صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۰۶

انتخابات سالم

مهم‌ترین رکن انتخابات متعلق به مجریان انتخابات است که به واقع رأی مردم امانتی نزد آنان به حساب می‌آید و انتظار می‌رود در جهت حفظ و صیانت آن بیشترین تلاش را کنند تا کوچک‌ترین تخلفی از خواست و رأی ملت حاصل نشود.

سلامت انتخابات، شاخصه‌ای برای انتخابات مطلوب است که نظام اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی تحقق آن را دنبال می‌کند. انتخابات معیارسنجی است که وقتی ارزش دارد که بازتاب‌دهنده واقعی خواست و رأی ملت باشد؛ از این رو این میزان و ترازو باید صحیح عمل کرده و آنچه را که هست، به خوبی آشکار کند. در تحقق این امر متولیان برگزارکننده انتخابات نقش مؤثر و کلیدی را دارند که باید سلامت انتخابات را تضمین کنند.

در همین راستا، با تعبیر انتخابات به مثابه «حق‌الناس» مواجه هستیم که در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای یافته است. برای فهم بهتر ابعاد حق‌الناس بودن انتخابات باید به این نکته توجه کرد که انتخابات فرایندی است که بخش‌ها و بازیگران متعددی دارد. لازمه کمال و سلامت آن نیز آن است که هر یک از این بخش‌ها به وظیفه ساختاری خود عمل کنند.

مهم‌ترین رکن انتخابات متعلق به مجریان انتخابات است که به واقع رأی مردم امانتی نزد آنان به حساب می‌آید و انتظار می‌رود در جهت حفظ و صیانت آن بیشترین تلاش را کنند تا کوچک‌ترین تخلفی از خواست و رأی ملت حاصل نشود. بخش دیگر بخش نظارتی است که هم در مرحله بررسی صلاحیت نامزدها نقش دارد و هم در نظارت بر حسن اجرای انتخابات. در مرحله بررسی صلاحیت‌ها رعایت حق‌الناس همان رعایت قانون است تا اولاً همه کسانی که مطابق با قانون شرایط لازم برای ورود به میدان رقابت انتخاباتی را دارند، بتوانند وارد این میدان شوند و به ناحق کسی ردّ صلاحیت نشود و ثانیاً تنها کسانی که صلاحیت دارند تأیید صلاحیت شده و ناصالحان به هیچ وجه تحت تأثیر تعلقات سیاسی، نفوذ صاحبان قدرت و فشار موافقان و مخالفان اجازه ورود در میدان رقابت انتخاباتی را نیابند. تضمین سلامت انتخابات و صیانت از رأی ملت نیز تجلی دیگری از رعایت حق‌الناس است که برعهده دستگاه‌های نظارتی گذاشته شده است.

صحنه‌گردان اصلی رقابت‌های انتخابات نامزدهای انتخاباتی و احزاب و گروه‌های سیاسی حامی آنان هستند که آنان نیز در حفظ سلامت انتخابات وظیفه دارند. احزاب باید تلاش کنند منافع جناحی را مقدم بر منافع ملی قرار نداده و متناسب با صلاح کشور و منافع جامعه، بهترین و شایسته‌ترین را برای رقابت سیاسی به مردم معرفی کنند و از فریب و اغواگری افکار عمومی بپرهیزند. پایبندی به قانون و اخلاق انتخاباتی می‌تواند بسترساز سلامت انتخابات شود. احزاب سیاسی باید از هر اقدامی که سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌برد، پرهیز کنند و نگذارند سلامت انتخابات زیر سؤال برود. انتخابات سالم انتخاباتی است که در آن حتی از یک رأی ملت صیانت شود. عملکرد چهل ساله جمهوری اسلامی نشان داده است؛ همواره از رأی ملت صیانت کرده و اجازه نداده است آنچه غیر خواست و رأی ملت است، محقق شود. تلاش مستمر دشمن برای زیر سؤال بردن سلامت انتخابات نیز هرچند همواره شکست خورده، اما در انتخابات آتی نیز ادامه خواهد داشت، از این رو باید تلاش کرد تا با بصیرت و هوشیاری به متولیان امر انتخابات اعتماد کرد و فریب دشمن را نخورد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات