تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۱۶۱

چرا آمریکا جرات پاسخ به عملیات‌های یمن ضد اسرائیل را ندارد؟

یک تحلیلگر مطرح فلسطینی با تاکید بر اینکه آمریکا جرات پاسخ به عملیات‌های یمن ضد مواضع و کشتی‌های رژیم صهیونیستی را ندارد اعلام کرد اگر جنگ در منطقه گسترش یابد بازنده اصلی این جنگ آمریکا خواهد بود.

«عبدالباری عطوان» کارشناس مطرح فلسطینی و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در یادداشت جدید خود برای جنگ غزه به تشدید عملیات‌های نیروهای مسلح یمن علیه مواضع رژیم صهیونیستی و نیز تصمیم جدید صنعا مبنی بر جلوگیری از حرکت کشتی‌ها به سمت فلسطین اشغالی قبل از رسیدن غذا و دارو به غزه اشاره کرده و نوشت، جنبش انصارالله یمن با انجام عملیات‌های دریایی ضد کشتی‌های اسرائیلی و با اتخاذ مواضع شجاعانه در قبال جنایات صهیونیست‌ها در غزه، تنها کشورها و ارتش‌های عربی را که در برابر این حجم از تجاوزات دشمن صهیونیستی ضد مردم فلسطین سکوت کرده‌اند، خجالت زده نکرد؛ بلکه می‌تواند شکست رژیم اشغالگر در این جنگ را نیز تسریع کند.

یمنی‌ها آماده ورود به جنگ با آمریکا هستند

عطوان افزود، جنبش انصارالله و دولت آن در صنعا قوی‌ترین حمایت را مقاومت و مردم غزه به عمل آورده و در برابر جنگ نسل‌کشی و پاکسازی قومی که آمریکا و اسرائیل علیه دو میلیون فلسطینی به راه انداخته‌اند، ایستاده‌اند. یمنی‌ها با تحمیل محاصره دریایی نظامی و تجاری علیه رژیم اشغالگر و همه کشورهای غربی حامی آن و در راس آنها آمریکا، مقابل تجاوزات دشمن صهیونیستی به غزه ایستاده‌اند. این عملا به معنای بستن تنگه باب‌المندب و کل دریای سرخ نه تنها به روی کشتی‌های اسرائیلی، بلکه همه کشتی‌های تجاری از هر ملیتی است که به سمت بنادر فلسطین اشغالی می‌روند.

این تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد، برادرانمان در یمن به هر حرفی که می‌زنند عمل می‌کنند و با هدف پیروزی مردم غزه، علاوه بر اسرائیل آماده ورود به جنگ با آمریکا نیز هستند. آرمان فلسطین برای همه یمنی‌ها مقدس‌ترین آرمان است و شاید تظاهرات‌های میلیونی در اکثر شهرهای یمن برای حمایت از فلسطین یکی از بارزترین شواهد در این زمینه باشد.

عبدالباری عطوان تصریح کرد، دیدیم که بلافاصله بعد از اینکه سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تلویزیون این کشور بیانیه اخیر خود مبنی بر مورد هدف قرار دادن همه کشتی‌هایی که به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت می‌کنند را اعلام کرد، نیروهای یمنی چند پهپاد خود را برای حمله به یک ناو فرانسوی در مقابل بندر الحدیده شلیک کردند. این درحالی است که ایالات متحده تاکنون سکوت کرده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

چرا آمریکا جرات پاسخ به عملیات‌های یمن را ندارد؟

در ادامه این یادداشت آمده است، علت این رفتار آمریکا در وهله نخست با هدف پنهان کردن وضعیت سردرگمی است که اکنون در آن به سر می‌برد و نگران عواقب ناگواری است که احتمال دارد ناشی از هرگونه پاسخ تلافی‌جویانه از سوی نیروهای انصارالله باشد. به همین دلیل است که آمریکا از رژیم صهیونیستی خواسته تا تهدیدات خود را در خصوص اقدام به پاسخ به توقیف کشتی اسرائیلی توسط نیروهای مسلح یمن عملی نکند و البته می‌دانیم که این تهدیدات، کاذب و بیهوده هستند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رسما از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و رهبران اروپایی خواسته تا اقدامات لازم را برای مقابله با محاصره دریایی یمن علیه اسرائیل و شکستن این محاصره اتخاذ کنند. اما تردید آمریکا در خصوص پاسخ به عملیات‌های یمن به دلیل آن است که کاخ سفید اطمینان دارد هرگونه تجاوز ضد یمن، با موشک‌باران پایگاه‌های آمریکایی در عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که هزاران نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند، فوراً پاسخ داده خواهد شد.

عطوان تصریح کرد، پاسخ رهبری انصارالله به تهدیدات توخالی اسرائیلی‌ها کاملا مختصر و در عین حال ترسناک بود؛ جایی که خطاب به صهیونیست‌ها تاکید کرد: «ما آماده جنگ با شما هستیم، بفرمایید».جنبش انصارالله هشت سال در طول جنگ یمن دوام آورد و با وجود تفاوت کیفی در موازنه قوا از نظر نظامی، هرگز تسلیم نشد و اکنون دارای ده‌ها هزار موشک بالستیک و بالدار و پهپاد و تعداد بی‌شماری مین دریایی و قایق‌های تندرو است. چیزی که ما می‌خواهیم بگوییم این است که سرتیپ یحیی سریع تهدیدات خود ضد دشمن را با پشتوانه نظامی انجام می‌دهد و هیچ اغراق و مبالغه‌ای در کار نیست.

در ادامه این مقاله تاکید شده است، اسرائیل که در سطوح مختلف تحت حمایت شدید آمریکا و اروپا قرار دارد، تهدید کشتی‌های خود توسط یمن را محاصره دریایی ضد اسرائیل می‌داند. واقعا که عجیب است، آیا کاری که رژیم صهیونیستی از 17 سال قبل علیه مردم غزه انجام می‌دهد و 2 میلیون نفر را در این منطقه از دسترسی به ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین امکانات زندگی محروم کرده، محاصره نیست؟

آمریکا بازنده اصلی جنگ منطقه‌ای خواهد بود

سردبیر رای‌الیوم در ادامه نوشت، رهبری عربستان سعودی زمانی که از دولت آمریکا می‌خواهد «خویشتن‌داری» کند و به حملات یمنی‌ها و توقیف کشتی اسرائیلی توسط نیروهای یمنی پاسخ ندهد، اقدامی دوراندیشانه انجام داده است؛ زیرا طبق تجربه‌های خود می‌داند هر حمله‌ای ضد یمن نتایج بسیار بدی خواهد داشت و علاوه بر هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی، آتش‌بس بین عربستان و یمن را نیز از بین می‌برد و وضعیت جنگی شدید در منطقه ایجاد شده و دریای سرخ به میدان جنگ‌های ویرانگر تبدیل می‌گردد. علاوه بر آن هر حمله‌ای ضد یمن به معنای جلوگیری از عبور میلیون‌ها بشکه نفت از تنگه باب‌المندب به سمت کشورهای غربی است که منجر به وقوع یک بحران بزرگ سوخت در جهان می‌شود.

عطوان در پایان تاکید کرد، دولت آمریکا در حال حاضر با متحدان خود در منطقه و جهان دو موضوع اساسی را بررسی می‌کند: اول قرار دادن جنبش انصارالله در لیست تروریستی و دوم تشکیل یک نیروی حفاظتی نظامی در دریای سرخ و ... برای مقابله با هرگونه تلاش برای بستن تنگه باب المندب. اما آمریکا هر اقدامی که در این زمینه انجام دهد منجر به گسترش جنگ در منطقه خواهد شد؛ جنگی که بازنده آن خودِ آمریکاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات