صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۴۰

گزارش روز/ احساس خطر اروپا!

شش کشور اروپایی با صدور بیانیه مشترکی از پیوستن به سازوکار مالی اروپا (اینستکس) در آینده خبر دادند[...]

یادداشت: شش کشور اروپایی با صدور بیانیه مشترکی از پیوستن به سازوکار مالی اروپا (اینستکس) در آینده خبر دادند. «بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد برای حفظ و اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌های ذی‌ربط اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. این توافق به اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است و یکی از ابزار‌های کلیدی برای (پیشبرد) رژیم منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و کمک مهمی به ثبات منطقه می‌کند. ما اکنون در حال سپری کردن فرایند پیوستن به اینستکس بعد از تکمیل روند آن در سطح ملی هستیم.»
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که از تصویب برجام نزدیک به سه سال می‌گذرد و اروپا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده است؛ بلکه در راستای اجرای سیاست‌های آمریکا با عنوان فشار حداکثری بیشترین همکاری را با این کشور داشته‌ است. این کشورها با نخریدن نفت ایران‌ـ که طبق برجام ملزم به خرید آن بودندـ عملاً به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت بودند؛ سیاستی که البته با شکست روبه‌رو شد. از این‌رو این پرسش مطرح می‌شود که چه چیزی سبب شده است اروپایی‌ها در این برهه زمانی از اینستکس صحبت کنند؟
پاسخ بسیار روشن است: اول اینکه تصور غرب از به بن‌بست کشاندن جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی از طریق مشغول‌سازی ایران به سراب برجام با تدابیری که نظام اتخاذ کرد با شکست روبه‌رو شده است. دوم اینکه ایران توانسته است در این مدت به سمت استقلال اقتصاد از نفت حرکت کند که این موضوع دلیل اصلی اروپا برای روی آوردن دوباره به اینستکس به منظور شرطی نگه داشتن اقتصاد کشورمان است. موضوعی که سردار سلامی، فرمانده کل سپاه در سخنرانی خود عملاً به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سفیر یکی از کشورها، همه سفرا را جمع کرد و به آنها گفت، «به اروپایی‌ها بگویید ایرانی‌ها در حال بریدن وابستگی اقتصادی کشورشان به نفت هستند و به خودکفایی رسیده‌اند، بجنبید، نفت را باز کنید.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات