صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 13 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد؛ ما برای اینکه این را امتحان کنیم‌ـ البته من یقین داشتم ولی برای اینکه برای همه روشن شود‌ـ گفتیم اینها از خطایی که کردند بازگردند، تحریم‌ها را بردارند و به برجام برگردند و بعد در مجموعه برجام مذاکره کنند اما نپذیرفتند.(1398/8/12) ***روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

راز نفوذناپذیری ملی

امروز 13 آبان است و به همین مناسبت در سراسر کشور راه‌پیمایی ضد استکباری برگزار شد. نقطه مشترک همه این راه‌پیمایی‌ها مقابله با نفوذ آمریکا و حمایت از انقلاب اسلامی ایران است. در سال‌های گذشته آمریکا تلاش‌های فراوانی برای نفوذ سیاسی در کشور انجام داده است؛ اما به فرموده رهبر معظم انقلاب «جمهوری اسلامی راه ورودِ دوباره‌ آمریکا به کشور را و نفوذ دوباره‌ آمریکا در ارکان کشور را بسته است.» اینکه چه عواملی سبب شد ملت ایران تصمیم به بستن این راه نفوذ بگیرد، هم دلایل داخلی دارد و هم دلایل بیرونی، اما در این فرصت کوتاه به دلایل بیرونی این موضوع اشاره می‌کنیم:
1ـ فعالیت‌های ضد انسانی: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «الحمد لله الذی جعل أعدائنا من الحمقی»؛ خدا را شکر که دشمنان ما را از احمق‌ها آفرید. رفتارهای آمریکا در زمینه تحریم ملت ایران یکی از همین حماقت‌های دشمن است؛ استدلال آمریکا این است که با انتقال درد تحریم به پیکره ملی ایرانیان، گروه‌هایی علیه انقلاب اسلامی در داخل کشور ایجاد می‌شود، به همین منظور آنها از رسیدن دارو به بیماران و حتی کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سیل‌زده که غیر قابل تحریم هستند، جلوگیری به عمل آوردند.
2ـ حمایت از گروه‌های ضد ایرانی: آمریکا از یک سو تلاش می‌کند با تحریک احساسات ملی‌گرایی ایرانیان، آنها را در مقابل انقلاب اسلامی قرار دهد و از سوی دیگر جاهلانه از تروریست‌های آدمکشی، مانند ریگی، منافقین و سلطنت‌طلب‌هایی که اموال ملت ایران را به تاراج برده‌اند، حمایت می‌کند. این اقدامات در کنار حمایت از حاکمان مرتجع که در همدستی با صهیونیست‌ها می‌خواهند ریشه ایرانی را بخشکانند و حتی از دست‌اندازی به سرزمین عزیزمان نیز فروگذار نمی‌کنند، سبب بدبینی ملی نسبت به آمریکا شده است.
3ـ بی‌توجهی به تعهدات بین‌المللی: تا پیش از توافق‌نامه برجام، رسانه‌های آمریکایی و حتی برخی از شخصیت‌های داخلی کشورمان در تلاش بودند جمهوری اسلامی را مقصر وضع موجود، یعنی ارتباط نداشتن با آمریکا معرفی کنند؛ اما خروج آمریکا از برجام و نادیده گرفتن حقوق ایران این تلقی را در عرصه داخلی به وجود آورده است که هرگونه تعهد و ارتباطی با آمریکا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.
مجموعه آنچه گفته شد، سبب می‌شود مردم ایران نسبت به آمریکا درک و شناخت روشنی داشته باشند و تحت تأثیر القائات گوناگون برای رابطه با آمریکا و نفوذ در ایران قرار نگیرند.

 

▼ گزارش روز

چه باید کرد؟

مهلت اروپا رو به پایان است و موعد برداشتن گام چهارم هسته‌ای به زودی فرا می‌رسد! اما پرسش اینجاست که اکنون شرایط با 60 روز گذشته و حتی مهم‌تر از آن با تیر ماه و برداشته شدن گام دوم چه تغییری کرده است! آیا اروپایی‌ها در روزهای پر تعداد قدمی به سوی محقق کردن منافع ملی کشورمان برداشتند؟ آیا تحریم‌های پسابرجامی لغو شدند؟ آیا آمریکا به برجام بازگشت؟
در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت، هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و در همچنان روی همان پاشنه می‌چرخد! اروپایی‌ها هنوز در همان سناریوی قبلی بازی کرده و تلاش می‌کنند آنچه را که آمریکا و شخص دونالد ترامپ می‌خواهد، با زبانی متفاوت بیان کرده و کشورمان را مجاب به پذیرش مطالبات نامشروع آمریکایی‌ها کنند! مسئله‌ای که سرآمد آن سیاه‌بازی «مکرون» در حاشیه نشست سازمان ملل متحد بود و کارزار فشار حداکثری با همه شکست‌هایش ادامه دارد!
اما مهم‌تر از اقدامات طرف مقابل و متعهد نبودن غربی‌ها در طول برداشته شدن سه گام قبلی، مواضع و رویکردهای داخلی است که بی‌تردید در فرجام تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته‌ای تعیین‌کننده‌تر است! کارشناسان و صاحبنظران حوزه سیاسی و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام می‌کنند با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران سه گام برداشته و مواضع مقتدرانه نیز از سوی مقامات دولت گرفته شده است؛ اما در عمل در این سه گام آن کاهش محدودیت‌هایی که به غربی یک شوک جدی وارد کند، رخ نداده و این گام‌ها کارکرد اصلی‌شان را از دست داده‌اند؛ از این ‌رو گام چهارم و کاهش تعهدات برجامی و پیشبرد سریع‌تر دانش صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی در گام چهارم بسیار ضروری است! متأسفانه برخی جریان‌های سیاسی پس از گذشت مدتی از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و با این گمان که با گذشت بیش از یک سال افکار عمومی بدعهدی‌های طرف مقابل را فراموش کرده است! و با طرح ادعای نقش نیروهای داخلی در شکست برجام بار دیگر از ضرورت مذاکره به منزله تنها راه پیشرفت کشور سخن گفته و مسئولانی نیز به دنبال برجسته کردن موضوع FATF و عدم تصویب آن در مقابل برجام و بدعهدی‌های غربی‌ها هستند تا بار دیگر انگشت اتهام به سمت داخل باشد! در حالی که کشور در حال عبور از مسئله تحریم‌ها و تأثیرات آن و بازگشت به ثبات و ایجاد روند رشد اقتصادی است، تکرار این سخنان می‌تواند نوسانات سال گذشته در اقتصاد را بار دیگر تکرار کند!

 

▼ خبر ویژه

شبکه‌ای برای فراری دادن نخبگان!

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در صحبت‌هایی با اشاره به مبحث فرار نخبگان، گفته است: «بحث فرار مغزها از آن کلاه‌های گشادی است که سر کشور گذاشته‌اند... این یک حرکت سازمان‌دهی شده است. یک شبکه‌ای دارد این را به جامعه‌ ما تزریق می‌کند.» ستاری در ادامه با بیان اینکه بر اساس پایش‌ها آمار خروج نخبگان رو به کاهش است، می‌گوید: «مهاجرت یک پدیده‌ جهانی است و واقعاً این آمارها را با این وقاحت اعلام می‌کنند و با وقاحت هم تکرار می‌کنند و از یک مراکز و منابعی هم نقل قول‌هایی می‌گویند که... مثلاً از قول صندوق بین‌المللی پول می‌گویند کشور ما رتبه‌ اول فرار مغزها را دارد. در حالی که اصلاً چنین گزارشی وجود خارجی ندارد. این را این‌قدر می‌گویند تا همان بخش نخبه‌ جامعه آن را بپذیرد.»

 

▼ اخبار

1ـ مقایسه «بگم، بگم» احمدی‌نژاد و «می‌گم می‌گم» روحانی!

«محمود واعظی» در پاسخ به حواشی ایجاد شده درباره بخش‌هایی از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه ۱ آبان هیئت دولت مبنی بر اینکه «فردا ما هستیم و ان‌شاءالله اگر زنده بودیم به مردم می‌گوییم که چه کسی کشور را تعطیل کرده است» و مقایسه این سخنان با شیوه‌ای که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین در بیان اظهارات خود داشت و در مطبوعات به «بگم، بگم» شهرت یافت، اظهار داشت: «بگم، بگم» حرفی بود که آقای احمدی‌نژاد همیشه می‌گفت؛ او هر روز می‌گفت «می‌گویم» اما چیزی نمی‌گفت، اما آقای روحانی می‌گوید کارهایی که در حال انجام است، باعث می‌شود همه ضرر کنیم؛ اگر یک روز لازم باشد، به مردم می‌گویم. وی در ادامه گفت: آقای روحانی می‌گوید روزی که ما فشار آمریکا و دشمنان را نداشته باشیم، تحریم‌ها برداشته شود و اوضاع کشور آرام باشد، به مردم خواهم گفت. گفتنی است، رئیس‌جمهور چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ در جلسه هیئت دولت با تأکید بر لزوم حمایت از فعالیت شرکت‌های خصوصی گفت: «خفه نکنیم شرکت‌ها را؛ هر چه شرکت بزرگ است را با دلیل و اتهامی یکی را قفل می‌زنیم، یکی را می‌گیریم... .»

2ـ با 200 میلیون دلار کشور را اداره کردند

«محمدحسین صفارهرندی» در همایش روز «مبارزه با استکبار جهانی» با بیان اینکه پس از تسخیر لانه جاسوسی ارتباط با همین آمریکا را حفظ کردیم، افزود: پنج ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی، تصمیم به قطع رابطه گرفتند و گام اول را آنها برداشتند که انقلابیون هم از این اتفاق استقبال کردند. اتفاق نظر بین همه سیاسیون رخ داد که این قطع رابطه به نفع ایران است و حتی نهضت آزادی آن را مغتنم دانست. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: شهید رجایی در جلسه‌ای گفت، زمانی بود که 200 میلیون دلار بیشتر در خزانه نداشتیم و جنگ هم بود؛ اما با اقتدار کشور را اداره کردند و حرفی از خزانه خالی و آب خوردن و... در این وضعیت نزدند و ایستادند. بعد از عملیات‌های موفق ایران در دفاع مقدس، کشورهای مختلف برای خرید نفت ایران صف بستند که شهید رجایی اعلام کرد این میوه ایستادگی در برابر آمریکاست.

3ـ نام‌نویسی 411 هزار کارورز طی دو سال گذشته

مطابق آمارهای طرح کارورزی طی دو سال گذشته، تعداد قراردادهای منعقده با کارورزان حدود ۲۹۵۳۶ قرارداد است، تعداد نام‌نویسی شدگان به عنوان متقاضی کارورزی هم حدود ۴۱۱۰۶۸ نفر است. گفتنی است، طرح کارورزی از نیمه دوم سال 1396 با هدف اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آغاز شد؛ طرحی که طی آن، دانش‌آموختگان مقاطع کاردانی و بالاتر با نام‌نویسی در سامانه کارورزی به کارفرمایان متقاضی نیروی کار معرفی می‌شوند و پس از گذراندن دوره مهارت تا سقف شش ماه، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. در قالب این طرح، در طول دوره کارورزی، افراد یک سوم حداقل دستمزد را به عنوان کمک هزینه آموزشی از وزارت کار دریافت می‌کنند. در صورتی که کارفرمایان در طول دوره کارورزی و کسب مهارت، نسبت به جذب این افراد اقدام کنند، مشمول مشوق بیمه‌ای می‌شوند.

4ـ درآمد 100 دلاری تظاهرکنندگان!

پایگاه خبری «العهد» لبنان به اطلاعات ویژه‌ای دست یافته که تأیید می‌کند سفارت امارات و عربستان و یک مأمور ویژه از آمریکا در کنار سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی در تلاش برای مدیریت اعتراضات در لبنان هستند. بر اساس این اطلاعات، امارات به این منظور نماینده ویژه‌ای در بیروت تعیین کرده تا با ایجاد شبکه‌ای با معترضان خیابانی هماهنگ شده و در مناطقی، همچون الجبل و الساحل تظاهرات‌ها را سازماندهی و هدایت ‌کنند. هزینه‌های لجستیکی و رسانه‌ای این عملیات نیز برعهده امارات است و سفارت امارات برای هر کس که هر روز در خیابان‌ها حاضر شود تا مسیر‌ها را ببندد، روزانه ۱۰۰ دلار در نظر گرفته است و به دختران و پسران جوانی که در چادر‌ها و اطراف آن شب را بگذرانند، ۱۵۰ دلار می‌دهد.

 

▼ اخبار کوتاه

«غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» در پاسخ به این پرسش که با کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های ثانویه، در افکار عمومی این سؤال به وجود آمده که مگر یکی از اهداف این توافق برداشته‌ شدن تحریم‌ها نبود؟ گفت: «من با مقدمه شما موافق نیستم. ما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال حق مسلم خود برای غنی‌سازی بودیم. حرف ما این بود که دنیا باید غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد. این مسئله برای ما مهم‌تر از مسائل اقتصادی بود.»

دستگاه‌های امنیتی عراق یک نقشه تروریستی برای انجام حملاتی در این کشور همزمان با تظاهرات در بغداد، استان‌های مرکزی و جنوبی این کشور را ناکام گذاشتند. نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیمی از نیروهای فرماندهی عملیات ویژه یکی از تشکیلات سازمان مبارزه با تروریسم عراق توانست تروریست معروف به «ابوهارون» را بر اساس اطلاعاتی محرمانه و در یک عملیات کمین در جنوب بغداد دستگیر کند.

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با توجه به سخنان آقای جهانگیری درباره لزوم تصویب FATF و تأیید شخص رهبری، باید بگویم در مجمع تشخیص مصلحت درباره این لوایح اتفاق تازه‌ای رخ نداده و رهبری هم در این زمینه هیچ دستوری را به ما ابلاغ نکرده‌اند. ایشان اگر تشخیص بدهند، خودشان موضوع را به ما اعلام می‌کنند و ما تابع ایشان هستیم.»

حدود ۱۹ درصد از خانوار‌های ساکن در مناطق شهری را زوج‌ها تشکیل می‌دهند که مجموع هزینه‌های آنها در سال گذشته، به‌طور متوسط بیش از ۳۶ میلیون تومان بوده است. بیشترین هزینه غیر خوراکی خانوار‌های دو نفره، مربوط به گروه «مسکن»، «بهداشت و درمان» و «حمل‌ونقل و ارتباطات» است. گفتنی است، بیش از نیمی از هزینه‌های غیر خوراکی، یعنی حدود ۵۲ درصد، به گروه مسکن تخصیص پیدا می‌کند.

نماینده مردم کاشان در مجلس با اشاره به اقدام ظریف و ترک مجلس، گفت: وزیر امور خارجه در خارج از کشور رفتارهای مؤدبانه و دیپلماتیکی دارد، کاش آداب جلسه مجلس را رعایت می‌کرد. «سیدجواد ساداتی‌نژاد» افزود: در طول 40 سال گذشته چنین رفتار غیر محترمانه‌ای در مجلس رخ نداده است. این موضوع باید رسیدگی شود و وزیر عذرخواهی کند.

 

ترنم زندگی

آنچه موجبات شعله سوءظن و بدبینی همسر را فراهم می‌کند، ناتوانی مرد در بیان صادقانه مسائل و سعی در کتمان یا دگرگون کردن واقعیات و حوادث است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات