صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۵۵

حرف روز/ فرار از شکست قرن!

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است از توطئه‌ای جدید و البته از پیش شکست خورده به نام «معامله قرن» رونمایی کند[...]

یادداشت: رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است از توطئه‌ای جدید و البته از پیش شکست خورده به نام «معامله قرن» رونمایی کند. در این میان، دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو و جرد کوشنر (داماد و مشاور ترامپ در امور غرب آسیا)، رایزنی‌های مخفیانه گسترده‌ای با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و دیگر سران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صورت داده‌اند. در این میان، کشورهای بحرین، عمان و امارات سعی دارند در تحقق این نقشه شوم، نقش یک پیشگام را ایفا کنند.
ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. ترامپ مشترکاً نتانیاهو و بنی‌گانتس را به واشنگتن دعوت کرده است تا رونمایی از طرح شوم معامله قرن را در حضور آنها صورت دهد. نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و گانتس، رهبر ائتلاف آبی‌ـ سفید در سرزمین‌های اشغالی است. رونمایی ترامپ از طرح معامله قرن در حالی صورت می‌گیرد که قرار است حدود یک ماه دیگر، انتخابات دوباره‌ای در سرزمین‌های اشغالی برگزار شود. با توجه به پرونده فساد مالی نتانیاهو، امکان پیروزی وی در این انتخابات کاهش یافته است. گرچه رئیس‌جمهور ایالات متحده به صورت ذاتی به حضور دوباره نتانیاهو در قدرت تمایل دارد و در این زمینه هرگونه اقدامی را نیز صورت می‌دهد، اما با دعوت از بنی گانتس، سعی دارد موضوع «فراحزبی بودن این طرح در سرزمین‌های اشغالی» را به متحدان غربی و مهره‌های منطقه‌ای واشنگتن گوشزد کند.
بدون شک هم‌افزایی دو حزب دموکرات و جمهوی‌خواه ایالات متحده آمریکا، جریان‌های دست‌راستی و چپگرا در رژیم صهیونیستی و برخی عمال خودفروخته کشورهای عربی، فرجام و سرنوشتی به جز شکست طرح معامله قرن و پیوستن آن به تاریخ نخواهد داشت. در این میان، اساساً اهمیتی ندارد چه کسی کابینه رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد یا در رأس قدرت در آمریکا قرار داشته باشد.
نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که با توجه به ناکامی‌ها و شکست‌های دونالد ترامپ از جمهوری اسلامی ایران که آخرین نمونه آن نیز به دست سپاه با زدن پایگاه نظامی آمریکا در عراق اتفاق افتاد، میزان محبوبیت وی در آمریکا به شدت پایین آمده است. ترامپ از ترس افکار عمومی آمریکا، توان اعلام میزان تلفات و خسارات وارده را در پایگاه تروریستی عین‌الاسد ندارد. از این رو اعلام معامله به اصطلاح قرن از جانب ترامپ جدا از مباحث مطرح شده، با هدف تحت الشعاع قرار دادن شکست‌های رئیس‌جمهور خودشیفته آمریکاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات