صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۸۲۹

از انزوای آمریکا تا زمینه‌سازی برای مذاکره

1ـ ارگان دولت هنوز دشمن را بزک می‌کند!
روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «پیدا و پنهان تحریم» نوشت: «اهداف تحریم از منظر رؤسای‌جمهوری در آمریکا متفاوت است؛ یعنی اهدافی که اوباما از تحریم دنبال می‌کرد قطعاً با ترامپ متفاوت است. ارگان دولت در ادامه نوشت: «ترامپ اعلام کرده که می‌خواهد در ایران اغتشاش و آشوب به پا کند و علاقه به فروپاشی نظام نشان داده است؛ در حالی که اوباما با سیاست مرحله‌ای خود به دنبال راهی برای توافق با ایران بود، در نتیجه ابتدا جامعه جهانی را اقناع و سپس برای مذاکره اقدام کرد. اما ترامپ برعکس دیگران را اقناع نکرد و یک طرفه از برجام خارج شد. پس می‌توان گفت کار اوباما پخته‌تر است.» متأسفانه ارگان رسانه‌ای دولت در اقدامی مسبوق به سابقه به بزک دموکرات‌ها مشغول شده، این در حالی است که «عباس عبدی» از فعالان اصلاح‌طلب چندی پیش نوشته بود: «به نظر بنده حتی اگر ترامپ هم نمی‌آمد و کلینتون انتخاب می‌شد، باز هم در اجرای برجام دچار مشکل و حتی مشکلات بدتری می‌شدیم.»


2ـ اظهارات نماینده آمریکا خلاف معاهده عدم اشاعه هسته‌ای است
وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای از ادعاهای «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره معیارهای سازمان ‌ملل که ایران را از فعالیت‌های غنی‌سازی منع می‌کند، به شدت انتقاد کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «باعث تأسف است چنین اسطوره‌سازی‌ای در سخنان هوک به نوعی به رویکرد آمریکا درباره عدم انتشار هسته‌ای تبدیل شده است. افسوس که پیچاندن آشکار حقایق شناخته شده، به کار معمول نماینده یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان تبدیل شده است و چنین اختیاراتی را درباره عدم اشاعه هسته‌ای ادعا می‌کند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما تلاش‌ها برای معرفی کردن رویکرهای ملی آمریکا و نیازمندی‌هایش به عنوان معیارهای بین‌المللی، به ویژه تحت نام سازمان ملل، را رد می‌کنیم و هیچ کسی به آمریکا این اختیار را نداده است که چنین اقدامی کند.»


3ـ ترامپ آمریکا را منزوی‌تر، ضعیف‌تر و ناامن‌تر کرده است
«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت در چندین پیام توئیتری به فاجعه‌هایی که ترامپ در طول سه سال حضور خود در کاخ سفید در عرصه سیاست خارجی به همراه داشته، اشاره کرده است. وی در این پیام‌های توئیتری نوشته است: «در سومین سالگرد مراسم تحلیف ترامپ، زمان آن فرا رسیده است به سه سال فاجعه سیاست خارجی دولت وی بنگریم. ترامپ در هر گوشه از جهان آمریکا را منزوی، ضعیف‌تر و ناامن‌تر کرده است. رئیس‌جمهور بعدی کارهای زیادی برای برطرف کردن این مشکلات خواهد داشت.» مورفی افزوده است: «ترامپ درباره ایران به طور کورکورانه موجب افزایش تنش شد و باعث شد ایران برنامه هسته‌ای خود را مجدداً از سر بگیرد و باعث تقویت حضور ایران در عراق، سوریه و یمن شد و آمریکا را در آستانه یک جنگ قرار داد.»


4ـ زمینه‌سازی یک جریان خاص برای مذاکره با آمریکا
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نمی‌توان در دنیای امروز منزوی بود و این موضوع را همه کشورها تجربه کرده‌اند. قاعدتاً باید ارتباطات سازنده با دیگر کشورها وجود داشته باشد تا چرخ اقتصاد بچرخد. فرض کنیم تلاش ما این باشد که همه چیز را خودمان تولید و مصرف کنیم، اما پرسش این است که با کدام کسب‌وکار قرار است چنین اتفاقی بیفتد؟ با توجه به اینکه تعداد زیادی از کارخانه‌های ما امروز تعطیل شده‌اند یا نیروهای کار خود را تعدیل یا اخراج کرده‌اند، رسیدن به خودکفایی کار بسیار دشواری است و می‌توان گفت رؤیاست. تلاش عجیب چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب برای ناکارآمد نشان دادن اقتصاد مقاومتی را می‌توان مقدمه‌سازی برای مذاکره با آمریکا دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات