سیستان و بلوچستان >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۰۷

حمل و نقل عمومی؛ خدمت تخیلی شهرداری زاهدان به شهروندان

با افزایش قیمت و کاهش سهمیه سوخت خودروها چشم امید بسیاری از مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان راهی مناسب برای بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش هزینه ها معطوف شده و شهرداری ها خود را کاملا موظف به توجه به این نیاز شهروندان می دانند. در این میان اما باز هم مثل همیشه زاهدان و شهرداری این شهر از این قاعده مستثنی هستند. حکایت خدمات حمل و نقل عمومی شهرداری در این شهر بزرگ، حکایت تعارفات سنتی و رایج برای مهریه عروس در مراسم خواستگاری است؛ «کی داده کی گرفته!»
در زاهدان مهم نیست از کجا و به کجای این شهر قصد جابجایی با اتوبوس‌های سازمان اتوبوسرانی را داشته باشید؛ مهم این است که برای استفاده از این خدمات تخیلی، آنچه شما بیشتر از هر چیز دیگر (حتی بلیط!) به آن احتیاج دارید صبر و بردباری است؛ لذا توصیه می‌کنیم اگر انسان عجولی هستید یا کاری دارید که باید حتماً در همان روز انجام دهید، هرگز به جابجایی با اتوبوس‌های شهرداری فکر نکنید.
طرح جامع حمل و نقل شهری، برآورد‌های انجام شده و آنالیز‌های صورت گرفته توسط متخصصین بیانگر این واقعیت است که هر شهر به ازای هر هزار نفر شهروند به یک دستگاه اتوبوس نیاز دارد و شهری مثل زاهدان با جمعیت دست کم ۸۰۰ هزار نفری خود نیازمند ۸۰۰ دستگاه اتوبوس است. همه این‌ها در حالیست که کل خدمات این ناوگان در این به اصطلاح کلانشهر، در سرویس دهی حدود ۶۰ دستگاه اتوبوس خلاصه می‌شود؛ البته ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید هم اخیراً خریداری شده که یحتمل صرفاً قرار است در پارکینگ باشند تا در هر مناسبتی مجدداً رونمایی و بهره برداری شوند.

اینجا نه خبری از مترو و قطار شهری است، نه مینی بوس داریم و نه بی آر تی. همه سهم مردم مظلوم و بی بضاعت ما از حمل و نقل عمومی اتوبوس‌هایی است که امکانات و شرایط اولیه را هم برای سرویس دهی به شهروندان ندارند. وقتی می‌گوییم امکانات و شرایط، اصلاً منظور نظافت داخل و صندلی گرم و نرم نیست؛ منظور این است که این اتوبوس‌ها حتی سیستم سرمایشی و گرمایشی هم ندارند یا اگر دارند هرگز از آن استفاده نمی‌کنند.

۹۰ دستگاه اتوبوس؛ حداکثر توان شهرداری در حمل و نقل عمومی
جلیل دهقانی، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری زاهدان درباره نرخ جابجایی مسافر توسط ناوگان اتوبوس‌رانی در سطح شهر زاهدان گفته: مطابق نرخ مصوب قبلی، خدمات اتوبوس در زاهدان به ازای هر نفر ۵۰۰ تومان با کارت بلیط و ۷۵۰ تومان برای پرداخت نقدی است.
وی با بیان اینکه قیمت بلیط اتوبوس در زاهدان اخیراً افزایشی نداشته، افزود: در حال حاضر خدمات ارائه شده به شهروندان بر اساس همین نرخ ارائه می‌شود و با رانندگان متخلف مطابق قانون برخورد می‌شود؛ البته احتمالاً در آینده این رقم مقداری افزایش پیدا خواهد کرد.

دهقانی با اشاره به اتمام دوره تعهد و قرارداد برخی اتوبوس‌ها و خروج آن‌ها از مدار ارائه خدمات به شهروندان در سال گذشته، ادامه داد: بسیاری از این اتوبوس‌ها قبلاً خدمات نمی‌دادند و سازمان هم اجباری برای این مساله نداشته، چرا که دوره تعهدشان تمام شده بود، اما جدیداً دوباره نامه زدیم و اعلام کردیم همه باید در خطوط برگردند و در غیر این صورت سهمیه سوخت آن‌ها قطع خواهد.

این مقام مسئول اظهار کرد: در صورتی که همه این اتوبوس‌ها به خطوط بازگردند، کار واگذاری ۱۸ دستگاه اتوبوس جدید انجام و فعالیتشان آغاز شود، جمع کل ناوگان اتوبوسی سازمان به حدود ۹۰ دستگاه خواهد رسید.
وی تعداد و وضعیت ایستگاه‌های شارژ کارت بلیط در سطح شهر را نیز مناسب اعلام کرد و گفت: همه ایستگاه‌ها به دستگاه شارژ تجهیز شده و کارت هم در باجه‌هایی که بلیط می‌فروشند به اندازه کافی توزیع شده و وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری زاهدان در خصوص ایستگاه‌های اتوبوس این شهر نیز اذعان داشت: کار نوسازی و بازسازی آن دسته از ایستگاه‌هایی در سطح شهر که احتیاج به تعمیرات داشتند در دست انجام است. همچنین تا هفته آینده تعداد زیادی ایستگاه جدید برای نقاط مختلف در سطح شهر نیز خریداری و نصب می‌شود.

حال باید منتظر ماند و دید برنامه ریزی‌های شهرداری زاهدان در این خصوص تا چه اندازه می‌تواند رضایت شهروندان این شهر را به دنبال داشته باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳
مهرناز
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
2
سلام من یک دانشجوام و منزلم درخیابان یاسرهست
وهیچ ایستگاه اتوبوسی وجود نداره
لطفا ازتون عاجزانه درخواست میکنم که به این خیابان اصلی که بعداز بعثت هستش ایستگاه اتوبوس بیارین
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات