صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۲۹۹

از تحلیل‌های تأمل‌برانگیز تا گمانه‌زنی‌های متفاوت

1ـ ایران بازی ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه را برده است
خبرگزاری «راشاتودی» بر اساس مقاله منتشر شده در نشریه «بلومبرگ»، مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک نوشت: ایران بازی ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک منطقه را برای کسب نفوذ به سود خود رقم زده است و اکنون با هزینه‌های نظامی بسیار محدودتری نسبت به عربستان سعودی، اسرائیل و به‌ویژه آمریکا موفق شده است از خاکسترهای شعله‌های جنگ در خاورمیانه با پرچم پیروز خارج شود. این خبرگزاری افزوده است: تهران با بازیگری خود درس بزرگی پیرامون چگونگی به دست آوردن حداکثر منافع با حداقل منابع به رقیبان خود داد و حالا تهران در حالی وارد دومین سال از آغاز کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ می‌شود که به ثبات اقتصادی و موقعیت منطقه‌ای خود اطمینان کامل دارد.


2ـ هیچ‌گونه چرخشی در مواضع و رفتار ناطق اتفاق نیفتاده است
«حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی» عضو جامعه روحانیت مبارز درباره بازگشت «حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری» به جامعه روحانیت مبارز گفته است: «هیچ‌گونه چرخشی در مواضع و رفتار ناطق‌نوری اتفاق نیفتاده و تجدیدنظری در مواضع گذشته او شاهد نبوده‌ایم.» وی افزوده است: «متعاقب جلسه قبلی دیگر شاهد حضور او در نشست‌های جامعه روحانیت نبوده‌ایم و حضور قبلی ناطق‌نوری نیز پس از دعوت «آیت‌الله موحدی‌کرمانی» بود که به نظر می‌رسد در صورت دعوت مجدد وی به عنوان میهمان حضور پیدا می‌کند.» گفتنی است، حضور ناطق‌نوری در جلسه اخیر جامعه روحانیت مبارز پس از مدت‌ها غیبت وی، گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را داشته است.


3ـ تحلیل تأمل‌برانگیز رسانه اصلاح‌طلب
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «مخالفت با FATF، چرا؟» نوشت: «در صورت به نتیجه نرسیدن تصویب لوایح مذکور به طور قطع برجامی در کار نخواهد بود و دولت با تشدید تحریم‌ها و بسته شدن منافذ ورود ارز با کمبودهای مالی و کسر بودجه غیر قابل جبران روبه‌رو خواهد شد. لذا لازم است دولت در راستای تقویت قدرت خرید مردم و جلوگیری از فقر بیشتر که پتانسیل اعتراضات مردمی را افزایش می‌دهد در مورد هزینه‌ها به‌ شدت صرفه‌جویی کند.» گفتنی است، تأکید ویژه این رسانه اصلاح‌طلب بر اینکه اگر FATF تصویب نشود، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد و اگر مشکلات حل نشود، باید منتظر آشوب باشیم موضوعی است که جای تأمل دارد!


4ـ مبنای فشار حداکثری علیه ایران غلط بود
اندیشکده آمریکایی «امریکن کانزروتیو» نوشت: سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران بر دو ایده غلط پایه‌ریزی شد؛ اول اینکه هر نتیجه‌ای به‌جز تسلیم کامل ایران غیرقابل قبول است و دوم اینکه فشار کافی می‌تواند ایران را به تسلیم وادار کند؛ اما این اقدام واشنگتن نه ‌تنها منجر به تسلیم ایران نشده؛ بلکه سبب شده است بر میزان مخالفت و مقاومت ایران در قبال زیاده‌خواهی‌های غرب و به‌ ویژه واشنگتن افزوده شود و واشنگتن در دستیابی به اهدافی که برایش تعریف شده بود، عملاً شکست خورده است. تنها نتیجه ملموس این سیاست، از بین بردن چشم‌انداز هرگونه دیپلماسی احتمالی در آینده است.


5ـ ورود شرکت‌های روس‌ به صادرات LNG آمریکا
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مؤسسه «ریفینیتیو اکون» یک کشتی روس قرار است طی روزهای آینده در بندر لوئیزیانای آمریکا پهلو گرفته و گاز LNG بارگیری کند. هنوز مشخص نیست این محموله قرار است از آمریکا به کجا صادر شود. روس‌ها پیش از این ورود گاز آمریکا به اروپا را به عنوان تهدیدی علیه نفوذ خود در بازار گاز این قاره می‌دانستند؛ چرا که در حال حاضر 35 درصد از گاز مورد نیاز اروپایی‌ها را مسکو تأمین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری اروپا با هدف کاهش وابستگی خود به گاز روسیه واردات گاز از مسکو را کاهش دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات