صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۸۷۱۴

حرف روز/ بایسته‌های مسئولیت‌پذیری

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه دیروز خود با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر[...]

یادداشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه دیروز خود با شرح روایتی درباره توصیه پیامبر اعظم(ص) خطاب به جناب ابوذر، ضمن انتقاد به نام‌نویسی بی‌محابای برخی افراد در انتخابات مجلس، تأکید کردند: «هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.» این سخنان از آن رو اهمیت دارد که در روزهای گذشته دیده شده است بسیاری از افراد مسئول در مدیریت راهبردی جامعه توانایی و تعهد کافی نداشته‌اند و زیان‌های عظیمی به جامعه اسلامی ما وارد کرده‌اند که اگر هدایت و تدبیر رهبری نبود، مسئولیت‌نپذیری برخی مدیران حوادث سنگین‌تر و بیشتری را برای انقلاب اسلامی رقم می‌زد. در زمینه مسئولیت‌پذیری سفارش‌های مکرری از رهبر معظم انقلاب وجود دارد که قابل تعمیم و تطبیق به همه افراد مسئول جامعه اسلامی است و در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ پرهیز از كامجویی از قدرت: در نظام جمهوری اسلامی، پذیرش مسئولیت به معنای كامجویی از قدرت نیست؛ به معنای قبول زحمات خدمت به مردم است؛ مسئولیت را با سختی‌ها و دغدغه‌هایش و با مجاهدتی كه باید برای ادای آن كرد، قبول كنیم.
2ـ احساس مسئولیت همگانی: احساس مسئولیت امری ملی است و رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: ما هر كدام‌مان در هر جایی كه هستیم، باید برای سرنوشت كشور و برای آینده‌ كشور، احساس مسئولیت و تعهد كنیم و بدانیم كه می‌توانیم نقش ایفا كنیم.
3ـ مسئولیت‌پذیری: همه‌ ما نسبت به آنچه انجام می‌دهیم، مسئولیم؛ منتها مسئولیت‌ها غالباً با پایان دوره‌ مسئولیت تمام نمی‌شود؛ چون کارهای ما در کارهای افراد بعد از ما تأثیر می‌گذارد.
4ـ شناخت موانع راه: احساس مسئولیت و تعهد باید آگاهانه باشد. فرد باید بداند به دنبال چه چیزی است و موانع راه را بشناسد.
5ـ آشنایی با نیازهای مردم: هنر یک مدیر این است که مسئولیت‌پذیری داشته باشد. مسئولان باید به وظایف خودشان عمل كنند؛ نیازهای مردم را بفهمند، درك کرده و تأمین كنند.
6ـ افتخار به امانت: مسئولیت‌هایی که من و شما داریم، امانت‌هایی در دست ماست؛ به مسئولیت در این نظام، احساس افتخار كنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات