صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 3 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بسیج، جمع فداکاری از مردمند، برای مردم؛ تشکیل یک مجموعه‌ای در حرکت عظیم یک ملت مجاهد.(1390/9/6) *** چهارمین روز هفته بسیج، روز «بسیج؛ سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی» گرامی باد.***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

خروش ملت بر پروژه شرارت!

طبق اعلام نظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، فردا بعدازظهر میدان انقلاب تهران بار دیگر شاهد خروش ملت و حضور گام‌های استوار مردمی بصیر و انقلابی خواهد بود و همانند هزاران حضور در تاریخ پرافتخار خود می‌آیند تا بار دیگر فریاد بلند حمایت از جمهوری اسلامی را‌ـ با وجود همه ناملایمات و گله‌هایی که از مسئولان کشور دارند و به ویژه منتقد بی‌تدبیری مسئولانی هستند که با زمان‌نشناسی و شیوه اجرای بد طرح‌ها و لوایح، طمع دشمنان قسم‌خورده انقلاب و نظام را بر می‌انگیزند‌ـ همانند تازیانه بر گوش سنگین دشمنان انقلاب و نظام مقدس اسلامی بنوازند. دلدادگی ملت بزرگ ایران به انقلاب و نظام اسلامی و رابطه عاطفی و عقلانی ناگسستنی امام و امت همان چیزی است که آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آنها قادر به ادراک آن با نگاه مادی خود نیستند و گیج مانده‌اند و به شدت عصبانی هستند که چرا سرمایه‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، هماهنگ‌سازی‌های نفس‌گیر مثلث شوم صهیونیستی، آمریکایی و ارتجاع عربی منطقه با وجود به کار بستن الگوهای پیچیده امنیتی و آشوب‌ساز در فتنه پیچیده آبان 1398 و داشتن روندی پیچیده‌تر، خشونت بیشتر، سازماندهی منسجم‌تر، گستردگی افزون‌تر، شیفت فراگیری از بالا شهر به بخش میانی و پایین شهر و مجهزتر شدن عوامل میدانی نسبت به فتنه‌های دهه 60، ماجرای 1378 کوی دانشگاه، فتنه 1388 و فتنه دی‌ماه 1396 ابتر مانده و با شکست مواجه شده است. عصبانیت آمریکایی‌ها از اینکه به اهداف تعیین و طراحی شده در بازه زمانی دو سه ساله نرسیده‌اند و با وجود هزینه‌های مالی و حیثیتی از دشمنی با ملت ایران طرفی نبسته‌اند، به گونه‌ای است که بالاترین مقام دیپلماسی کاخ سفید بی‌خیال همه آداب دیپلماتیک و حقوق و پروتکل‌های حاکم بر روابط بین‌الملل، مطالبه جاسوسی کرده و به فارسی توئیت می‌کند، «از طریق تلگرام برای ما فیلم و عکس بفرستید!». این اوج استیصال ابرقدرتی است که می‌خواست پروژه شرارت و آشوب در میان ملت آزموده شده ایران را رقم بزند. غافل از اینکه اینجا ایران است! مهد دلیران و مؤمنان نافذ البصیره! این حضور به شکر و سپاسگزاری نیاز دارد. فردا مردم تهران در میدان انقلاب با بانگ «مرگ بر آمریکا» بر سه نعمت بزرگِ هدایت‌های داهیانه رهبری، بصیرت و هوشمندی مردم و حماقت دشمنان فاقد شناخت از آن دو مؤلفه قدرت ملی شکرگزاری خواهند کرد.

 

▼ گزارش روز

ایران همسایه همیشگی شماست نه آمریکا

رئیس مقر تروریستی «سنتکام» گفته است، «اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه نتوانسته از پاسخ‌های ایران به شرکای منطقه‌ای آمریکا ممانعت کند. تهران برای تهدید اسرائیل در حال انتقال سلاح به سوریه و عراق است. با وجود استقرار نظامیان پرتعداد و جنگ‌افزارهای پرشمار آمریکا در منطقه، نمی‌توان رفتار ایران را پیش‌بینی کرد. در رفتارهای آنها نوعی بی‌پروایی وجود دارد که شما را در قبال آنچه ممکن است فردا یا پس فردا انجام دهند، بسیار نگران می‌کند.» با ارزیابی صحبت‌های رئیس مقر تروریستی سنتکام دو نتیجه می‌توان گرفت؛ نخست اینکه، همه تلاش‌های آمریکا برای پیشبرد تاکتیک ایران‌هراسی در منطقه به دلیل موجه نشان دادن حضور خود در منطقه خلیج‌فارس است. دوم اینکه، به نوعی اعتراف به ناتوانی آمریکا در منطقه برای ایجاد نظم و صلح است. نکته‌ای که باید مورد توجه کشورهای منطقه قرار گیرد، این است که مسئله امنیت و پیشرفت منطقه با همکاری منطقه‌ای محقق خواهد شد؛ اما متأسفانه هدف اساسی حضور آمریکا و سایر کشورهای غربی برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه متوازن منطقه است. آنها از دین اسلام هراس دارند و همه توان خود را در جهت عقب‌ماندگی کشورهای اسلامی به کار گرفته‌اند. بنابراین کشورهای منطقه باید نسبت به تحرکات آمریکا حساس باشند. حضور آمریکا در عراق، سوریه، عربستان، امارات، کویت، قطر، افغانستان و... به بهانه مقابله با جمهوری اسلامی ایران تنها نتیجه‌ای که خواهد داشت، ایجاد ناامنی و نابودی فرهنگ و وابستگی در بخش‌های مختلف برای کشورهای مورد اشاره است؛ از این‌رو موضع‌گیری‌های برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علیه ایران اسلامی، اجرای سیاست‌های آمریکاست. فراموش نشود که ایران همسایه همیشگی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است، نه آمریکا. از سوی دیگر، منطق برخورد جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه خود براساس احترام متقابل و کمک به آنهاست که این رفتار نباید به معنای ناتوانی و ضعف جمهوری اسلامی ایران تلقی شود.

 

▼ خبر ویژه

تعلل در پاسخگویی به شبهات علیه امام(ره)

برخی کارشناسان حوزه تاریخ انقلاب اسلامی نسبت به تعلل مراکز مسئول و مؤسسات تاریخی در پاسخ‌گویی و ارائه مستندات به شبهات مطروحه علیه امام خمینی(ره) انتقاد کردند. آنها معتقدند، جریان ضد انقلاب سناریوی امام‌زدایی را در جامعه به ویژه میان نسل جوان عملیاتی کرده و باید به سرعت با این سناریو مقابله کرد. در ماه‌های اخیر جریان ضد انقلاب مطالب شبهه‌برانگیزی را درباره دوران پهلوی اول و دوم منتشر کرده و ادعاهایی را به امام(ره) و انقلابیون نسبت می‌دهند، اما پاسخی مستند نسبت به این ادعاها ارائه نشده است! در خاطرات منتشر شده از «ابراهیم یزدی» از فعالان نهضت آزادی آمده است، دفتر امام خمینی(ره) در واکنش به پیشنهاد یاسر عرفات‌ـ پس از اشغال لانه جاسوسی در ایران‌ـ برای میانجیگری میان ایران و آمریکا، بیانیه تندی را صادر کرد. ابراهیم یزدی همچنین در بخشی از خاطرات خود مدعی شده است، حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب طی حکمی به مهندس بازرگان گوشت‌های یخ‌زده وارداتی را حرام و توزیع و مصرف آن را خلاف شرع اعلام کرده بودند که یزدی با مراجعه به حضرت امام(ره) و ارائه استدلال‌هایی نظر امام را در این باره تغییر داده است! مسئولان دفتر حفظ و نشر آثار امام(ره) نسبت به این ادعاها هیچ واکنشی نشان ندادند و تنها «حمید انصاری» قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در این باره گفته است، مدارک جمع‌آوری شده از سوی این مؤسسه هنوز کامل نیست و نمی‌توانیم به این ادعا جواب دهیم!

 

▼ اخبار

1ـ آمریکا قدرت بازدارندگی خود را از دست داده است

وزیر دفاع فرانسه از آمریکا به‌دلیل آنچه «پاسخ‌ نگفتن به حملات اخیر ایران در خلیج‌فارس طی ماه‌های اخیر» خواند، به ‌شدت انتقاد کرد و هشدار داد، با توجه به تحولات اخیر به ‌نظر می‌رسد آمریکا قدرت بازدارندگی خود را در منطقه از دست داده است. «فلورنس پارلی» در نشست سالیانه مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در بحرین اظهار داشت: «در سال‌های اخیر شاهد عقب‌نشینی تدریجی و عمدی آمریکا [در منطقه] بوده‌ایم. البته قبلاً نشانه‌هایی از این عقب‌نشینی نمایان شده بود، اما وقتی جنگنده‌های آمریکایی در واکنش به حملات شیمیایی دولت سوریه [طبق ادعای غربی‌ها] از باند پرواز بلند نشدند و پس از آن وقتی آمریکا واکنشی به سرنگونی پهپاد خود و حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نشان نداد، همه چیز کاملاً روشن شد.» این مقام بلندپایه فرانسوی و دولت متبوعش به‌اتفاق دیگر دولت‌های بزرگ اروپایی، آمریکا و متحدانش در خاورمیانه بدون مستندات و شواهد، ایران را به دست داشتن در حمله به چند کشتی تجاری و همچنین تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو متهم کرد!

2ـ مواجهه دوگانه آمریکا برای عرضه ارز دیجیتالی

«جروم پاول» مدیر بانک مرکزی آمریکا، با اذعان به سخت بودن مسیر انطباق فعالیت‌های ارزهای دیجیتالی با نظام مالی و بانکی فعلی اعلام کرد: این کشور فعلاً قصد ندارد در آینده‌ای نزدیک نسبت به راه‌اندازی ارزهای دیجیتالی اقدام کند. به گفته پاول، «فدرال رزرو» از نزدیک روند عرضه ارزهای دیجیتالی از سوی نهادهای بزرگ و معتبر مالی را زیر نظر دارد؛ اما فعلاً روی توسعه این گونه رمز ارزها متمرکز نشده است. مسئولان آمریکایی در مقایسه با مقامات دیگر کشورها، رویکرد سرسختانه‌تری را درباره ارزهای دیجیتالی اتخاذ کرده‌اند؛ در شرایطی که بانک مرکزی چین به طور رسمی اعلام کرده، کار راه‌اندازی ارز دیجیتالی این کشور در مراحل پایانی قرار دارد. گفتنی است، برخی از بانک‌های بزرگ آمریکایی شبکه‌های داخلی پرداخت بر اساس پلت‌فرم بلاک چین را راه‌اندازی کرده‌اند.

3ـ شرکت‌های خارجی از ترس مجازات آمریکا بازار ایران را ترک کردند!

تارنمای شبکه «راشاتودی» با اشاره به راه‌اندازی غول تولید گاز LNG در میدان پارس جنوبی ایران نوشت: «شرکت‌های آلمانی نقش پررنگی در ساخت این غول گازی بازی کرده‌اند؛ اما از آنجا که دولت‌شان نتوانست از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کند، بهره‌ای از این پروژه عظیم نبردند. این شش ترمینال کوچک تنها بخشی از پروژه عظیم ایرانی‌ها برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان گاز مایع جهان بود. در این میان شرکت‌های آلمانی نیز قرار بود با ساخت ترمینال صادرات در «بندر تمبک» با پتانسیل صادرات سالیانه ۱۰ میلیون تن گاز مایع، نقش مهمی ایفا کنند. با این حال خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجب شد شرکت‌های خارجی از ترس مجازات شدن از سوی واشنگتن، بازار ایران را ترک کنند.»

4ـ التهابات کشور تقصیر مخالفان برجام است!

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «نقش مخالفان برجام در التهابات کشور» نوشت: «شادی و امید مردم به آینده چه ضرری برای کشور داشت که مخالفان برجام بی‌وقفه به جنگ با این سرمایه عظیم اجتماعی رفتند؟ واقعاً خشکاندن لبخند ملت از باز شدن درهای تعامل با دنیا از طریق برجام که قطعاً به رونق اقتصادی می‌انجامید، چه سودی برای کشور داشت که این‌گونه مخالفان برجام با تمام وجود به دنبال آن رفتند؟» به نظر می‌رسد، رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان بر قلب واقعیت اصرار دارند و سعی می‌کنند بر نقش آشکار آمریکا و رسانه‌های معاند در آموزش و تحریک آشوبگران و همچنین قصور و تقصیرهای دولت در اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین سرپوش گذاشته و اقدامات جنایتکارانه اوباش اجاره‌ای را به منتقدان برجام نسبت دهند.

 

▼ اخبار کوتاه

«سیدحمید حسینی» دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اتفاقات اخیری که بین ترکیه و کرد‌های سوریه رخ داده، گفت: در حال حاضر، کالای ترکیه‌ای در کردستان عراق تحریم و بازار و تقاضا برای کالای ایرانی در کردستان عراق بسیار بهتر از گذشته شده است. پیش از ماجرا‌های ترکیه با کرد‌های سوریه، تعداد کامیون‌هایی که از مرز‌های ایران روانه کردستان عراق می‌شد، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه بود که بعد از مواضع ترکیه در قبال کرد‌های سوریه، این میزان به روزانه ۸۰۰ دستگاه کامیون افزایش یافته و این روند در حال توسعه است.

قاضی دادگاه واشنگتن طی حکمی ایران را به پرداخت غرامت 180 میلیون دلاری به «جیسون رضائیان» جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که در پوشش خبرنگار به ایران آمده بود، محکوم کرد. دادگاه واشنگتن ضمن پیروز اعلام کردن رضائیان در دادخواستی که از چند سال پیش علیه ایران ارائه کرده بود، در حکم خود ادعا می‌کند ایران با بازداشت 544 روزه رضائیان و شکنجه ادعایی وی، حقوق خبرنگاری را نقض کرده است.

نیروی انتظامی در گزارشی اعلام کرد، با مدیریت هوشمند نیروی انتظامی، تعامل همه دستگاه‌های امنیتی و مشارکت بسیار مطلوب مردم بصیر و ولایی تاکنون ۱۸۰ نفر از لیدرهای اصلی اغتشاشات شناسایی و دستگیر شده‌اند. براساس اعلام ناجا، تخریب اموال عمومی، آتش زدن بانک‌ها، حمله به مراکز انتظامی و نظامی و راه‌اندازی کمپین تجمعات غیرقانونی در فضای مجازی از اقدامات آشوبگرانه متهمان دستگیر شده است.

«محمد حسینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه چهار شرکت به فهرست شرکت‌های دولتی در سال ۹۹ اضافه شده و چهار شرکت نیز از این فهرست حذف شده‌اند، گفت: در سال 1399 حقوق و مزایا در شرکت‌های دولتی حدود ۱۵ درصد رشد خواهد کرد و کل افزایش بودجه شرکت‌ها ۹ درصد خواهد بود.

 

شماره 923 صبح صادق

همراه با پرونده ویژه «مدرسه عشق» منتشر شد

در این شماره می‌خوانید؛

شکست پروژه شرارت آمریکایی/ منطق حمایت؛ رمزگشایی چرایی تأیید مصوبه سران قوا از سوی رهبر معظم انقلاب/ مطالبه‌گری فرصت‌طلبانه/ مجاهد همیشه در خط انقلاب پای صحبت‌های همرزمان سردار حاجی محمدزاده، اولین مسئول دفتر سیاسی سپاه / گام دوم انقلاب؛ بسیج پیشران دهه پنجم انقلاب

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات