صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۸۴

جنگ کاسبان کرونا با مردم ایران +فیلم +نمودار

مدل انتشار خبر در خصوص ویروس کرونا بیشتر بدنبال ضربه ی روانی به جامعه است و شاهد یک کرونای رسانه ای در این زمینه هستیم.

گروه رسانه ای بصیرت/
با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران موجی از اخبار مخرب، یاس آور و ناامید کننده از سوی فیک نیوزهای سعودی، منافقین و سلطنت طلبانِ ضد انقلاب در فضای مجازی شکل گرفت و در بستر توییتر، اینستاگرام و تلگرام تولید و توزیع شد
بررسی سرچ ایرانیان در گوگل نشان می‌دهد که در روزهای منتهی به انتخابات، کرونا برای آن‌ها به مراتب بیشتر از انتخابات اهمیت داشته است.
نتایج Google Trends در مورد میزان سرچ کلمات «کرونا» و «انتخابات» در یک هفته اخیر نشان می‌دهد که از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه، میزان جستجو در مورد کرونا بیشتر از انتخابات بوده است. به عبارت بهتر، در روزهای منتهی به انتخابات، این کرونا بوده که اهمیت ویژه‌تری در میان ایرانیان داشته است.

مدل انتشار اخبار در شبکه های اجتماعی؛ناامیدی
بررسی شبکه های اجتماعی در مورد کرونا ویروس نیز حکایت سیاسی‌شدن کرونا دارد و کاربران با شیوه های مختلف هم به التهاب آفرینی دامن می زنند و و هم مسئولان را سرزنش می کنند.
بررسی‌های سرویس داده‌کاوی بر روی توئیت‌های پرلایک حاوی کلیدواژه و هشتگ‌های مربوط به کرونا در هستند، نشان می‌دهد در فقدان مرجعیت رسانه‌ای، بیان اخبار مربوط به کرونا در کنار انتقاد از مسئولین، بیشترین توجهات را به خود جلب کرده است. این بررسی بر روی توئیت‌های با حداقل ۵۰۰ لایک از میان ۴۴هزار و ۵۷۲ توئیت انجام شده است.

جنگ کاسبان کرونا با مردم ایران ؟!
با استخراج توئیت‌های با حداقل ۵۰۰ لایک در روز شنبه که حاوی کلیدواژه‌ یا هشتگ مربوط به کرونا بوده است و تحلیل لایک‌های این توئیت‌ها این نتایج حاصل شده است:
۴۲ درصد از لایک‌های توئیت‌های مربوط به کرونا در انتقاد از مسئولان به دلیل مدیریت نامناسب این بیماری در کشور (نبود ماسک، ژل ضدعفونی و تجهیزات مناسب) و اعلام نادرست آمار مبتلایان به ویروس کرونا بوده است. ۲۱ درصد لایک‌ها نیز مربوط به اخبار منتشر شده رسمی و غیررسمی درباره ویروس کرونا و مبتلایان به آن است.۸ درصد کاربران نیز مردم را به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی دعوت کرده‌اند.
در روز 7 اسفند نیز بیش از ۲۱۵هزار پست تلگرامی در مورد کرونا منتشر شده که این پست‌ها بیش از ۶۶۰ میلیون بار دیده شده‌اند که آماری قابل توجه است.
مدل انتشار خبر در خصوص ویروس کرونا بیشتر بدنبال ضربه ی روانی به جامعه است و شاهد یک کرونای رسانه ای در این زمینه هستیم.

مدل شبکه های تلویزیون ضد ایرانی؛جنگ مذهبی
در حالی که بیش از ده سال از رحلت آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره) می‌گذرد، تلویزیون لندنی منوتو، از جمله رسانه‌های اقماری آل سعود، در راستای تخریب دین و مرجعیت، مدعی شده است که آیت‌الله بهجت ویروس کرونا را با وبا مقایسه کرده و در رابطه با این ویروس پیشنهادهایی برای مردم داشته است!این در حالی است که بیش از 10 سال از رحلت این عالم جلیل القدر می گذرد.


شبکه من و تو چند روز قبل هم با پخش تصویری مدعی شد که روحانیون در قم از ترس ویروس کرونا در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفته‌اند، در صورتی که این تصویر مربوط به سخنرانی شیخ محمد الیعقوبی در عراق بوده و آن شیشه‌ها جهت جلوگیری از ترور احتمالی، برای وی استفاده شده است.


شبکه بی بی سی فارسی نیز در یکی از آخرین گزارش های تلویزیونی خود، اقدام به پوشش اخبار هجمه مردم ایران به فروشگاه ها، خالی کردن قفسه ها و خرید مازاد مصرف در کشور به علت ترس از بروز قحطی در پی گسترش شیوع ویروس کرونا کرده است.
در این گزارش به رقم تلاش برای روایتگری بی طرفانه ماجرا، گزارش سعی در القای بروز قحطی در کشور و برجسته کردن این موضوع دارد.
در ادامه این گزارش، بی بی سی با دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف مدیریتی در کشور، سعی در سیاه نمایی و القای ضعف های جبران ناپذیر در حوزه های مدیریتی را دارد. غفلت از مردم عادی، کمبود لوازم بهداشتی، نگرانی والدین از مسئله درس و مدرسه و ابتلای فرزندانشان به کرونا، غفلت از سلامت کودکان کار و عدم اعتماد مردم به توصیه ها و اخبار ستاد ملی مبارزه با کرونا از جمله مواردی است که در این گزارش به آنها اشاره می شود.

رسانه های بیگانه همچنین مدل های خبری زیر را برای کرونا هراسی در ایران دنبال می کنند:
1. ادعاي می کنند که ويروس كرونا در خاورميانه و جهان از طريق ايران منتشر شده است.
2. بحراني جلوه دادن شرايط ایران پس از شيوع كرونا
3. ادعا می کنند که مردم ايران نسبت به مقام هاي كشور بي اعتمادند و نسبت به توصيه ها براي جلوگيري از شيوع كرونا بي توجه هستند
4. متهم كردن ايران به مخفي كاري در مورد شيوع كرونا
5. برجسته سازی خطر شیوع ویروس کرونا در زندان های ایران

مواضع ضد انسانی آمریکا
 فصل زمستان سال گذشته (ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ و ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی) بیش از ۷.۳ میلیون نفر در آمریکا به آنفولانزا مبتلا شدند و دست کم حدود ۸۰ هزار نفر بر اثر آن جان خود را از دست دادند؛ یعنی به طور متوسط هفته‌ای ۵۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۵ هزار مورد مرگ بر اثر آنفولانزا!
رئیس جمهور آمریکا در مورد شیوع کرونا می گوید: خطر اپیدمی کرونا برای مردم آمریکا بسیار اندک است. ما موفقیت بزرگی در این زمینه داشتیم؛ در عین حال انتشار آن را در برخی کشورها می‌بینید. ایتالیا و چندین کشور دیگر [برای کنترل آن] با مشکل مواجه شده‌اند.
ترامپ همچنین گفت:هر سال ۲۵ تا ۶۹ هزار نفر در جهان در اثر ابتلا به آنفولانزا می‌میرند که در مقابل تلفات کرونا رقم بسیار بالاتری است.
در این حال که گسترش و شیوع بیماریها یک موضوع انسانی است که همه باید نسبت به آن حساس باشند و از شیوع آن جلوگیری کنند امام مقام های آمریکا نه تنها واکنش خیر خواهانه نسبت به کرونا در ایران انجام ندادند بلکه اظهار خوشحالی نموده اند
رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها مارک دوبوویتز در اظهار نظری غیر انسانی درباره تاثیر کرونا بر ایران با اظهار خرسندی نوشت: کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی (ایران).
وی سپس در پیامی دیگر تلاش کرد خود را حامی کمک به ایران جلوه دهد و نوشت که آمریکا باید برای مقابله با ویروس کرونا به ایران کمک کند و اقلام مورد نیاز در این زمینه را به ایران بفرستد.
پس از این ترامپ هم در پیامی گفت: اگر ما بتوانیم در این مساله به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام شود این است که آنها از ما بخواهند تا به کشورشان کمک کنیم.
مایک پامپئو در یک جلسه مجلس نمایندگان ایران را به نداشتن زیرساخت‌های بهداشتی مناسب متهم کرد و مدعی شد واشنگتن به تهران پیشنهاد کمک برای مبارزه با کرونا را داده است.
برایان هوک هم در مصاحبه‌ای با المانیتور جمهوری اسلامی ایران را به «سوءمدیریت بحران» متهم کرد و مدعی شد ایران به اندازه لازم با سازمان جهانی بهداشت همکاری نکرده است.
دولت آمریکا بعد از خروج از برجام بخشی از سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» خود را جنگ تبلیغاتی-رسانه‌ای برای ایجاد حس ناامیدی و ایجاد شکاف میان مردم-حاکمیت قرار داده است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران هم در واکنش به ادعای کمک آمریکا به ایران گفت: آنها اگر در گفته‌های خود صداقت دارند و واقعا به دنبال کمک بشردوستانه به ملت ایران هستند، همین امروز تحریم‌ها را لغو کنند تا با رفع محدودیت از بانکها و کانال‌های مالی، ایران هر چه سریعتر نیازمندی‌های ضروری برای مقابله با کرونا را تامین و زمینه‌های کنترل سریعتر بیماری را فراهم کند.
بررسی لایه های مختللف کرونا ویروس زمان زیادی خواهد برد اما مجموع اظهار نظر ها حاکی از آن است که جنگ کرونا علیه مردم جهان یک ویروس زیستی نیست بلکه جنگی بیولوژیک برای اهداف نظامی و رسانه ای است نکته ای که در میان سخنان، رئیس بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها مارک دوبوویتز،ترامپ و پمپئو است این می باشد که آمریکا می خواهد با کرونا از ایران انتقام بگیرد.
حتی آمریکا اگر نقشی در تولید این ویروس نداشته باشد ویروس رسانه ای آن برای تخریب وجهه و حیثیت جمهوری اسلامی ایران را باید جدی مورد توجه قرار داد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات