صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از نخبگان باید در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور استفاده کرد. برخی نخبگان به همراه فکر بلند، قدرت مدیریت هم دارند که باید از آن استفاده بشود. اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنان تمدنی ما دائمی خواهد بود.(1397/7/25)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تشکر از رئیس‌جمهور!
از رئیس‌جمهور متشکریم که هنوز پرچمدار مبارزه با فساد است، از او متشکریم که خواهان افشای مفسدان است، از او متشکریم که پرونده‌های در پستو را با خود به شهرها و روستاها می‌برد و آنها را می‌گشاید، ولی از او گلایه داریم که هنوز در فضای انتخاباتی 92 و 96 است و با وجود گذشت 2340 روز هنوز هم در خیال انتخابات دیگران را متهم می‌کند و خود را پاکدست می‌داند. از او گلایه داریم که چرا اسناد فساد را به جای دادگاه در استادیوم‌ها و میادین شهرها می‌گشاید... رئیس‌جمهور قطعاً می‌داند که نه تنها محل این سخنان استادیوم نیست؛ بلکه آن سخنان واقعیت هم ندارد! اما آنها را می‌گوید تا گفته باشد... . در سخنان وی چند اشتباه وجود دارد:
1ـ سخنان روحانی درباره بازگشت پول‌های مبارزه با فساد در یک محیط عمومی بیان شد و پیامدهایی را به دنبال دارد؛ زیرا اولاً مردم اقتدار قضایی را دیده‌اند؛ ثانیاً در ماه‌های گذشته چهره‌های مشهور مفسد را مشاهده کرده‌اند که اعدام شده یا به پشت میله‌های زندان رفته‌اند و ثالثاً در آینده، سند پول‌های برگردانده شده به اطلاع مردم خواهد رسید.
2ـ روحانی در این سخنان درخواست داشته است مبلغ پول 2 میلیارد و 700 میلیون یورو به دولت برگردانده شود؛ این مبلغ مربوط به پرونده «بابک زنجانی» است که برای عوامل آن مجازات‌های سنگین وضع شد و تمام اموال بابک زنجانی به وزارت نفت تودیع شد. فقط چند قلم از اموال بابک زنجانی که به وزارت نفت برگردانده شده، معادل هزاران میلیارد تومان می‌شود که در اختیار دولت و وزارت نفت قرار گرفته است.
3ـ دولت در وضعیت جنگ اقتصادی بیش از 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را به برخی واردکنندگان اختصاص داد تا اجناس و کالاها در این شرایط افزایش قیمت نداشته باشند؛ اما نه تنها کالایی وارد کشور نشد، بلکه تورم هم به شدت افزایش پیدا کرد؛ در برخوردهایی که دولت و قوه قضائیه با مفاسد داشتند، ابتدا اسامی گیرندگان ارز اعلام شد و سپس ارزهای داده شده به آنها بیان شد و آنگاه حجم عظیمی از این ارزها برگردانده شد.
در پایان بار دیگر از دولت تشکر می‌کنیم که فرصتی را برای شفافیت بیشتر مطرح کرد؛ از این پس قوه قضائیه باید بیش از گذشته و با اقتدار بیشتر با همه مفسدان برخورد کرده و بدون ملاحظه آنها را به مردم معرفی کند؛ اکنون که دولت از شفافیت سخن می‌گوید، قوه قضائیه باید در بیانیه‌ای رسمی از مواضع رئیس‌جمهور تشکر کند و شبهات او را مستدل و منطقی پاسخ گوید.

 

▼ گزارش روز

کمترین انتظار!
به دلیل زلزله 5/9 ریشتری در غرب کشور و تخریب منازل تعداد قابل توجهی از مردم منطقه در آغاز فصل سرما ضروری است دولت و همه دستگاه‌های اجرایی برای تأمین اسکان و گرمایش مورد نیاز مردم بسیج شوند! همان‌گونه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمان ویژه «سردار سلامی» با همه امکانات در منطقه حضور یافته و کنار مردم است، انتظار می‌رود دولت هم با تمام ظرفیت به کمک مردم بشتابد! اما متأسفانه در روز گذشته اخبار و گزارش‌های ارسال شده از مناطق زلزله‌زده نشان می‌دهد آن گونه که باید و شاید نیازهای مردم مورد توجه قرار نگرفته و برخی از زلزله‌زدگان از نحوه امدادرسانی تأمین نیازهای‌شان گله‌مندند، تا جایی که روز گذشته مردم زلزله‌زده ترکمانچای آذربایجان شرقی در برابر فرمانداری تجمع کرده و به نبود امکانات اسکان، چادر و کانکس اعتراض کرده‌اند. مردمی که کمترین انتظار و توقع‌شان در این روزها حضور رئیس قوه مجریه در منطقه و درک و مشاهده شرایط‌شان از نزدیک است.
زمانی این کم‌کاری دولت بیشتر انتقادبر‌انگیز می‌شود که بدانیم رئیس‌جمهور تنها به ارسال پیام تسلیت بسنده کرده و روحانی یا معاون اول دولت در مناطق زلزله‌زده حضور نیافته‌اند! مسئله‌ای که با انتقاد نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز روبه‌رو شد و «نادر قاضی‌پور» در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت با دادن تذکری به دولت، گفت: «انتظار داشتیم رئیس‌جمهور و یا معاون وی و یا وزیر کشور در محل حادثه حضور می‌یافتند.»
اما در کمال تعجب رئیس‌جمهور به جای حضور در مناطق زلزله‌زده غرب کشور راهی شهر یزد شد! و عجیب‌تر آنکه در یزد بیش از آنکه خطاب به مردم سخن بگوید و از حل مشکلات و راه‌حل‌های دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی گزارشی به مردم ارائه کند، سخنانی در تضعیف و زیر سؤال بردن فرایند مبارزه با فساد در کشور بر زبان آورد تا در نگاه افکار عمومی دولت اعتدال به جای آنکه پرچم‌دار مبارزه با فساد و از بین برنده زمینه‌های فساد باشد، به منزله پیشرو تضعیف‌کنندگان و مقابله‌کنندگان با جریان فسادستیزی باشد که در کشور شروع شده است.


▼ خبر ویژه

نشانه‌های عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی
پایگاه «امارات لیکس» در گزارشی روند عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونستی را بررسی کرد و نوشت: «اکنون دوران عادی‌سازی علنی روابط با امارات است. همواره روند عادی‌سازی پشت پرده بوده است، اما امروز همه چیز آشکار شده است.» «ایدی کوهین» تحلیلگر صهیونیست این موضوع را که این رژیم اسرائیل بوده که به کشورهای عربی نفوذ کرده است، رد کرده و می‌گوید: «این کشورهای عربی (و در صدر آن امارات) هستند که چنین کاری را انجام داده‌اند.» کوهین اضافه می‌کند: «این امارات است که معابد یهودی را باز کرده است و روابطی با یهودیان آمریکا دارد تا از طریق آن نسبت به اسرائیل و غرب و آمریکا تملق کند.» گفتنی است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیترش از حضور احتمالی این رژیم در نمایشگاه «اکسپو 2020» در دبی خبر داد و با اشاره به اینکه این حضور نشانه‌ای آشکار از پیشرفت در روند عادی‌سازی با کشورهای عربی است، نوشت: «روابط ما با دست‌کم شش کشور عربی در حال پیشرفت است و این به سبب سیاستی است که در پیش گرفته‌ایم. ما ترکیبی از قدرت، منافع مشترک و مواضع آگاهانه را لحاظ کرده‌ایم.» یک روزنامه صهیونیستی نیز چندی پیش فاش کرد، امارات به صورت رسمی از رژیم صهیونیستی برای شرکت در نمایشگاه دعوت کرده است.

 

▼ اخبار
1ـ ایران بازی ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه را برده است
خبرگزاری «راشاتودی» بر اساس مقاله منتشر شده در نشریه «بلومبرگ»، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نوشت: ایران بازی ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه را برای کسب نفوذ به سود خود رقم زده است و اکنون با هزینه‌های نظامی بسیار محدودتری نسبت به عربستان سعودی، اسرائیل و به‌ویژه آمریکا موفق شده است از خاکسترهای شعله‌های جنگ در خاورمیانه با پرچم پیروز خارج شود. این خبرگزاری افزوده است: تهران با بازیگری خود درس بزرگی پیرامون چگونگی به دست آوردن حداکثر منافع با حداقل منابع به رقیبان خود داد و حالا تهران در حالی وارد دومین سال از آغاز کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ می‌شود که به ثبات اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای خود اطمینان کامل دارد.


2ـ هیچ‌گونه چرخشی در مواضع و رفتار ناطق اتفاق نیفتاده است
«حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی» عضو جامعه روحانیت مبارز درباره بازگشت «حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری» به جامعه روحانیت مبارز گفته است: «هیچ‌گونه چرخشی در مواضع و رفتار ناطق‌نوری اتفاق نیفتاده و تجدیدنظری در مواضع گذشته او شاهد نبوده‌ایم.» وی افزوده است: «متعاقب جلسه قبلی دیگر شاهد حضور او در نشست‌های جامعه روحانیت نبوده‌ایم و حضور قبلی ناطق‌نوری نیز پس از دعوت «آیت‌الله موحدی‌کرمانی» بود که به نظر می‌رسد در صورت دعوت مجدد وی به عنوان میهمان حضور پیدا می‌کند.» گفتنی است، حضور ناطق‌نوری در جلسه اخیر جامعه روحانیت مبارز پس از مدت‌ها غیبت وی، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را داشته است.


3ـ تحلیل تأمل‌برانگیز رسانه اصلاح‌طلب
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «مخالفت با FATF، چرا؟» نوشت: «در صورت به نتیجه نرسیدن تصویب لوایح مذکور به طور قطع برجامی در کار نخواهد بود و دولت با تشدید تحریم‌ها و بسته شدن منافذ ورود ارز با کمبودهای مالی و کسر بودجه غیر قابل جبران روبه‌رو خواهد شد. لذا لازم است دولت در راستای تقویت قدرت خرید مردم و جلوگیری از فقر بیشتر که پتانسیل اعتراضات مردمی را افزایش می‌دهد در مورد هزینه‌ها به‌ شدت صرفه‌جویی کند.» گفتنی است، تأکید ویژه این رسانه اصلاح‌طلب بر اینکه اگر FATF تصویب نشود، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد و اگر مشکلات حل نشود، باید منتظر آشوب باشیم موضوعی است که جای تأمل دارد!


4ـ مبنای فشار حداکثری علیه ایران غلط بود
اندیشکده آمریکایی «امریکن کانزروتیو» نوشت: سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران بر دو ایده غلط پایه‌ریزی شد؛ اول اینکه هر نتیجه‌ای به‌جز تسلیم کامل ایران غیرقابل قبول است و دوم اینکه فشار کافی می‌تواند ایران را به تسلیم وادار کند؛ اما این اقدام واشنگتن نه ‌تنها منجر به تسلیم ایران نشده؛ بلکه سبب شده است بر میزان مخالفت و مقاومت ایران در قبال زیاده‌خواهی‌های غرب و به‌ ویژه واشنگتن افزوده شود و واشنگتن در دستیابی به اهدافی که برایش تعریف شده بود، عملاً شکست خورده است. تنها نتیجه ملموس این سیاست، از بین بردن چشم‌انداز هرگونه دیپلماسی احتمالی در آینده است.


5ـ ورود شرکت‌های روس‌ به صادرات LNG آمریکا
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه «ریفینیتیو اکون» یک کشتی روس قرار است طی روزهای آینده در بندر لوئیزیانای آمریکا پهلو گرفته و گاز LNG بارگیری کند. هنوز مشخص نیست این محموله قرار است از آمریکا به کجا صادر شود. روس‌ها پیش از این ورود گاز آمریکا به اروپا را به عنوان تهدیدی علیه نفوذ خود در بازار گاز این قاره می‌دانستند؛ چرا که در حال حاضر 35 درصد از گاز مورد نیاز اروپایی‌ها را مسکو تأمین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری اروپا با هدف کاهش وابستگی خود به گاز روسیه واردات گاز از مسکو را کاهش دهد.


▼ اخبار کوتاه
«جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی گردان‌های حزب‌الله عراق بالا گرفتن اعتراضات مردمی در عراق را نتیجه انباشت اشتباه‌ها در سال‌های گذشته توصیف کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین» ضمن تأکید بر حمایت «حشد الشعبی» از حق تظاهرات و مطالبات تظاهرات‌کنندگان در عراق، گفت: «آمریکایی‌ها درصدد فتنه‌انگیزی بین نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان در عراق بوده و روی ایجاد شکاف میان دستگاه امنیتی و حشد الشعبی با ملت عراق حساب کرده بودند.» جعفر الحسینی ادامه داد: «آمریکایی‌ها همچنین روی خاموش کردن صدای مرجعیت دینی در عراق حساب کرده بودند.»
پس از آنکه «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که موضع ما در دشمنی با اسرائیل به عنوان رژیم غاصب موضعی اصولی، انسانی، اخلاقی و التزام دینی است و ما در اعلام جهاد ضد اسرائیل و وارد کردن ضربات مهلک به آن اگر مرتکب حماقتی علیه ملت ما شود، لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد، رسانه‌های رژیم صهیونیستی با اعلام نگرانی از این اظهارات تأکید کردند مقامات تل‌آویو باید تهدید «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن علیه این رژیم را جدی بگیرند!
روزنامه «آرمان» در مطلبی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «در خصوص عمل به تعهدات برجامی از سوی طرف اروپایی، اینکه گفته می‌شود نمی‌خواهد یا به دلیل فشارهای ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند بیش از این گام‌های بیشتری بردارد، شاید هر دو مورد در رابطه با طرف اروپایی صحیح باشد؛ اما به نظر می‌رسد بیشتر نمی‌خواهد به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند.»
«حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی» مدیر مسئول مؤسسه اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس‌جمهور در یزد گفت: رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند. وی در همین زمینه گفت: این صحبت‌ها قطعاً از اشتباهات آقای روحانی است.
«فائزه هاشمی» از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران با اعلام اینکه طرح «سرا» اشکالات زیادی دارد و مشکلات زیادی را برای اصلاح‌طلبان ایجاد خواهد کرد، افزود: این طرح باید به صورت جدی مورد «بازنگری» قرار گیرد؛ چرا که در حال حاضر قابلیت مهندسی کردن برای کسانی که به منظور نام‌نویسی وارد این سامانه می‌شوند، وجود دارد.
«محمود بهمنی» رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تکذیب اظهارات دیروز حسن روحانی مبنی بر تعلل دولت قبل در بازگرداندن ۲ میلیارد دلار به کشور گفت: اولاً خرید اوراق در دولت‌های قبل‌تر (اصلاحات) بوده و تعلل هم از سوی دولت روحانی شده؛ چون اوراق در این دولت سررسید سال 95 شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات