صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۴۳
سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با میزان:

هیچ شهری تعطیل نخواهد شد/ساختار ایران با قرنطینه انطباق ندارد/قرنطینه ووهان رضایت بخش نبود/رژیم پنج دارویی ضد کرونا

 رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: تاکنون کرونا ویروس درمان دارویی قطعی و مطالعه شده‌ای ندارد، درمان‌های مطرح شده اغلب حمایتی و نگهدارنده است.
 
کرونا

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در خصوص برخی از تبلیغات در مورد داروی درمان کرونا گفت: تاکنون کرونا ویروس درمان دارویی قطعی و مطالعه شده‌ای ندارد، درمان‌های مطرح شده اغلب حمایتی و نگهدارنده است.

رژیم پنج دارویی ضد کرونا

وی ادامه داد: از روز یکشنبه، یک رژیم پنج دارویی پیشنهاد شده و مورد تایید کمیته فنی قرار گرفته و برای همه بیماران شروع شده است، اظهار نظر در مورد اثربخشی آن هنوز زود است، ولی گزارش‌های موردی حامی از بهبودی نسبی بیماران دارد.

استفاده از ماسک برای افراد عادی الزامی نیست

جهانپور در مورد استفاده ماسک توسط افراد عادی نیز اظهار کرد: استفاده از ماسک برای بیماران و کادر درمان الزامی است و برای افراد عادی توصیه نمی‌شود.

چرا فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد؟

این مقام وزارت بهداشت علت ممنوعیت توزیع ماسک در داروخانه‌ها را تقاضای کاذب و نابجای برخی از افراد عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت تا اطلاع ثانوی کلیه تولیدات ماسک در کشور را خریداری می‌کند و در اختیار افراد می‌گذارد و این روند تا زمان رفع نیاز افراد در اولویت ادامه پیدا خواهد کرد و پس از آن مازاد ماسک به چرخه عادی توزیع برخواهد گشت.

چه زمانی ماسک‌ توزیع عمومی می‌شود؟

وی در ادامه مجدد تاکید کرد قاعدتاً تا زمان اطمینان از دسترسی گروه‌های پرخطر و در معرض خطر به ماسک، ماسک توزیع عمومی نخواهد شد.

مشکل کمبود ماسک تنها در ایران نیست

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: مشکل کمبود ماسک تنها مختص ایران نیست و هم اکنون بزرگترین صادرکننده‌های ماسک، در بازار دنیا مشتری هستند.

کرونا ویروس پرواز نمی‌کند

جهانپور با بیان اینکه کروناویروس پرواز نمیکند، این ما هستیم که آن را جابجا میکنیم، افزود: البته انتشار بیماری به سایر استان‌ها یک روند طبیعی است چنانکه از چین به سایر کشور‌ها نیز شیوع پیدا کرد، البته میتوان از آن کاست یا سرعت آن را کاهش داد، ولی هیچ استان یا کشوری مانع مطلقی مقابل سرایت بیماری ندارد و نخواهد داشت.

قرنطینه در پروتکل‌های بین‌المللی جایی ندارد

وی در واکنش به انتقاداتی که در مورد قرنطینه برخی از شهر‌های کشور مطرح شده نیز اظهار کرد: قرنطینه یک شهر به طور کامل، در پروتکل‌های بین المللی جایی ندارد، در ضمن بیماری قبل از آنکه خود را بروز دهد منتشر شده است، آنچه امروز دیده میشود یک تا دوهفته دیگر خود را نشان می‌دهد، لذا آنچه امروز می‌بینیم، هفته‌های قبل از آن منتشر شده است.


قرنطینه ووهان رضایت بخش نبود

جهانپور در خصوص قرنطینه ووهان در چین، عنوان کرد: تنها چین ووهان رو قرنطینه کرد و نتایج آن هم لزوما از نظر خود چین چندان رضایت بخش نیست، سازمان جهانی بهداشت چنین توصیه‌ای ندارد، قاعدتاً ما هم دنبال اختراع چینی در این موضوع نیستیم، قرنطینه کامل شهر‌ها نه ممکن است نه مطلوب، سیاست درست اعمال محدودیت است.

ساختار ایران با قرنطینه انطباق ندارد

وی ادامه داد: ساختار اجتماعی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی ما هم انطباقی با قرنطینه کامل شهری ندارد، این تجربه لزوما موفقی هم نیست لذا این واژه که این روز‌ها خیلی دست به دست می‌شود، اولین مخالفانش همان‌ها خواهند بود که هم اکنون از آن صحبت میکنند.

هیچ شهری تعطیل نخواهد شد

جهانپور مجددا تاکید کرد هیچ شهری تعطیل نخواهد شد، چنین چیزی در مدیریت و کنترل بیماری‌ها در دنیا مطرح نیست، این کار نه ممکن است نه مطلوب، لذا از امر غیرممکن صحبت نمیکنیم.

همه می‌توانند تست کرونا دهند؟

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تست کرونا نیز گفت: درخواست آزمایش و اخذ نمونه با دستور پزشک انجام می‌شود، اگر تشخیص پزشک شک به کرونا نباشد قاعدتاً دستور آزمایش نمی‌دهد، وزارت بهداشت در نظر و تشخیص پزشک حق مداخله ندارد، اما در مورد زمان انتظار، با توجه به افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها به ۱۵ مورد، هم اکنون عملا زمان انتظار نداریم.

 چهارشنبه ۳۰ بهمن بود که کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در گفتگو با «میزان» خبر «مثبت شدن نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک ابتلا به کروناویروس» را تایید کرد؛ امروز و به فاصله کمتر از دو هفته از اعلام رسمی رسیدن کرونا به ایران، شمار مبتلایان کرونا ویروس در ایران به ۳۸۸ نفر و مجموع فوتی‌ها به ۳۴ نفر رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات