صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۵۵

از دهن‌کجی ترامپ تا عذرخواهی از نظامیان

1ـ دهن‌کجی ترامپ به مصاحبه ظریف!

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری به سخنان «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد و نوشت: «وزیر امور خارجه ایران گفته است ایران خواستار مذاکره با آمریکاست، اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست. نه ممنون!» گفتنی است وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل درباره احتمال مذاکره با آمریکا در پی ترور سپهبد سلیمانی گفت: «خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند. آمریکا خسارت عظیمی به مردم ایران وارد آورده است. روزی خواهد رسید که آنها مجبور می‌شوند این خسارات را جبران کنند. ما صبر زیادی داریم.»

2ـ ضرورت توسعه صادرات با اوراسیا، اکو و دی ۸

«علیرضا حائری» عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران بهترین راهکار مقابله با شرایط رکود را حضور در بازارهای صادراتی اعلام کرد و گفت: «افزایش قراردادهای تعرفه ترجیحی و تعرفه آزاد با اتحادیه‌های منطقه‌ای، مثل اوراسیا، اکو (سازمان همکاری اقتصادی) و دی ۸ (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه)، امکان توسعه صادرات در شرایط رکود و افزایش ارزآوری بیشتر را فراهم می‌کند.» اتحادیه اوراسیا حدود ۷۵۰ میلیارد دلار در سال مبادلات تجاری دارد و با توجه به بازار حدود ۱۹۰ میلیون نفری، عضویت در این اتحادیه برای مبادلات تجاری فرصت مناسبی به شمار می‌رود. تجارت ترجیحی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز از پنجم آبان کلید خورد. موافقت‌نامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شامل ۸۶۲ قلم کالاست که ۵۰۲ قلم از آن ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران و ۳۶۰ قلم نیز ترجیحات اعطایی ایران به اتحادیه اوراسیا است.

3ـ رئیس‌جمهور باید عذرخواهی کند!

گروه موسوم به «کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی» آمریکا که از نظامیان شرکت‌کننده در عملیات‌های خارجی پنتاگون تشکیل شده است، با صدور بیانیه‌ای از تلاش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای بی‌اهمیت نشان دادن مصدومیت نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه «عین الأسد» انتقاد کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی انتظار دارد رئیس‌جمهور بابت اظهارات نادرستش از مردان و زنانی که [در ارتش] خدمت کرده‌اند، عذرخواهی کند.» گفتنی است ترامپ بعد از هدف قرار گرفتن پایگاه «عین الأسد» در پاسخ موشکی ایران، مدعی شده بود هیچ‌یک از نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه آسیب ندیده‌اند؛ پنتاگون اکنون اذعان کرده است بر اثر این حمله موشکی دست‌کم ۳۴ نظامی آمریکایی دچار «ضربه مغزی خفیف» شده و به مراکز درمانی خارج از عراق انتقال یافته‌اند.

4ـ تأیید همراه با تکذیب دیدار خاتمی، روحانی و ناطق‌نوری!

«جواد امام» مدیرعامل بنیاد باران درباره خبر‌های منتشرشده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری می‌گوید: «متن‌هایی که در فضای مجازی درباره این جلسه منتشر شده کذب محض است و مطلقاً مطالبی که به آقای خاتمی نسبت دادند، حقیقت ندارد.» امام در ادامه بیان می‌کند: «آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند، اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته ‌است. در واقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدار‌ها اتفاق می‌افتاده‌ است.» مدیر عامل بنیاد باران درباره حضور ناطق نوری در این جلسه، توضیح می‌دهد: «معمولاً افرادی که نام‌برده می‌شوند، در جلسات حضور دارند، اما من دقیق مطلع نیستم که در جلسه آن شب، چه کسانی حضور داشته یا نداشته‌اند.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات