید می‌کند. چنانچه اگر گروه‌های سیاسی در عراق و لبنان این تذکر رهبر معظم انقلاب را جدی نگیرند و اقدامات عملی متناسب انجام ندهند، هیچ یک از طیف‌ها و بازیگران سیاسی این کشورها سودی نخواهند برد؛ ضمن اینکه خواسته‌های بحق مردم عراق و لبنان همچنان حل‌ناشده بر روی زمین باقی می‌ماند و آتش تفرقه، مردم را وارد دوره‌ای طولانی از جنگ داخلی خواهد کرد.

 

▼ گزارش روز

راهبرد تکراری!

«احتمال اداره کشور بدون داشتن روابط سیاسی با کشورهای پیشرفته تقریباً وجود ندارد و کاهش مشکلات فعلی در گرو توسعه ارتباطات سیاسی و روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای قدرتمند است. در چند سال اخیر، به خوبی آشکار شد که ساختار اقتصادی کشور به گونه‌ای است که بدون مراوده و معامله با اقتصادهای دیگر به خصوص آن دسته از اقتصادهایی که ساختار قوی دارند، امورات کشور پیش نمی‌رود و به ورطه رکود کشیده می‌شود.»
این جملات بخشی از نوشته روزنامه «اعتماد» است! نوشته‌ای که بدون هیچ توضیحی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان در شرایط پیشاانتخاباتی به دنبال چه موضوعاتی هستند و راهبردشان برای اداره کشور را بیش از پیش مشخص می‌کند! جملاتی که نشان می‌دهد این جریان سیاسی با وجود همه بدعهدی‌های طرف مقابل و همه آنچه در توافق جامع هسته‌ای اتفاق افتاد و دستاورد تقریباً هیچ برای کشورمان در برابر تعطیل کردن و از دست دادن بخش‌های قابل توجه در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، همچنان نگاه‌شان به بیرون مرزهاست! اما نکته جالب توجه‌تر این مطلب را می‌توان در سطرهای بعدی مشاهده کرد؛ آنجا که این روزنامه به مدیر مسئولی «الیاس حضرتی» عضو فراکسیون امید مجلس دهم می‌نویسد: «مخالفین FATF باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای ابراز مخالفت خود به افکار عمومی ارائه دهند. در غیر این‌ صورت باید مسئولیت تبعات منفی رخدادهای پس از آن را بپذیرند و خود را حامی مردم ننامند. تبعاتی که همین الآن هم می‌توان آن را در هشدارهای برخی کارشناسان دید»!
عبارتی که به واضح‌ترین شکل ممکن نشان‌دهنده فرار رو به جلو در قبال مشکلات و ناکارآمدی‌هایی دولت و مورد حمایت اصلاحات و نمایندگان این جبهه در مجلس شورای اسلامی است! این روزنامه با به کار بردن ادبیات تهدید به دنبال القای این مسئله است که اگر در اقتصاد کشور مشکلی وجود دارد، به دلیل سیاسیون و جریان‌هایی است که مانع رابطه ما با غرب می‌شوند! اما پرسش اینجاست که آیا افکار عمومی کشور راست‌نمایی این دروغ را باور می‌کند؟ پاسخ قطعاً منفی است.

 

▼ خبر ویژه

سیلی به دشمن در نظرسنجی!

مهدی ‌ترابی،‌ هافبک تهاجمی ‌تیم پرسپولیس چندی پیش پس از گل زدن به تیم پیکان، جمله‌ای کوتاه ولی پر معنا و کلیدی را که به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده بود: «تنها راه نجات کشور= اطاعت از رهبری»، در دست گرفت و خبرساز شد. «امیر عباس فخرآور» همکار منافقان و از عناصر ضد انقلاب با یک نظرسنجی در صفحه توئیتر خود تلاش کرد خلاف متن نوشته روی پیرآهن مهدی ترابی مبنی بر «تنها راه نجات کشور= اطاعت از رهبری» را ثابت کند؛ ولی 75 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این پرسش که «شما تنها راه نجات ایران را در چه می‌بینید؟» گزینه «اطاعت از رهبری [آیت‌الله] خامنه‌ای» را انتخاب کردند. همچنین در نظرسنجی دیگری که وزارت خارجه آمریکا برگزار کرد، 71 درصد شرکت‌کنندگان در پاسخ به اینکه «۳۰ سال پیش آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران درگذشت. آیا به نظر شما وعده‌های او درمورد زندگی بهتر برای ایرانیان عملی شده است؟» با انتخاب هوشمندانه گزینه «بله» اقدام ضد ایرانی وزارت خارجه آمریکا را ناکام گذاشتند.

 

▼ اخبار

1ـ گنبد آهنین کارایی ندارد!

روزنامه «الاخبار» نوشت: «مؤسسه امنیتی حاکم در تل‌آویو، پس از حمله آرامکو به شدت احساس خطر کرده است؛ چرا که آن را یک تحول استراتژیک بزرگ در سطح منطقه می‌داند و مسئولان اسرائیلی معتقدند تمام هزینه‌هایی که در طول سال‌های اخیر برای سامانه‌های دفاعی خود کرده‌اند، در برابر ظرفیت موشک‌هایی که در حمله به آرامکو مشاهده کرده‌اند، کارایی ندارد و همان‌طور که سامانه‌های دفاعی آمریکایی در عربستان نتوانستند مانعی بر سر راه موشک‌های دقیق باشند، قطعاً سامانه‌های اسرائیلی نیز چنین توانی ندارند. از این رو، صهیونیست‌ها از حادثه آرامکو درس گرفته و به سرعت، تصمیم به اجرای برنامه‌های جایگزینی گرفته‌اند که هدف از آن، بالا بردن سطح سامانه‌های دفاعی است و البته زمانی طولانی را می‌طلبد. در همین چارچوب، اسحاق بریک، فرمانده دانشکده‌های نظامی در ارتش اسرائیل به این باور رسیده است که دیگر گنبد آهنین توان مقابله با موشک‌های ایران را ندارد.»

2ـ باید از مردم عذرخواهی کنیم

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه نقدهای وارده به کارنامه خودمان را باید به صراحت برای مردم مطرح کنیم، گفت: ما در بسیاری از جاها نقش داشتیم و اصلاح‌طلبان باید این موضوع را به صراحت اعلام کرده و با مردم در میان بگذارند؛ حتی همان‌طور که آقای خاتمی مطرح کردند، باید از مردم عذرخواهی کرده و درست ارزیابی کنیم تا مشکلات‌مان برطرف شود. ما چه زمانی با فشارهای سیاسی توانستیم تغییر رویه‌ای در شورای نگهبان یا قوه قضائیه ایجاد کنیم؟ اگر امکان تغییر رویه‌ای باشد، فقط از راه گفت‌وگو و طرح مسائل و خطرهایی که برای آینده کشور متصور است، ممکن می‌شود. گمان نمی‌کنم از راه مقابله به نتیجه برسیم، ما یا در انتخابات شرکت می‌کنیم یا نمی‌کنیم. اینکه بگوییم اگر ما را ردّ صلاحیت کنید، مشارکت نمی‌کنیم، بارها تجربه شده و راه به جایی نبرده است.

3ـ فرمان رهبر معظم انقلاب به سپاه

سردار سرلشکر سلامی با بیان اینکه سختی‌های بزرگی را با جهاد پشت سر گذاشته‌ایم و بر دشمنان بزرگی پیروز شده‌ایم، گفت: ایران اسلامی دشمنان خود را تا قبرستان آرزوهای‌شان بدرقه کرد و اجازه ندادیم از ما سبقت بگیرند و از رؤیا‌های باطل و خواست آنها عبور کردیم و با جهاد کشور را از دست دشمنان نجات دادیم و همه این دستاورد‌ها به دلیل پیروی از ولی فقیه بود. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی، سعودی‌ و انگلیسی تنها دشمنان ملت ایران نیستند، بلکه فقر و محرومیت دشمن ماست، متذکر شد: ایران محور وحدت و پیروی از ولایت و رهبری است و این موهبت بی‌نظیر الهی است. ایشان ما را برای جنگ با فقر فرمان داده و دغدغه‌شان آرامش، عزت، شرف و آبروی این مردم است و امنیت و پیشرفت مردم دغدغه رهبر معظم انقلاب است.

4ـ تزریق بی‌بی‌سی به ذهن دانش‌آموز ابتدایی!

با وجود تذکر دلسوزان و متدینان به وزارت آموزش و پرورش، همچنان در مواد آموزشی و منشورات ارائه شده در مدارس، موارد نامطلوبی به چشم می‌خورد که مایه تأسف و شرم است. در نمونه اخیر سؤالی مغرضانه و شیطنت‌آمیز در جزوه‌ای موسوم به «پیک آدینه» طرح شده و در اختیار دانش‌آموزان سال دوم ابتدایی قرار گرفته که با رویکرد ضد ارزشی، علیه شعائر مکتبی تنظیم شده است. در این پیک آمده است: «چرا در ماه محرم بعد از پایان عزاداری برای امام حسین(ع) خیابان‌های شهر پر از زباله می‌شوند؟» طراحان سؤال، به کودکان خردسال هشت ساله چنین القا می‌کنند که ماه محرم و عزاداری بر امام حسین(ع) مساوی است با آلوده‌سازی محیط شهری با زباله! همان شبهه‌ای که به تکرار از بلندگوهای ضد دینی و بهائی، مانند بی‌بی‌سی انگلیس به گوش می‌رسد!

 

▼ اخبار کوتاه

«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «العربیه» در عربستان گفت: «علاوه بر تحریم‌هایی که اعمال کرده‌ایم و درباره آنها صحبت کردیم، ما تعداد تجهیزات‌مان در دولت آمریکا برای اجرای تحریم‌ها و ردیابی موارد گریز از تحریم‌ها را افزایش داده‌ایم.» وی همچنین درباره اینستکس گفت: «با کشورهای اروپایی بر سر اینکه مبادلات از کانال اینستکس نباید مشمول کالاهای تحت تحریم آمریکا شود، به تفاهم دست یافته و در هیچ مقطعی، از طریق این کانال فعالیتی که مشمول تحریم‌های آمریکاست، انجام نخواهد شد.»

روزنامه «العرب» نزدیک به عربستان سعودی نوشت: «تحلیلگران بر این عقیده‌اند که مقتدی صدر تلاش می‌کند بار دیگر خود را به عنوان راه حل مشکلی مطرح کند که به عقیده تظاهرکنندگان، خود او، بخشی از این مشکل است! آنها احتمال می‌دهند صدر قصد دارد زمام رهبری معترضان را بر عهده بگیرد تا در نهایت بتواند با قربانی کردن عبدالمهدی، جانشین وی شود. در همین راستا، مقتدی صدر از رهبر شبه نظامیان بدر خواست تا برای اجرای رأی‌گیری در شورای نمایندگان، در مورد برکناری نخست‌وزیر با او همراهی کند.»

منابع عراقی اعلام کرده‌اند: عناصر داعش پس از هلاکت ابوبکر البغدادی، سرکرده خود به دنبال عملیات تروریستی در بغداد برای گرفتن انتقام سرکرده خود هستند. این منابع همچنین افزودند: داعشی‌ها با هدف بحرانی کردن اوضاع عراق و سوء‌استفاده از تظاهرات، درصددند شماری از تروریست‌های انتحاری خود را به جمع تظاهرات‌کنندگان وارد کنند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی نوشته است: سیاست اعمال مجازات علیه دیگر کشور‌ها از سوی آمریکا، موجب شده است نه تنها مخالفان، بلکه بسیاری از کشور‌ها از جمله متحدان آمریکا به دنبال کنار گذاشتن دلار آمریکا از مبادلات تجاری و بین‌المللی خود باشند. متحدان و مخالفان آمریکا تلاش می‌کنند با جایگزینی سیستم‌هایی که به دلار آمریکا وابسته نباشند، از کنترل این کشور بر تجارت بین‌المللی خود جلوگیری کنند.

«لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی، نظامیان ما در حال بررسی حقایق اضافی هستند و هنوز نمی‌توانیم آنچه را که آمریکا گفته است، تأیید کنیم. وی در ادامه اظهار داشت: از بین بردن تروریست‌ها اقدام مثبتی است؛ البته اگر آمریکا ابوبکر البغدادی را کشته باشد تا حد زیادی ساخته دست خودش را نابود کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات