بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۹۰۹۹

پیامدهای پیروزی جانسون برای انگلیس و اروپا چیست؟

بوریس جانسون در حالی به پیروزی رسید که توافق برگزیت اکنون به نظر بسیاری از کارشناسان در آستانه اجرا شدن است. هرچند در این مسیر جانسون مسیر پیچیده ای در پیش دارد. با این حال پیروزی قاطعانه جانسون در انتخابات پارلمانی بیش از همه باعث تقویت جریان های افراطی و ناسیونالیستی در اروپا خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / علیرضا جوادی
پیامدهای پیروزی جانسون برای انگلیس و اروپا چیست؟بوریس جانسون که جانشین ترزا می در پست نخست وزیری انگلیس شده پس از ناکامی در به سرانجام رساندن طرح برگزیت تنها راه حل خروح از این بن بست را انتخابات زودهنگام می دانست. سرانجام پنجشنبه هفته گذشته این انتخابات زودهنگام برگزار شد و حزب محافظه­کار به رهبری بوریس جانسون با کسب 365 کرسی بزرگ­ترین پیروزی خود در سال‌های اخیر را کسب کرد. از زمان مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس این حزب این میزان از کرسی را در هیچ  انتخاباتی کسب نکرده  بود. این پیروزی در شرایطی به دست آمد که فشار رسانه ای زیادی علیه رقیب جانسون یعنی جرمی کوربین اعمال می شد.
فرایند رای ­گیری در انتخابات سراسری انگلیس از روز پنجشنبه در چهار کشور انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی آغاز شد. این اولین انتخابات سراسری در انگلیس بود که به دلیل ناتوانی جانسون در تصویب طرح برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ مقرر آن (۳۱ اکتبر – ۹ آبان)، برگزار شد. 6 حزب در این انتخابات برای به دست آوردن کرسی‌های پارلمان انگلیس (۶۵۰ کرسی)‌ حضور داشتند که از مهم­ترین آن­ها می‌توان به حزب محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون، حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» و همچنین حزب ملی اسکاتلند به رهبری «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند اشاره کرد. برای به دست آوردن اکثریت پارلمان حداقل ۳۲۶ کرسی نیاز است. در نهایت حزب محافظه­کار368 کرسی،حزب کارگر ۲۰۳ کرسی و حزب ملی اسکاتلند ۵۰ کرسی کسب کردند. جرمی کوربین و بوریس جانسون اصلی­ترین  نامزدها بودند.  جرمی کوربین به حمایت از فلسطین و مبارزه با سیاست های افراط­گرایانه اسراییل معروف بوده و مخالف خروج از اتحادیه اروپا است. اما جانسون سیاستمداری افراطی، پوپولیست، حامی اسراییل، طرفدار سرسخت خروج از اتحادیه اروپا و شریک اصلی ترامپ در اجرای سیاست فشار حداکثری عیله ایران است.
راز پیروزی بوریس دلقک 
بوریس جانسون در شرایطی پیروز شد که فضای انتخابات کاملا به نفع وی بود. چرا که در سه سال گذشته مردم انگلیس در مورد برگزیت و سرنوشت این مسئله سردرگم بوده و اقتصاد انگلیس به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود. حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هم در مورد برگزیت کاملا دوپاره شده بود. گروهی به رهبری کوربین مخالف اجرای برگزیت بودند ولی برخی از اعضای حزب کارگر موافق برگزیت بوده و خواستار اجرای آن بودند. همین مسئله مردم را در مورد مواضع این حزب سردرگم کرده بود. در حالی که بوریس جانسون با قاطعیت اعلام کرده بود که در صورت پیروزی برگزیت را اجرا خواهد کرد. نباید فراموش کرد که جامعه انگلیس از رکود و بلاتکلیفی بر سر برگزیت خسته شده است. بیش از 3سال اختلال در اقتصاد، سرمایه‌گذاری و اشتغال باعث شده تا مردم تصمیم بگیرند به هر قیمتی از این وضعیت بن بست و انسداد خارج شوند. این بلاتکلیفی کاملا به بوریس جانسون کمک کرد تا بتواند رأی اکثریت را کسب کند. براساس آمارهای اقتصادی، کاهش رشد اقتصادی انگلیس، چهار برابر بیش تر از برآورد اقتصاددانان بوده و در این زمینه "بنیاد دیده­بان پول" در انگلیس از ورشکستگی بیش از 16 هزار شرکت فقط در انگلیس و ولز خبر داده که بالاترین میزان در پنج سال اخیر است. بوریس جانسون خود را به عنوان تنها شخصیتی معرفی کرده بود که می تواند جامعه انگلیس را از این سردرگمی خارج کند. عامل دیگر در شکست کوربین به فعالیت های ضد صهیونیستی وی بر می­گردد که همین مسئله باعث تلاش لابی صهیونیست­ها در انگلیس برای شکست وی شد.
ذوق‌زدگی آمریکا و صهیونیست‌ها
پیروزی جاننسون باعث ذوق‌زدگی قابل وصفی در میان صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شد. ترامپ در همان لحظه‌های ابتدایی پیروزی جانسون با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود، ضمن تبریک به جانسون، نوشت: «به بوریس به خاطر این پیروزی بزرگ تبریک می‌گویم! انگلیس و آمریکا اکنون می‌توانند بعد از اجرای کامل برگزیت، آزادانه به انعقاد قرارداد جدید تجاری بپردازند». وی در ادامه نوشت: «این توافق، پتانسیل این را دارد که بسیار بزرگتر و سودآورتر از هر توافق دیگری باشد، پرسود‌تر از توافق‌هایی که انگلیس با اتحادیه اروپا داشته، بوریس برای همه این پیروزی‌ها جشن بگیر»! رژیم صهیونیستی نیز، که قبل از برگزاری انتخابات بار‌ها در انتخابات انگلیس دخالت و انتقاد‌های جدی‌ای را هم روانه حزب کارگر و جرمی کوربین کرده بود، پیروزی جانسون را تبریک گفت. کاتص، وزیر خارجه صهیونیست‌ها در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «به بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و همکارم دومینیک راب (وزیر خارجه انگلیس) به خاطر این پیروزی تاریخی تبریک می‌گویم».
آینده برگزیت
اولین پیامد مهم پیروزی قاطع جانسون اجرای برگزیت خواهد بود. برگزاری انتخابات زودهنگام به دلیل ناتوانی جانسون در متقاعد کردن پارلمان برای خروج از اتحادیه اروپا بود. جانسون برای اجرای برگزیت نیاز به یک اکثریت قاطع داشت که در انتخابات اخیر به آن دست پیدا کرد. «جانسون» با این پیروزی قاطع به پیش‌بُرد برگزیت مصمم‌تر شده و صریحاً گفته است که تا پایان ژانویه 2020 (11 بهمن) از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد، چرا که این رأی قاطع به حزبش را رأی به برگزیت تعبیر کرده است. با این حال در این راستا چندین سناریو محتمل است. اول آنکه جانسون بار دیگر توافق پیشین خود با اتحادیه اروپا را به رای گذاشته و آن را اجرایی نماید. دوم؛ بار دیگر مذاکرات با اروپا از سر گرفته شود که به نظر می رسد اروپا نیز در این زمینه چراغ سبز نشان داده است. برخی خبرها حاکی است رهبران اروپا قصد دارند به "میشل بارنیه" مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت، ماموریت دهند درباره روابط اقتصادی اتحادیه با انگلیس پس از خروج این کشور از جمع 28 کشور عضو، مذاکره کند و سوم؛ وقوع برگزیت بدون توافق در تاریخ مقرر یعنی 31 ژانویه 2020 است. با این حال جانسون راه دشواری را در اجرای برگزیت در پیش دارد. موضوع امنیت مرزی به ویژه در ایرلند شمالی، جدایی طلبی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و مخالفت آن ها با اجرای برگزیت، آثار اقتصادی و پیچیدگی روابط اقتصادی میان انگلیس و اتحادیه اروپا چالش های جدی جانسون بر سر اجرای برگزیت است.
"نیکولا استورجن" وزیر اول و رهبر حزب ملی اسکاتلند پس از پیروزی جانسون اعلام کرده ما خواهان برگزیت نیستیم؛ مردم اسکاتلند باید درباره آینده خود حق انتخاب داشته باشند. این شرایط سبب شده تا برخی از کارشناسان نسبت به چند پارگی انگلیس پس از اجرای برگزیت هشدار داده  و جدایی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی را بهای چنین اقدامی بدانند.
نتیجه
بوریس جانسون در حالی به پیروزی رسید که توافق برگزیت اکنون به نظر بسیاری از کارشناسان در آستانه اجرا شدن است. هرچند در این مسیر جانسون مسیر پیچیده ای در پیش دارد. با این حال پیروزی قاطعانه جانسون در انتخابات پارلمانی بیش از همه باعث تقویت جریان های افراطی و ناسیونالیستی در اروپا خواهد شد. به همین دلیل شخصیت ها پوپولیست در اروپا از پیروزی وی خوشحال شده اند. دونالد ترامپ نیز این پیروزی را پیروزی خود در انتخابات 2020 آمریکا دانسته است. بسیاری بر این باورند که نخست وزیری جانسون به معنای چند پاره شدن انگلیس خواهد بود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات