صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۶۵

عبدالباری‌عطوان‌ از‌ آغاز «انتقام‌سخت»‌‌ ترور‌ حاج قاسم و المهندس می‌گوید

«نخستین گلوله انتقام از جنایات ترور آمریكایی قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس به عنوان یك سیاستگذاری مقدماتی از پارلمان عراق آغاز شد، كه رای اکثریت نمایندگان تصمیم به اخراج کلیه نیروهای خارجی به سرپرستی آمریكایی ها از عراق و همچنین لغو توافق نامه امنیتی و جلوگیری از هرگونه استفاده از حریم هوایی، زمینی و آبی عراق گرفته شد.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و جلسه فوق العاده پارلمان عراق که عصر روز گذشته همزمان انجام شد، به تحلیل اوضاع منطقه و سناریوهای پیش رو در موضوع «انتقام سخت» از آمریکا به خاطر جنایت وحشیانه ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یارانشان، پرداخت.
در سرمقاله عطوان که در وب سایت روزنامه «رای الیوم» آمده است: «نخستین گلوله انتقام از جنایات ترور آمریكایی قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس به عنوان یك سیاستگذاری مقدماتی از پارلمان عراق آغاز شد، كه رای اکثریت نمایندگان تصمیم به اخراج کلیه نیروهای خارجی به سرپرستی آمریكایی ها از عراق و همچنین لغو توافق نامه امنیتی و جلوگیری از هرگونه استفاده از حریم هوایی، زمینی و آبی عراق گرفته شد. دومین مورد توسط ایران آغاز شد که علاوه بر تل آویو ، 35 هدف حیاتی آمریکا برای بمباران و ویرانی در منطقه خاورمیانه نیز مشخص کرد.
آغاز یک پاسخ سیاسی مقدمه ای برای پاسخ نظامی است که قریب الوقوع خواهد بود، پس از آنکه ایران همه واسطه های خلیجی [فرستادگان کشورهای عرب خلیج فارس] را رد کرد و پیام های آمریکایی را که آنها را با موم قرمز پلمپ شده بود را همانگونه بسته برگرداندو تاکید کرد که پس از این جنایت آمریکایی جایی برای دیپلماسی وجود ندارد.
با توجه به واکنش نظامی، دو موضع قاطع و افتخارآمیز اتخاذ شده که به آمریکایی ها درس فراموش نشدنی داده شد: اولین موضع توسط آقای «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «سائرون» صادر شد و تاکید شد که تصمیم پارلمان به اخراج نیروهای آمریکایی از عراق یک پاسخ ناچیز تلقی می شود که به سطح نقض حاکمیت عراق توسط آمریکایی ها نمی رسد، و این اخراج باید با روشی «تحقیرآمیز» انجام شود. وی از جناح های مسلح خواست تا با هم متحد شوند و تیپ های مقاومت مسلحانه برای حمله به آمریکا در خارج از کشور و نه تنها در داخل عراق تشکیل شود، سفارت آمریکا را ببندند و هرگونه تماس با واشنگتن را مجرمانه تلقی کنند.
دومین موضع از سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان صادر شد، او در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید قاسم سلیمانی سخنرانی کرد و قول داد که آمریکایی ها تاوان سنگینی بابت این جنایت بپردازند و سربازان و افسرانشان را در تابوت های سیاه و کیسه های پلاستیکی به کشورشان بازگرداند. او  همزمان بر نکته ای بسیار مهم تاکید کرد که پاسخ به ترور سلیمانی تنها بر عهده ایران نیست، بلکه مسئولیت همپیمانان آن نیز است.
این تهدیدات و تصمیمات قانونی پارلمان عراق که با احتمال شعله ور شدن جنگ شدید علیه آمریکا و نیروهای آن و شاید همپیمانان آن، همراه شده باعث می شود که  سرمایه گذاری آمریکا در عراق که بالغ بر 6 تریلیون دلار است، لغو شود و واشنگتن آن را از دست دهد و وضعیت روابط را به همان حالت سابق پیش از سرنگونی نظام سابق در عراق و قبل از اشغال، بازمی گردانند.
آقای نصرالله اهداف آمریکایی را که در منطقه مورد هدف قرار می گیرند، اعلام کرد،وی گفت: ناوهای جنگی، پایگاه های نظامی، سربازان و افسران آمریکایی، ممکن است مورد حمله قرار گیرند که همه کسانی که در این جنایت نقش داشتند به ویژه رئیس جمهور آنها ترامپ، باید بهای سنگین این اقدام خود از جمله از دست دادن انتخابات ریاست جمهوری آینده و منطقه خاورمیانه را نیز پرداخت کنند.
مرحله بعدی که به زودی فرا می رسد و با توجه به تهدیدات واضح و شدید آقایان نصرالله و الصدر، تشکیل گردان های جنگی برای هدف قرار دادن اهداف آمریکایی در داخل و خارج از عراق خواهد بود، در داخل به معنای پایگاه ها و نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و منطقه خلیج فارس و در خارج از کشور ، شاید سفارتخانه ها و پایگاه های نظامی در هر کشوری در جهان که باشند از جمله در رژیم اشغالگر اسرائیل که توسط مسؤلان ایرانی به صورت ویژه مشخص شد. این نتیجه گیری است که مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا نیز به آن رسید، هنگامی در مصاحبه تلویزیونی با یك کانال آمریکایی گفت: «ما احتمالات حقیقی را می بینیم كه ایران سربازان آمریكایی را هدف قرار خواهد داد.»
وقتی آقای نصرالله می گوید، «پاسخ به ترور سلیمانی نه تنها مسئولیت ایران بلکه مسئولیت متحدین آن در منطقه است.» این یعنی علاوه بر ایران، حزب الله در لبنان، انصار الله در یمن، الحشد الشعبی در عراق، جهاد اسلامی و حماس در غزه هستند و همچنین در کنار همه اینها، «دسته های پنهان» در پایتخت های مختلف بین المللی بیدار و فعال می شوند.
پیوستن مقتدی صدر به الحشد الشعبی و اتخاذ این موضع میهن پرستانه ، اخلاقی و تند از سوی وی و خواست او برای تحقیر نیروهای آمریکایی و نه تنها اخراج آنها، یعنی کشتن بیشترین تعداد آنها، نشان دهنده یک تغییر بسیار خطرناک است، نه تنها متحد کردن بیشتر گروهای عراقی در پشت این هدف بلکه بلکه تبدیل عراق به یک عضو معتبر در محور مقاومت و پایگاهی برای تحرک از آن علیه آمریکا و متحدانش، این یک انقلاب در همه موازنات قدرت و معادلات آن در عراق و کل منطقه است و یک آشتی تاریخی بین گروه های مهم عراقی به نفع محور مقاومت.
می توان گفت، که رویارویی نفوذ آمریکا و ایران در خاک عراق، با رأی پارلمان عراق و تغییر بزرگ موضع از سوی آقای صدر و در دور اول حداقل به نفع دومی تمام شد و هرگونه واکنش احمقانه آمریکا، نظامی یا سیاسی، منجر به جنگی می شود که ممکن است انگشتان آمریکا و متحدان آن را بسوزاند و هیچ کس نمی تواند مدت زمانی یا انتهای آن را پیش بینی کند.
ترور سلیمانی همانند تصور مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا باعث نمی شود که منطقه خاورمیانه برای منافع آمریکا امن تر شود، بلکه برعکس  خطرناک تر ا قبل شود و ممکن است منجر به برانگیخته شدن جنگی تمام عیار در منطقه شود که آخرین جنگ این منطقه باشد و آمریکا و متحدانش تبدیل به هیزم آن شوند که کاملا در آن بسوزند.
یا زندگی با عزت و یا یک مرگ با افتخار یا تحقیر آمریکا. این نه ادامه خواهد یافت و نه باید ادامه یابد و این خواسته دولت ها و همه افراد شرافت مند منطقه است و ساعت صفر نزدیک است و روزها بین ما است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات