صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۵۳

چرا باید ال‌جی و سامسونگ نخریم؟

اردیبهشت سال گذشته زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، کره‌جنوبی اولین کشوری بود که از ترس تحریم‌های آمریکا خرید نفت از ایران را قطع کرد.

اخیرا شرکت سامسونگ به دارندگان موبایل‌های سامسونگ در ایران پیام داده که دیگر برای موبایل‌های خود در ایران، آپدیت ارائه نمی‌دهد. همچنین کره‌ای‌ها که به مدت یک دهه به طور انحصاری بازار لوازم خانگی ایران را در اختیار داشتند، با فشار آمریکا به راحتی از این بازار بزرگ، عقب‌نشینی کردند.

این در حالی است که تولید لوازم خانگی در ایران به ۸۲ سال قبل برمی‌گردد و بازار لوازم خانگی ایران بدون کره‌ای‌ها هم ادامه حیات می‌دهد اما با تولیدات داخلی. اگر روزی که قرار بود کره‌ای‌ها در ایران فعالیت کنند، سختگیری می‌کردیم و به تولیدات داخلی اهمیت می‌دادیم، امروز تا این اندازه بازار لوازم خانگی دست کره‌ای‌ها نبود. البته هنوز هم برای ارتقای کیفیت و بازپسگیری سهم بازار توسط شرکت‌های داخلی دیر نیست و خروج شرکت‌های کره‌ای از ایران به تولیدکنندگان داخلی فرصت می‌دهد تا بتوانند خودی نشان دهند؛ اما نکته مهم دیگر آن است که اگر روزی تحریم‌ها لغو شد نباید به کره‌ای‌ها اجازه داد دوباره در بازار ایران حاضر شوند. در همین زمینه سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به خروج دو شرکت ال‌جی و سامسونگ در توییتی نوشت: ایرانیان دوستان روزهای سخت را فراموش نمی‌کنند؛ اما برخی شرکت‌های خارجی که در سال‌ها و ماه‌های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کرده‌اند بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می‌گوید حفظ بازار از ورود به آن سخت‌تر است.


جایگزینی شرکت‌های ایرانی
در روزهای اخیر با قطعی شدن خروج ال‌جی و سامسونگ از ایران شاهد تغییر تابلوی فروشندگان محصولات این دو شرکت هستیم. البته کاوه مفتخری، مدیر ارشد بازاریابی شرکت ال‌جی در ایران همچنان به بازگشت این شرکت‌ها امیدوار است و می‌گوید: عوض کردن تابلوهای شرکت سامسونگ و ال‌جی در برخی فروشگاه‌ها به معنای خروج این دو از ایران نیست و طبق برنامه همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مفتخری تاکید کرد: محصولاتی مانند موبایل، کولر گازی، تهویه هوا و تلویزیون‌های صنعتی و... درحال‌حاضر موجود هستند و حداقل تا یک سال آینده مشکلی از نظر موجودی این اقلام وجود ندارد. او ادعا کرده حتی در مورد خدمات پس از فروش نیز جای هیچ نگرانی نیست؛ انجام این کار سخت‌تر از قبل است اما همچنان خدمات پس از فروش ال‌جی مانند گذشته انجام می‌شود.

یکی از مسؤولان شرکت سامسونگ در ایران هم گفت: تعویض تابلوها دلایل مختلفی دارد؛ بخشی به دلیل درخواست‌های اتحادیه و با توجه به رویکرد و دلایل صنفی بوده و بخش دیگر نیز به این دلیل بود که ما گروه مستقلی در صنعت لوازم خانگی هستیم و قصد داریم محصولات جدیدی را با سام به بازار عرضه کنیم. عوض شدن تابلوی مغازه‌ها به این معنی نیست که شرکت معظمی مانند سامسونگ بخواهد بازار ایران را ترک کند.


ما گفتیم تابلوها را عوض کنند
مرتضی میری، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی علت تغییر تابلوی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را واکنش به حضور ناو کره‌ای در خلیج فارس و افزایش قاچاق لوازم خانگی به ایران می‌داند و می‌گوید: بعد از قطع همکاری کره با شرکت‌های ایرانی در سال گذشته، آنها مجبور بودند برند خود را جایگزین کنند و علت خبرساز شدن دوباره این مساله تغییر نام و تابلوهای این شرکت‌هاست که به پیشنهاد اتحادیه لوازم خانگی این اتفاق افتاده است.


میری گفت: وقتی شرکت‌های طرف قرارداد برندهای کره‌ای محصولی برای عرضه رسمی ندارند، قاچاقچیان برندهای شناخته‌شده را از طریق مرزها و از مناطقی مثل بانه و گناوه به کشور وارد می‌کنند.


رئیس هیات‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه خاطرنشان کرد: محصولات ال‌جی و سامسونگ با گارانتی گلدیران و سام سرویس تا ده سال خدمات و تا ۱۸ ماه گارانتی دریافت خواهند کرد، اما شرکت‌ها مطلقا خدمات محصولاتی که به صورت قاچاق به کشور وارد شده را قبول نمی‌کنند.


 کاهش تولید و افزایش قاچاق
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم در این باره تصریح کرد: دو سال است که شرکت‌های کره‌ای به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند و در این مدت مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ندادند.


وی با بیان این‌که شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت، مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: شرکت‌های کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان‌یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تأمین می‌کردند که این مساله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمینگیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.


محصولات جایگزین می‌آیند
علیرضا موسوی‌مجد رئیس هیات‌مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران هم با تأیید خروج دو شرکت بزرگ کره‌ای از ایران گفت: در حالی تغییر تابلوهای شرکت کره‌ای سامسونگ از مغازه‌ها آغاز شده که طی هفته‌های آینده نخستین محصولات جایگزین سامسونگ با نام سام وارد بازار می‌شود.


وی با تاکید بر این‌که حرکت کره‌ای‌ها خوب نبود افزود: برکت این کار (خروج سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران) برای کشور حرکت در مسیر خودکفایی و ارتقای داخلی‌سازی بود و محصولات یادشده از طریق منابع تأمین خارجی جایگزین با بهترین کیفیت مواد اولیه ساخته می‌شوند.


واکنش کاربران در فضای مجازی
توییت سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سامسونگ و ال جی و خط و نشان کشیدن او برای این برندها در صورت احتمال بازگشت به بازار ایران در آینده،واکنش‌های زیادی داشت.برخی،این اتفاق را نشانه موثر بودن تحریم‌ها دانستند و تلاش کردند ایران بدون ال جی و سامسونگ را با کره شمالی مقایسه کنند.


البته، هم پای همین توییت و هم در فضای مجازی پاسخ این موضوع از سوی کاربران دیگر مطرح شد که این شرکت‌ها با «خوش رقصی» برای امریکا پیش از تنگ شدن تحریم‌های امریکا علیه ایران،بازار کشور را ترک‌ کرده‌اند و زودتر از اینها مستحق چنین پاسخ و واکنشی از سوی ایران بودند.

عده دیگری نیز دلسوزانه هشدار دادند این تصمیم نباید باعث سودجویی احتمالی تولیدکنندگان ایرانی از این انحصار شده و آنچه در صنعت خودرو اتفاق افتاد، در صنعت لوازم خانگی نیز تکرار شود. اما بیشتر واکنش کاربران درباره این موضوع که همراه با کنایه و بازنشر عکس‌هایی از بازگشت برخی برندها به بازار ایران در سال‌های قبل بود، مربوط به این می شد که ایران این‌بار نباید از این تصمیم کوتاه بیاید و در آینده برای آنها فرش قرمز پهن کند. المیرا شریفی مجری و گوینده شبکه خبر زیر همین توییت نوشت:«کاش واقعا بازگشت دوباره سخت بشه،یعنی واقعا راه ندیم». یک‌ کاربر هم نوشت:«لعنت به مدیری که بگذارد سامسونگ به ایران برگردد.» جشن برای بازگشت توتال،پژو و رنو در سال‌های گذشته به بهانه گشایش‌های ناشی از تغییر سیاست خارجی در حالی که این شرکت‌ها در روزهای سختِ مردم، ایران را ترک‌کرده بودند موضوعی بود که عمده کاربران با یادآوری آنها خواستند که این بار عزت خودمان را حفظ کنیم. آیا این اتفاق مقدمه‌ای برای قوت‌گیری صنعت داخلی همراه با کسب رضایت مشتریان ایرانی خواهد بود؟

 

سابقه بد سامسونگ
در بهمن سال ۱۳۹۶ مسوولان برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی به بهانه تحریم آمریکا از اعطای گوشی تلفن همراه سامسونگ به ورزشکاران ایرانی خودداری کردند. پس از آن کیم سونگ‌هو سفیر کره جنوبی در تهران توسط محمود فرازنده دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل آسیا و اقیانوسیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. همچنین محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان پس از اقدام غیراخلاقی شرکت سامسونگ در عدم ارائه گوشی سامسونگ به ورزشکاران ایرانی در جریان برگزاری المپیک زمستانی در کره جنوبی در جلسه‌ای به سفیر کره جنوبی در تهران اعلام کرد که اگر کره‌ای‌ها این اقدام خود را جبران نکنند، گوشی خود را که گلکسی اس ۸ بود، تغییر خواهد داد.

منبع: روزنامه جام جم

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات