صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۱۵

حلقه مفقوده!

hمنیت و منافع ملی از مسائلی است که در نزد همه واحدهای سیاسی و کشورهای جهان مهم و حیاتی شمرده می‌شود و اساساً نظر به جایگاه ویژه و پراهمیت آن است که معیار اصلی سنجش منافع ملی به شمار می‌آید.

اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین با اعتراض بخشی از مردم مواجه شد. متأسفانه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برخی‌ها نیز با خط‌دهی بیرونی و ارتباط‌گیری از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با تند کردن فضا چهره امنیت عمومی برخی از شهرها و محلات تهران را خدشه‌دار کردند و موجب ذوق‌زدگی مقامات و رسانه‌های ضدانقلاب شد.

نظر به اهمیت این موضوع و ارتباط آن با مسئله امنیت ملی، رهبر معظم انقلاب در حاشیه درس خارج فقه امروزشان به این مسئله اشاره کردند و ضمن تأکید بر اینکه طرح مدیریت سوخت تصمیم فردی، جناحی یا حتی دولت به تنهایی نبوده؛ بلکه تصمیم سران سه قوه با پشتوانه کارشناسی بوده که معظم‌له نیز از آن حمایت می‌کنند، نکات و توصیه‌هایی را مطرح کردند که به نوعی تکلیف و وظیفه همگان اعم از مسئولان و مردم را در این برهه مخاطره‌آمیز مشخص می‌کند. ایشان از مردم خواستند با خویشتن‌داری و مراقبت از توطئه‌های بیرونی برخورد کنند و بلافاصله مسئولان را خطاب قرار داده و از آنها خواستند مراقبت کنند که کمترین هزینه برای مردم ایجاد شود و روند زندگی مردم دچار مخاطره نشود. رهبر معظم انقلاب با تفکیک اغتشاشگران از مردم و جداسازی خط و مطالبه واقعی مردم از آشوب‌طلبان، تخریب‌کنندگان اموال عمومی و خصوصی مردم را «اشرار» نامیدند که باید نیروهای امنیتی با آنها برخورد کنند.
امنیت و منافع ملی از مسائلی است که در نزد همه واحدهای سیاسی و کشورهای جهان مهم و حیاتی شمرده می‌شود و اساساً نظر به جایگاه ویژه و پراهمیت آن است که معیار اصلی سنجش منافع ملی به شمار می‌آید. گاهی این مقوله با چالش‌ها و مخاطراتی مواجه می‌شود که باید

اولاً همگان نهایت تلاش‌های خود را مصروف برون‌رفت از آن کنند؛

ثانیاً، تا آنجا که می‌شود مراقبت کنند دشمنان بیرونی سوءاستفاده نکنند و برای امنیت و منافع مردم هزینه‌های جدید نسازند؛

ثالثاً، همه برای برقراری وضعیت عادی و عبور از شرایط چالشی در هر موقعیت و مقامی که هستند، تلاش کنند.

با این نگاه، روش اجرای طرح‌های ملی حساسی مانند اصلاح الگوی مصرف انرژی، همانند اصل طرح مهم است و بخش عمده انتقادها در ناآرامی‌های خسارت‌بار دیروز به همین موضوع و حلقه مفقوده مراقبت‌های عملیاتی دولت برمی‌گردد. دولت باید مراقبت‌های بیشتری را به ویژه در مسئله آماده‌سازی روانی و بسترسازی فرهنگی جامعه از چند هفته قبل انجام می‌داد، نه اینکه غافلگیرانه طرح را اعلام و اعمال کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات