بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۷۷

۲۰۲۲؛ سالی پر از هرج و مرج در انگلیس تحت حکومت ۳ نخست وزیر محافظه کار

روزنامه تاگس شاو آلمان به سالی پر از هرج و مرج و چالش برای انگلیسی ها در سال 2022 پرداخته و نوشت: سه نخست‌وزیر، رکود اقتصادی داخلی، چرخش‌های سیاسی سخت ؛ بریتانیایی‌ها سال پر هرج و مرجی را پشت سر گذاشته‌اند. اما حتی در زمان نخست وزیری نسبتا منطقی ریشی سوناک، آنها هنوز با روزهای سختی روبرو هستند.

2022؛ سالی پر از هرج و مرج در انگلیس تحت حکومت 3 نخست وزیر محافظه کار

هنگامی که ملکه الیزابت در اوایل سپتامبر، لیز تراس را به عنوان نخست وزیر جدید در املاک کشور اسکاتلند خود منصوب کرد، شاید فکر می کرد که بدترین شرایط پس از هشت ماه پر هرج و مرج با پایان دوران نخست وزیری بوریس جانسون به پایان رسیده است.

پس از اینکه ملکه چند روز بعد از این دنیا خداحافظی کرد، سلطنت طلبان سرسخت اکنون باید خیالشان راحت باشد که الیزابت دوم مجبور نشد زنده بماند و شرایط تا پایان سال را ببیند؛ زیرا قرار بود همه چیز با سرعتی خیره کننده بدتر شود.

شکست چشمگیر تراس تنها 31 روز پس از تشییع جنازه طولانی ترین پادشاهی تاریخ بریتانیا، مجموعه ای از فجایع بزرگ و کوچک را به راه انداخت. با این حال، علل واقعی این امر، بسیار به عقب‌تر برمی‌گردد و ریشه در یک حزب محافظه‌کار دارد که در نتیجه خصومت‌های داخلی طولانی‌مدت کاملاً فرسوده و بی‌جهت شده است.

با روی کار آمدن "ریشی سوناک"، سومین نخست وزیر در تنها یک سال، یک فرد بسیار منطقی تر اکنون در راس دولت قرار دارد. با این حال، او نیز هیچ راه حلی برای مشکلات اقتصادی و سیاسی فعلی که پس از برگزیت در حال انباشته شدن است، ندارد.

فقط یک مثال کافی است و آن این است که از اواسط دسامبر، این جزیره بزرگترین موج اعتصابات را از دهه 1980 تجربه کرده است. کارگران راه آهن، پستچی ها و حتی پرستاران و کارکنان خدمات اورژانس به دولتی اعتراض می کنند که کشور را به سمت رکودی سوق داده است که اساساً داخلی است.

سوناک از زمانی که در پایان اکتبر در داونینگ استریت حکومت را به دست گرفت، بین چندین چهارپایه گیر کرده است. پس از آن که لیز تراس، سلف سوناک اعلام کرد 45 میلیارد پوند کاهش مالیات، عمدتاً برای افراد با درآمد بالاتر و بدون تامین مالی آن را در دستور کار قرار می دهد بازارها به شدت سقوط کردند و بنابراین سوناک چاره ای جز اعلام یک چرخش 180 درجه ای بلافاصله پس از تصدی مسئولیت نداشت.

سوناک اکنون به جای هدایای مالیاتی، افزایش مالیات و بسته ریاضتی بیش از 55 میلیاردی را برنامه ریزی می کند که در درجه اول بر خدمات عمومی تأثیر می گذارد. سیاستی که بیشتر شبیه سیاست های ریاضتی دیوید کامرون است و محافظه کاران اساساً هیچ برنامه ای برای آن ندارند.

بوریس جانسون، آخرین نخست‌وزیر در واقع منتخب محافظه‌کار در سال 2019 به قدرت رسید و وعده داد که به ویژه به شمال فقیر انگلیس رونق مالی بدهد، سوناک دیگر اصلاً به این موضوع اشاره نمی‌کند. اما او هم چاره‌ای ندارد ، بازارها از زمان ماجراجویی تراس چنان ناآرام بوده‌اند که دامنه‌ سوناک برای تحقق وعده‌های پیشینیانش بسیار محدود است.

اما با این رویکرد هم به طور همزمان سوناک چندین مشکل دارد. اولاً، تغییر سیاست مالی او جناح راست محافظه‌کاران را که قاطعانه با مالیات‌های بالاتر برای تحکیم مالیه عمومی مخالف هستند عصبی می کند.. این امر موقعیت مبهم سوناک را در درون حزب تضعیف می کند.

از طرفی دیگر چیزی در این جزیره باقی نمانده که بتوان آن را کاهش داد. بودجه خدمات عمومی و نظام سلامت ملی سال‌ها است که به شدت کاهش یافته است که هرگونه کاهش مالی بیشتر در بحبوحه تورم گسترده، آنها را تا حد زیادی به خطر می‌اندازد. اعتصابات فعلی این را بیش از حد روشن می کند.

در ادامه این مطلب آمده است: تلاش کنونی سوناک برای به زانو درآوردن اتحادیه ها بعید است در صورت ادامه و تشدید مناقشات صنعتی ادامه یابد. بنابراین پس از تغییر مسیر ناگهانی مختلف در چند هفته گذشته، چرخش دیگری قریب الوقوع است که بعید است سوناک را از نظر سیاسی تقویت کند.

و سپس مسئله برگزیت وجود دارد. موسسه مستقل برآورد مالیات (OBR) اخیراً محاسبه کرده است که خروج از اتحادیه اروپا در حال حاضر برای اقتصاد بریتانیا 4 درصد از تولید ناخالص ملی آن هزینه دارد و این روند رو به افزایش است. بنابراین نمی توان صحبت از سود سهام برگزیت کرد.

در کوتاه‌مدت و میان‌مدت، رویکرد سازنده در قبال اتحادیه اروپا سریع‌ترین راه برای کاهش حداقل تا حدی آسیب‌هایی است که برگزیت به اقتصاد بریتانیا وارد کرده است. در اینجا نیز نخست وزیر هنوز خود را در بند حزب خود می بیند که برای آن هرگونه نزدیکی با اتحادیه اروپا، هر چقدر هم که کوچک باشد، گناهی کبیره باقی می ماند.

علاوه بر این، از زمان روی کار آمدن سوناک، آمار نظرسنجی محافظه‌کاران واقعا بهبود نیافته است. اگر اکنون انتخابات جدیدی برگزار می‌شد، محافظه‌کاران در اکثر نقاط کشور کاملاً نابود می‌شدند. این همچنین توانایی سوناک را برای نظم بخشیدن به حزب تضعیف می کند.

حدود سیزده نماینده حزب محافظه کار پیش از این اعلام کرده اند که قبل از انتخابات آینده استعفا خواهند داد، در حالی که بسیاری دیگر از این کار منصرف شده اند و در حال حاضر به دنبال مشاغل جدید هستند.

سوناک می تواند تا انتخابات بعدی به کار خود ادامه دهد، عمدتاً به این دلیل که هیچ کس در حزب او نمی خواهد در حال حاضر از صحنه محو شود. با این حال، اگر بحران بریتانیا در سال آینده تشدید شود، نمی توان آن را ( کناره گیری زودهنگام سوناک) نیز رد کرد.

 

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات