صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۹۳۲۹

از ایرادات طرح بانکداری تا توهین به مردم عراق

1ـ ایرادات جدی به طرح بانکداری

نمایندگان مجلس در نشست علنی 26 آذرماه با 132 رأی موافق، 44 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی موافقت کردند. نمایندگان مجلس درحالی به کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی رأی دادند که برخی کارشناسان اقتصادی و بانکی معتقدند این طرح براساس مبانی نظری طراحی نشده و ایرادات اساسی دارد. به‌گفته کارشناسان بانکی، نمایندگان مجلس در بدترین زمان ممکن، کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند که ساختار، اهداف و فرایندهای بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور را دستخوش تغییرات گسترده خواهد کرد. از مهم‌ترین ایرادات وارده به این طرح،‌ تضعیف استقلال بانک مرکزی، ایجاد بانک توسعه و تأثیر آن بر افزایش پایه پولی و تورم، ضعف سیاست‌های پولی و ارزی، تبدیل بانک مرکزی به بانک دولت به‌جای بانک مردم، قوانین دست‌وپاگیر برای سیاست‌گذار پولی و موارد بسیار دیگری است.

2ـ فهم غلط از یک موضوع مهم و راهبردی!

«غلامرضا حیدری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه «آرمان» در پاسخ به این پرسش که «ارزیابی شما از تأثیر پرونده هسته‌ای بر روابط ایران و آمریکا چیست؟» گفت: «فکر می‌کنم روی دادن این تنش، حاصل برخی بی‌تدبیری‌ها بود. در حالی که دنیا از نیروگاه‌های هسته‌ای عبور کرده بود، ما تازه تلاش داشتیم و داریم به سمت تولید برق هسته‌ای گام برمی‌داریم... آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به یک بهانه تبدیل کرده و دروغ گفتند که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است.» حیدری در حالی صنعت هسته‌ای را بی‌حاصل و ناشی از بی‌تدبیری نامیده که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا با ۹۸ رآکتور فعال هسته‌ای در صدر کشورهای جهان است و چین با ۴۶، ژاپن با ۳۸، روسیه با ۳۶، کره جنوبی با ۲۴ و هند با ۲۲ رآکتور در رتبه‌های بعد قرار دارند. کشورهای اروپایی نیز در مجموع ۱۸۳ رآکتور فعال هسته‌ای دارند.

3ـ دولت بايد در مورد شرايط امروز پاسخگو باشد

«عباس عبدی» از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلب با بیان اینکه نبايد همه مشكلات را به خروج آمریکا از برجام تقليل داد، گفت: سؤال اين است كه پرداخت پول به مؤسسات اعتباري غیرمجاز چه ارتباطي با برجام دارد؟ سركوب قيمت ارز چه ارتباطي با برجام دارد؟ يا اقدام نكردن سريع درباره قيمت انرژي چه ارتباطي با برجام دارد؟ مواجهه نادرست با نیروهای سیاسی چه ارتباطی با خروج از برجام دارد؟ وی افزود: اگر اين سياست‌ها به درستي انجام و اجرا مي‌شد، اثرات خروج آمريكا از برجام به اين شكل مشهود نبود. برجام و خروج آمريكا از آن، اثرات تسريع‌كننده و تشديدكننده داشت. عبدی اظهار داشت: مسئله اين است كه آمدن ترامپ و خروجش از برجام از دولت رفع مسئوليت نمي‌كند و در نهایت دولت بايد درباره شرايط امروز پاسخگو باشد.

4ـ فرافکنی آمریکایی‌ها توهین به مردم عراق است

«سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحولات عراق اظهار داشت: وقاحت اعجاب‌آور مقامات آمریکایی در حدی است که پس از به خاک و خون کشیدن حداقل 25 نفر و تعداد زیادی مجروح از مردم عراق، وارد کردن خسارات مادی و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور اکنون در یک فرافکنی آشکار و سبُک، اعتراض مردم عراق به این اقدامات سبعانه خود را به جمهوری اسلامی ایران منتسب می‌کنند. موسوی ادعای آمریکا را توهین به مردم عراق دانست و افزود: چگونه و بر پایه چه منطقی انتظار دارید ملت عراق در مقابل این همه جنایت سکوت پیشه کند؟! وی خاطرنشان کرد: گویا آمریکایی‌ها از یاد برده‌اند که هنوز از سوی مردم عراق «اشغالگر» شناخته می‌شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات