صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۴۶

از شکست فشار حداکثری تا پیشرفت سیاسی سوریه

1ـ تاب‌آوری اقتصاد ایران بالاست

خبرگزاری «بلومبرگ» نوشت: دولت ترامپ درصدد بود با فشار حداکثری اقتصاد ایران را به فروپاشی بکشاند؛ اما روند بهبود اقتصاد ایران پس از چند ماه حاکی از آن است که فعالیت‌های تولیدی به تدریج افزایش یافته و طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران با بهبود موجودی کالاهای میانی، شاخص‌ها بهبود پیدا کرده‌اند. این خبرگزاری در ادامه نوشت: جهش در تولید سبب شد بازار بورس تهران رتبه نخست ارزش بازار بورس در جهان را در سال گذشته به خود اختصاص دهد. همچنین، این حقیقت که بیشتر کارخانه‌های ایران برای حفظ تولید راه‌هایی یافته‌اند، به این معناست که آنها می‌توانند شغل کارگران‌شان را حفظ و کالاهای مورد نیاز مشتریان خارجی خود را تأمین کنند. پیش‌بینی می‌شود صادرات غیر نفتی ایران در سال جاری به رکورد تازه 40 میلیارد دلاری برسد. اگرچه افت صادرات نفتی درآمدهای ارزی و دولتی را محدود کرده؛ اما یک سازگاری اساسی با صادرات غیر نفتی بوده است. همواره از این حقیقت چشم‌پوشی می‌شد که صنعت نفت به ندرت بیش از 20 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شد و ایران واقعاً یک اقتصاد نفتی نیست.

2ـ بهبود اوضاع سیاسی سوریه مدیون روسیه، ایران و ترکیه است

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «مدیاماکس» ارمنستان گفت: «این اواخر پیشرفت نسبتاً قابل توجهی در روند حل و فصل اوضاع سیاسی در جمهوری عربی سوریه به دست آمده است که نقش رهبری اقدامات برعهده سه کشور ضامن صلح در سوریه (روسیه، ایران و ترکیه) در چارچوب مذاکرات آستانه بوده است. به این ترتیب، در تاریخ 30 اکتبر (8 آبان ماه) نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه، گروه‌های مخالف دمشق و جامعه مدنی این کشور شرکت دارند.» وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد، توافقات به دست آمده در نتیجه مذاکرات رؤسای‌جمهوری روسیه و ترکیه در تاریخ 22 اکتبر (30 مهرماه) در سوچی، از جمله امضای تفاهم‌نامه مربوط به حل و فصل اوضاع در مناطق شمال شرق سوریه، اقدام بسیار مهمی در جهت تقویت حاکمیت و احیای تمامیت ارضی سوریه است.

3ـ ایرانی‌ها نصف متوسط جهانی مالیات می‌دهند

یکی از شاخص‌های اقتصادی که نشان از کم بودن سهم مالیات در اقتصاد ایران است، شاخص تلاش مالیاتی یا «نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی» است. در ایران این نسبت حدود 7 تا 8 درصد بوده؛ در حالی که میانگین این شاخص در دنیا 14 درصد است و در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به 25 تا 30 درصد می‌رسد. با این وضعیت، حجم درآمدهای مالیاتی دولت ایران حداقل نصف مقدار واقعی و ظرفیت بالقوه مالیات در کشور است. در نتیجه اعداد و ارقام نشان می‌دهد، جدی‌ترین گزینه برای اصلاح ساختار بودجه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مبارزه با فرار‌های مالیاتی است. شاخص‌ها نیز نشان می‌دهد، حجم درآمدهای مالیاتی دولت حداقل باید دو برابر شود؛ یعنی از 153 هزار میلیارد تومان فعلی باید به 306 هزار میلیارد تومان برسد.

4ـ وقتی از دیوار سفارت بالا رفتیم همه هورا کشیدند

«ابراهیم اصغرزاده» از دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در 13 آبان 1358 گفت: هیچ تصوری از سقوط دولت نداشتیم. نمی‌دانستیم اگر کاری بکنیم که دولت ساقط شود، جایش را چه نیروهایی خواهند گرفت. البته همینجا اعتراف کنم هیچ‌گاه به ذهن‌مان خطور نکرده بود که باید دولت را ساقط کنیم. آمریکا تصاویر ماهواره‌ای آماده شدن عراق برای حمله به ایران را به مهندس بازرگان داد. وی با بیان اینکه آمریکا دوست داشت به دولت موقت نزدیک بشود، گفت: وقتی دانشجویان از دیوار سفارت بالا رفتند، همه گروه‌های انقلابی، روشنفکران، ملی‌گراها، چپ‌ها، مجاهدین خلق و حتی نهضت آزادی هورا کشیدند و تشویق کردند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات