تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۹۵
جعفر رضوی در گفتگو با بصیرت تشریح کرد

هدیه انتخاباتی به نتانیاهو در پوشش معامله قرن

این که حاکمیت های عربی واکنشی به این مسئله نشان نمی دهند به این علت است که توافقاتی با آمریکایی ها در این راستا انجام داده اند و به همین لحاظ اجازه واکنش ندارند. این حاکمیت ها به دلیل آنکه ریشه مردمی ندارند و همگی با کمک استعمار و غرب روی کار آمده اند حفظ حاکمیت خود در آینده را منوط به ادامه حمایت غرب از خود می دانند لذا طبیعی است که در راستای اهداف آنها حرکت کنند و اقدامی علیه معامله قرن انجام ندهند.
پایگاه بصیرت / گفتگو با سیدجعفر رضوی
هدیه انتخاباتی به نتانیاهو در پوشش معامله قرندونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام از طرح خود موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد تا هم هدیه‌ای به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای شانس بیشتر در انتخابات داده باشد و هم از این موضوع برای انتخابات آینده آمریکا به نفع خود استفاده کند. در همین رابطه خبرنگار بین الملل پایگاه بصیرت برای بررسی بیشتر طرح معامله قرن گفت وگویی با سیدجعفر رضوی کارشناس مسائل فلسطین ترتیب داده است.

بصیرت: ابعاد مختلف معامله قرن و تاثیر آن بر انتخابات آتی رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می کنید؟
- معامله قرن طرحی جدید نیست که از سوی آمریکایی ها مطرح شده باشد. این طرح ادامه پروژه صهیونیزم در منطقه است که در این دوره با ترامپ استمرار می یابد. از آنجا که اجرای این طرح می تواند برخی توسعه طلبی های رژیم صهیونیستی در منطقه را تسهیل کند، بر انتخابات رژیم صهیونیستی تأثیر گذار است. بدین شکل که با اجرای این طرح نتانیاهو یک بار دیگر فرصت رسیدن به قدرت را در رژیم صهیونیستی به دست خواهد آورد. چرا که اجرایی شدن این طرح به نام او ثبت خواهد شد.

بصیرت: چرا رئیس جمهور آمریکا این زمان را برای رونمایی از این طرح انتخاب کرده است؟
- به نظر می رسد اجرای «معامله قرن» در مقطع زمانی حاضر در راستای قدرت بخشیدن به نتانیاهو باشد. ترامپ طی یک سال گذشته برای نتانیاهو کارهای قابل توجهی انجام داد تا بتواند او را در انتخابات رژیم صهیونیستی بالا ببرد. از انتقال سفارت آمریکا به قدس، به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی و حمایت از الحاق کرانه باختری به سرزمین های اشغالی 1948 در این راستا رقم خوردند. نتانیاهو سال 2019 پیش از انتخابات آوریل به شدت از رقبای خود عقب افتاده بود اما با اقدامی که ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی انجام داد او را در انتخابات پیش انداخت. حالا در این مقطع ترامپ به اجرای معامله قرن روی آورده است تا امتیاز دیگری را به نفع نتانیاهو به ثبت برساند و او را در انتخابات مارس 2020 پیش بیاندازد.
اما یک نکته دیگر در این زمینه باقی است و آن اینکه اصالتا اجرای طرحی چون معامله قرن و تبعات آن با عجله از سوی غرب و آمریکا در حال اجرا است و زمان اجرای آن در منطقه جلو افتاده است. علت این امر پیشرفت قابل توجه مقاومت در منطقه است. شواهد نشان می دهد طرحی چون معامله قرن به لحاظ جغرافیا و تبعات برای این دوره طراحی نشده بود اما به دلیل پیروزی های مقاومت اجرای آن جلو افتاده تا پیش از آنکه مقاومت پیروزی های بیشتری کسب کند بخش هایی از اهداف استکبار را در منطقه پیش ببرد.
نکته پایانی در این زمینه این است که ترامپ از این طرح برای انتخابات خودش در سال 2020 نیز بهره خواهد گرفت لذا تمامی برگه های خود را در این مقطع خرج نخواهد کرد. او احتمالاً پس از نمایشی که با عنوان «رونمایی» به راه انداخته است بخش هایی از این طرح را برای سال آینده خود ذخیره خواهد کرد. لذا احتمالاً او سند رسمی را در این مقطع رونمایی نکند یا بخش هایی مهم از آن را باقی بگذارد تا برای ترامپ هم در انتخابات 2020 آمریکا بهره داشته باشد.

بصیرت: نقش کشورهای عربی به خصوص عربستان در این طرح را چگونه می بینید؟
- آمریکایی ها به خوبی از تبعات اجرای این طرح در کشورهای اسلامی و منطقه غرب آسیا مطلع اند و می دانند که کشورهای اسلامی و کشورهای عربی در منطقه غرب آسیا با این طرح کنار نخواهند آمد لذا نیاز به ابزاری در داخل این مجموعه داشتند تا به نوعی وانمود کنند در کشورهای اسلامی نیز با این مسئله موافقت وجود دارد. عربستان نقش کاتالیزور آمریکایی ها در کشورهای اسلامی را بازی می کند تا آمریکایی ها با کمک آن، از تبعات منفی اجرای «معامله قرن» در کشورهای اسلامی بکاهند.

بصیرت: چرا کشورهای عربی به رونمایی از طرح معامله قرن واکنش چندانی نشان نمی دهند؟
- اینکه کشورهای عربی به رونمایی «معامله قرن» واکنش نشان نمی دهند مربوط به حاکمیت های دست نشانده و مستبدی است که در این کشورها قدرت را در دست گرفته اند. مردم کشورهای منطقه همان طور که آمریکایی ها نیز به خوبی می دانند با آن به شدت مقابله می کنند و روزهای آینده این مسئله چالش کشورهای عربی خواهد بود. اما حاکمیت های عربی که واکنشی به این مسئله نشان نمی دهند به این علت است که توافقاتی با آمریکایی ها در این راستا انجام داده اند و به همین لحاظ اجازه واکنش ندارند. این حاکمیت ها به دلیل آنکه ریشه مردمی ندارند و همگی با کمک استعمار و غرب روی کار آمده اند حفظ حاکمیت خود در آینده را منوط به ادامه حمایت غرب از خود می دانند لذا طبیعی است که در راستای اهداف آنها حرکت کنند و اقدامی علیه معامله قرن انجام ندهند.

گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات