صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۵۲۴

رئیسی: دشمن می‌کوشد تا مغزها و استعدادهای ما را غارت کند

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در دوازدهمین همایش ملی نخبگان طی سخنانی اظهار داشت: امروز اراده جدی در دولت وجود دارد تا دیدگاه نخبگان مورد توجه قرار بگیرد و در عمل شاهد تحول باشیم. این نگاه تحولی و تحول‌گرایانه زمینه خوبی است تا ایده دولت در انجام تحول در حوزه‌های علمی و به‌ویژه در حوزه‌های عملکردی به نتیجه برسد.

وی افزود: ایده بنیاد ملی نخبگان را رهبری معظم انقلاب مطرح کردند و این بنیاد شکل گرفت و گام‌هایی در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان انجام شده است، اما آن‌چه انجام گرفته با آن‌چه باید انجام بگیرد تفاوت دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: استعداد‌های برتر، کار و تلاش مضاعف و خود را در جهت رفع نیاز‌های کشور قرار دادن، می‌تواند از شاخص‌های نخبگی باشد. اولین شکر این نعمت آن است که دارند نعمت بداند که نعمت از خداست و تعلق به خداوند دارد؛ شکر این نعمت آن است که در مسیر رضای خدا از آن بهره بگیرد. خودبرتربینی از آفات نخبگی است و نخبگان باید مراقب این مسئله باشند.

رئیسی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: نقش والدین، معلم و استاد در جهت نخبه‌پروری بسیار مهم است.   دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در این عرصه نقش موثری دارند؛ دانشگاه پیشرو می‌کوشد نماد و نمود ابتکار و علم‌افزایی باشد و در جهت اینکه نظام‌مسائل کشور خود را تعریف کند و برای حل آن راهکار و بدهد. اما دانشگاه پیرو نگاه می‌کند که دیگران چه می‌خواهند و نگاه به درون و توانایی داخلی خود ندارد.  

وی بیان کرد: ما نسبت به استفاده از دانش و تجربه‌ی دیگران در تمام عالم آمادگی داریم و هرکس نگاه نو داشته باشد را استفاده می‌کنیم، اما با نسخه‌های ارائه‌شده با احتیاط برخورد می‌کنیم؛ بین استفاده از تجربه دیگران و دانش در سراسر عالم و ارائه نسخه فرق می‌کند. نخبگان ما باید بنگرند که نسخه‌ها با نیاز‌های ما سازشی دارد یا نه؛ ما برای استفاده از علم و دانش، حد و سقف نداریم.  

رئیس‌جمهور گفت: نخبگان باید مستقل باشند؛ نخبه مستقل می‌خواهد بیندیشد و ابتکار داشته باشد و نیاز مردم خود را ببیند و نعمت نخبگی صرف گره‌گشایی باشد؛ یک نخبه ممکن است تصور کند که وابسته این دولت نیست، اما شاید وابسته به دولت دیگری شده باشد. جایگاه نخبگان در کشور ما ارزش و کرامت والایی دارند و باید این ارزش توسط خود نخبگان و دستگاه‌ها حفظ شود. حمایت مالی و حقوقی و میدان‌دادن به شکوفایی استعداد‌ها وظیفه‌ی مسئولان و وظیفه ماست.

رئیسی ادامه داد: برخی نخبگان که احساس می‌کنند باید در کشور دیگری کار کنند، یک روز مشکل غارت زمین و منابع را داشته و امروز مشکل غارت مغز‌ها را داریم و دشمن می‌خواهد استعدادا‌های ما را غارت کند. نخبگان ما پیشرانان کشور هستند و دشمن می‌کوشد این استعدادا‌های ما را غارت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات