تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۴۲
نگاهی به اعلام جرم علیه نخست وزیر رژیم اسرائیل

اعدام سیاسی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل که در یک سال گذشته با مشکل بزرگی با عنوان تشکیل کابینه روبه رو شده است اخیرا با متهم شدن به صورت رسمی در سه پرونده در وضعیت بغرنجی گرفتار شده و کارشناسان حتی از مرگ سیاسی وی نیز گفته اند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / مهدی نوری
اعدام سیاسی نتانیاهوبنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل که در یک سال گذشته با مشکل بزرگی با عنوان تشکیل کابینه روبه رو شده است اخیرا با متهم شدن به صورت رسمی در سه پرونده در وضعیت بغرنجی گرفتار شده و کارشناسان حتی از مرگ سیاسی وی نیز گفته اند. «بنیامین نتانیاهو» که از ماه‌ها پیش درگیر چند پرونده قضایی است، روز پنجشنبه 30 آبان ماه رسما با سه اتهام روبه رو شد. به نوشته روزنامه «هاآرتص»، دادستانی رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو به تقلب، دریافت رشوه و سوء استفاده از اعتماد عمومی متهم شده است. دادستانی رژیم صهیونیستی با ارسال نامه‌هایی به وکیل نتانیاهو و رئیس پارلمان این رژیم، خواستار آغاز سلب مصونیت پارلمانی نتانیاهو شده است. نتانیاهو ۳۰ روز فرصت دارد تا به صدور درخواست سلب مصونیت، اعتراض کند.
پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده درخصوص فساد دولتی و مالی علیه نخست وزیر خود تشکیل داده و طی یک سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است. اولین مورد موسوم به «پرونده ۱۰۰۰» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌خواری متهم است. پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده ۲۰۰۰» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز نشریه «یدیعوت آحارونوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌وزیری است. او همچنین در «پرونده ۴۰۰۰» متهم است به «شائول ایلوویچ» مالک شرکت «بِزِک» میلیون ها دلار تسهیلات مالی پرداخت کرده تا پایگاه خبری «واللا» وابسته به این سرمایه دار صهیونیست از او و همسرش حمایت رسانه‌ای بهتری داشته باشد.
اعدام سیاسی نتانیاهو
متهم شدن نتانیاهو در حالی رخ داده که بنی گانتس رقیب نتانیاهو نیز از تشکیل دولت عاجر بوده و انتخابات سوم احتمالا تنها راهکار واقعی پیش روی بحران سیاسی رژیم اسرائیل باشد. در واکنش به متهم شدن نتانیاهو، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، متهم شدن رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سوی دادستان کل این رژیم را به منزله صدور حکم اعدام سیاسی نتانیاهو دانست و احتمال داد وی برای فرار از این وضعیت، رژیم صهیونیستی را وارد جنگ کند. عبدالباری عطوان این را هم نوشت که تصمیم دادستان اسرائیل ضربه‌ای محکم نه فقط به نتانیاهو بلکه به متحدان عرب و آمریکایی او محسوب می‌شود که برای طولانی‌تر کردن دوره زمامداری نتانیاهو و نرفتن او به زندان دست به هر کاری زدند.  به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که نتانیاهو را در هدایای سیاسی مسموم غرق کرد که تازه‌ترین آنها، قانونی دانستن شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی است. از سوی دیگر، مروان بشاره، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی اعلام کرد اعلام اتهام فساد علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دادستان کل اسرائیل، به آینده سیاسی او پایان می‌دهد. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی نوشت که آنچه رخ داده، آینده سیاسی نتانیاهو را در ابهام قرار داده و بی‌ثباتی سیاسی این رژیم را که قریب به یکسال است در بحران تشکیل کابینه به سر می‌برد، تشدید کرده است.
تشدید بن بست انتخاباتی اسرائیل
بن بست انتخاباتی اسرائیل روز به روز در حال تشدید شدن است. از نوامبر 2018 تا نوامبر 2019 این بن بست همچنان ادامه دارد. پس از خروج لیبرمن در سال گذشته از کابینه نتانیاهو و فروپاشی این کابینه، نتانیاهو در دو انتخابات زودهنگامی که برگزار کرده تاکنون موفق به تشکیل کابینه نشده است. حتی رقیب وی بنی گانتس نیز از تشکیل کابینه عاجز مانده است. در واقع پس از شکست بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس در تشکیل دولت، برای اولین بار در تاریخ رژیم اشغالگر قدس، اعضای کنست، رووین ریولین رئیس رژیم را توصیه می‌کنند که یکی از همکارانشان در کنست را مامور تشکیل دولت جدید کند. ریولین روز پنجشنبه به یولی ادلشتین رئیس کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی اطلاع داد که هیچ کدام از دو نامزد تشکیل دولت(نتانیاهو و گانتس) موفق به این کار نشدند و اعضای کنست، 21 روز مهلت دارند تا نخست وزیر را از میان همکارانشان در کنست انتخاب کنند. عضو کنست که نامزد تشکیل دولت جدید می‌شود، باید موافقت اکثریت 61 عضو کنست را کسب کند. ریولین دوره کنونی رژیم صهیونیستی را دوره‌ای تاریک در تاریخ این رژیم جعلی توصیف کرده است.
نتیجه
به نظر می رسد که با توجه به بن بست انتخاباتی در اسرائیل، برگزاری انتخابات سوم کاملا محتمل باشد. نکته مهم این است که دونالد ترامپ تلاش های زیادی کرده تا نتانیاهو را از این وضعت بن بست نجات دهد اما هیچ نتیجه ای حاصل نشده است. در آخرین نمونه، دولت آمریکا شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را قانونی اعلام کرد. این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا و سازمان مل نیز این اقدام آمریکا را محکوم کرده و عفو بین الملل آن را جنایت جنگی خوانده است. در شرایط کنونی نیز که نتانیاهو با سه پرونده تقلب و رشوه مواجه شده وضعیت بسیار بغرنج تری در پیش خواهد داشت. هرچند بر اساس قانون نتانیاهو هنوز هم می‌تواند در انتخابات آینده  شرکت کند، اما صدور اتهام علیه وی هم به اعتبار او خدشه وارد می‌کند و هم می‌تواند آینده حضور وی در سمت نخست‌وزیری را مبهم کند، چراکه نهایتا در صورت صدور حکم علیه نتانیاهو او باید از این سمت کنار روند.
نتانیاهو به خوبی به این درک رسیده که برای بقا در پست نخست وزیری ناچار است یا رژیم اسرائیل را وارد یک جنگ گسترده کند که در این صورت بقای رژیم صهیونیستی در خطر قرار می گیرد یا اینکه باید امتیازات ویژه ای به رقبای خود بدهد که این مسئله نیز بعید است در این شرایط که نتانیاهو در موضع ضعف قرار دارد بتواند وی را نجات دهد. تمام هدایای ترامپ به نتانیاهو نیز بی نتیجه بوده و کارشناسان معتقدند نتانیاهو آخرین روز های عمر سیاسی خود را می گذراند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات