صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۹۶

یک مکالمه تلفنی و دو روایت متفاوت!

نگاه تهدید محور واشنگتن نسبت به پکن در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده و پکن در دکترین سیاست خارجی دولت آمریکا، به اصلی ترین تهدید راهبردی و اقتصادی ایالات متحده تبدیل شده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و شی جی پنگ رئیس جمهور چین اخیرا مکالمه تلفنی طولانی مدتی با یکدیگر داشته اند . این مکالمه در حالی برگزار شده است که به سبب استمرار جنگ تجاری میان طرفین و فراتر از آن، مداخله مستقیم واشنگتن در امور شرق آسیا ( خصوصا در تایوان، تبت و هنگ کنگ) مناسبات تنش میزی در دو سوی معادله حکمفرماست. ترامپ در تشریح دستاورد مذاکره تلفنی خود با رئیس جمهور چین، به بیان دو جمله در توئیتر اکتفا کرده است :
"چین پیشتر خرید حجم زیادی از محصولات کشاورزی (محصولات بیشتر) را آغاز کرده است. امضای رسمی (توافق تجاری) سازماندهی شده است. درباره کره‌شمالی، جایی که با چین و هنگ‌کنگ در حال کار درباره آن هستیم نیز گفت‌وگو کردیم."
با این حال خبرگزاری چینی شینهوا، از فضای تنش آمیز موجود در جریان مکالمه تلفنی اخیر ترامپ و شی جی پنگ سخن گفته است . رئیس جمهور چین اظهار کرده است :
"پکن عمیقا نگران اظهارات منفی مقامات ایالات متحده درباره مسائل مربوط به تایوان، هنگ کنگ و تبت است. این اقدامات دخالت آشکار در امور داخلی چین است ."
واقعیت امر این است که مناسبات ایالات متحده آمریکا و چین همچنان از چشم انداز تیره ای برخوردار است. نگاه تهدید محور واشنگتن نسبت به پکن در دوران ریاست جمهوری ترامپ تشدید شده و پکن در دکترین سیاست خارجی دولت آمریکا، به اصلی ترین تهدید راهبردی و اقتصادی ایالات متحده تبدیل شده است. در چنین شرایطی کمتر تحلیلگری در حوزه روابط بین الملل نسبت به انعقاد توافقات پایدار میان طرفین و کاهش دخالتهای تنش آمیز ایالات متحده در مناطق تحت مناقشه در شرق آسیا ابراز امیدواری می کند. لازم به ذکر است که از ابتدای سال 2017 میلادی، یعنی از زمان ورود رسمی ترامپ به کاخ سفید تاکنون، سیاستهای حمایت گرایانه اقتصادی وی علیه چین نتوانسته است منجر به تحقق اهداف تجاری مدنظر ترامپ و همراهانش شود. در چنین شرایطی بسیاری از دموکراتها و حتی برخی جمهوریخواهان  سنتی، در خصوص تشدید شرایط و بحرانهای موجود میان واشنگتن و پکن هشدار داده و خواستار تنش زدایی در مناسبات طرفین شده اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات