صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۰۴
پژوهشگر فضای مجازی:

9 دی پاسخی به 8 ماه جنگ شناختی-سایبری هیبریدی دشمن بود/ اجرای گام دوم انقلاب رمز مقابله به فتنه هاست

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی در گفتگو با پایگاه بصیرت با تبریک فرارسیدن یوم الله 9 دی گفت: یوم الله 9 دی یک روز حماسی، الهی و شیرین پس از 8 ماه فتنه صهیونیستی آمریکایی 88 در کشور بود که مردم عزیز ایران اسلامی تودهنی محکمی به فتنه گران زدند.
پایگاه بصیرت / گفتگو با سید علیرضا آل داود
9 دی پاسخی به 8 ماه جنگ شناختی-سایبری هیبریدی دشمن بود/ اجرای گام دوم انقلاب رمز مقابله به فتنه هاست
وی با تاکید بر اینکه در ایام فتنه 88 نقش رسانه ها بخصوص شبکه اجتماعی فیس بوک، میکروبلاگ توئیتر، گوگل و سرویس هایش نقش برجسته ای بود، تصریح کرد: نگاهی به تحولات گوناگون در سراسر جهان که از فضای مجازی تأثیر پذیرفته، نشان می‌دهد تحولات مذکور در نهایت به نفع استکبار جهانی است.
وی ادامه داد: انقلاب‌ها، کودتاها، شورش‌ها و تجمعات، تحرکات نظامی و غیر نظامی و... در این فضا و یا منبعث از این فضا، از دو حالت خارج نبوده است، اگر موارد پیش گفته به نفع استکبار جهانی باشد، به سرانجام می‌رسد مانند کودتای اوکراین، مصر، فتنه 88، فتنه96، فتنه آبان 98، آتش زدن هتلی در کردستان، جریان اسیدپاشی اصفهان و... از این دست می‌باشند و اگر به ضرر استکبار جهانی باشد با روش های مختلف مانند فیلترینگ حبابی، مسدود سازی بسترهای انتشار این محتواها و ... از گسترش آن جلوگیری می کنند.
این مدرس سواد رسانه ای افزود: فیس‌بوک در ایام فتنه88 زبان فارسی را به لیست زبان‌های خود اضافه کرد تا کاربران به ‌راحتی بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند!  گوگل نیز از قافله عقب نماند و در جهت حمایت از فتنه گران، سرویس‌های نقشه گوگل، مرورگر اینترنتی  گوگل کروم و سرویس عکس پیکاسا را به درخواست نایاک از لیست تحریم‌های خود خارج کرد و نسخه آلفای گوگل ترانسلیت(سرویس ترجمه گوگل) را برای کمک به اغتشاشگران مورد بهره برداری قرار داد.
این پژوهشگر فضای مجازی به حمایت های خاص وزارت خارجه آمریکا از توئیتر اشاره کرد و افزود: در آن روزها خانم کلینتون به یاری توئیتر که میخواست برای تعمیرات دوره ای چند ساعتی تعطیل شود شتافت و به کمک معاون خود یعنی جرد کوهن به جک دورسی مدیر توئیتر اطلاع داد که اگر توئیتر را تحت تعمیرات ببرند ممکن است در روند استفاده اغتشاشگران برای براندازی اختلالی ایجاد شود و در نهایت توئیتر با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد روند تعمیرات را به تعویق خواهد انداخت.
وی تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی چندین بار و در سخنرانی های متعدد به موضوع جلوگیری از تعطیل شدن توئیتر توسط آمریکائیها اشاره داشتند که نشان از اهمیت این ماجرا دارد.
این مدرس سواد رسانه ادامه داد: پس از فتنه 88 و در سال 2013 خانم کلینتون در کتاب خاطرات خود به نام انتخاب های سخت هم به نقش آمریکا در فتنه88 و جلوگیری از تعمیر شدن توئیتر توسط آنان اشاره می کند که نشان از اهمیت آن فتنه برای آنان دارد.
آل داود با اشاره به اینکه حتی انگلستان چند ماه پیش از فتنه88 شبکه تلویزیونی فارسی خود را راه اندازی کرد، اظهار داشت: شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی چند ماه پیش از فتنه88 شروع به کار کرد و نکته مهم آنجاست که این شبکه انگلیسی در ایام اغتشاشات زمان پخشش را چند ساعت افزایش داد و با ایجاد صفحات متعددی در توئیتر و فیس بوک به آتش فتنه میدمید.
آل داود به سکوت مرگبار در خصوص مطالبه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 18 سال از دستور راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور می گذرد و متاسفانه جریانات حامی فتنه 88 طی این سال ها با مسکوت گذاشتن و سنگ اندازی در راستای تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هماهنگ با غربی ها قدم برداشته اند.
وی اضافه کرد: با تمرکز بر شبکه مدافعان تلگرام و فضای مجازی رها شده در کشور به عاملان اصلی و سران فتنه های 78 و 88 در کشور می رسیم و یکی از دلایلی مهمی که رهبر فرزانه انقلاب بر روی فتنه 88 حساس هستند و مدام به ما تذکر می دهند که نگذارید آن فتنه آمریکایی-صهیونیستی بر بستر فضای سایبر فراموش شود به دلایل ادامه حیات این عناصر واداده و خطرناک در کشور و نقشه ها و مکر های جدیدیشان منطبق بر ابزارهای روز برای ضربه زدن و براندازی انقلاب اسلامی است.
آل داود با تاکید بر اینکه دشمن پس از سرقت بیگ دیتای کشورها از بستر ابزارهای هوشمند و اپلیکیشن های ارتباطی و سپس تجزیه و تحلیل این اطلاعات براحتی با عملیات های هیبریدی بر بستر رسانه ها کشورها را با چالش های جدی نظیر جنبش های اجتماعی برانداز روبرو می کند، اظهار کرد: نخستین قدم برای مقابله با دشمن و خنثی کردن سلاح شیمیایی دشمن ایجاد قوانین قوی جهت صیانت از داده های انبوه مردم در کشور و از انحصار خارج کردن گذرگاه اینترنت کشور است چراکه در چند سال اخیر برخی از متولیان گذرگاه اینترنت کشور نشان داده اند وظایفشان را برای صیانت از داده ها و امنیت ملی کشور به درستی انجام نداده اند.
آل داود به فتنه آبان 98 اشاره کرد و اظهار داشت: نقش گوگل و سرویس هایش، اینستاگرام ویز، تلگرام در بحران آفرینی های آبان 98 نقشی جدی در شکل گیری این ناآرامی ها با مدیریت دشمن و سو استفاده و انحراف مطالبات اقتصادی- معیشتی مردم در کشور بود و دشمنان از این بسترها در جهت آسیب رساندن به مردم و اموال بیت المال استفاده کردند.
وی افزود: بهره گیری منافقین از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پیام رسان ها مانند تلگرام و پراکسی های آن در جهت ناامن سازی فضای جامعه، شایعه سازی و ایجاد ناامنی روانی است که عملا بدلیل وجود فضای رمز شده مقابله و شناسایی آنان بسیار سخت، پیچیده و زمان بر است.
آل داود با تاکید بر اینکه منافقین، سلطنت طلب ها و جریان نفوذ با پوشش کانال ها و صفحات طنز، سرگرمی، آشپزی و ... در حال تلاش برای تغییر ذائقه، براندازی نرم انقلاب اسلامی و در تلاش برای بر هم زدن امنیت کشور هستند، تصریح کرد: وجود کانال های خاص مرتبط با سرویس های اطلاعاتی غربی و ... که مروج اختلاف افکنی میان مردم و مسئولین، قومی و تجزیه طلبی هستند در این فضا شرایط را به سمت نا امن شدن به پیش می برد و کشورهای غربی و جریان نفوذ با پوشش اینکه نباید با آزادی بیان مقابله شود دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند.
وی با تاکید بر اینکه برنامه بعدی دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ایجاد و گسترش تنش های اجتماعی(جنبش های اجتماعی) متراکم و گسترده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین مختصات سایبر تروریسم تمرکز بر" تنش زایی چند بعدی" در سطع قومی، فرقه ای و اجتماعی است که از مصادیق آن می توان به نقش شبکه های اینترنتی اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در ایجاد، گسترش و انعکاس نا آرامی های پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد 1388 اشاره کرد و حتی دولت آمریکا با هدف تنش سازی های متراکم و گسترده از مدیریت سایت های اجتماعی مانند توئیتر، فیس بوک و یوتیوب درخواست کرد خدمات خود را بدون وقفه با تمرکز بر تحولات ایران ادامه دهند که خود بیانگر ارتباط تنگاتنگ محیط سایبر با امنیت ملی است.
وی ادامه داد: همچنین نقش تلگرام در انتخابات 7 اسفند 94 و 29 اردیبهشت 96 در پیروزی یک جناح خاص و ایجاد خسارات فراوان مدیریتی طی این چند سال نقش بسیار پررنگی است.

خبرنگار: وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات