صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۹۹۴

خرافه‌زدايي

اين روزها مسئله کرونا به عاملي براي انتشار مطالبي ضد و نقيض در حوزه‌هاي مختلف، از جمله عرصه معرفت ديني بدل شده است[...]

یادداشت: اين روزها مسئله کرونا به عاملي براي انتشار مطالبي ضد و نقيض در حوزه‌هاي مختلف، از جمله عرصه معرفت ديني بدل شده است. فضاي مجازي نيز فرصتي را فراهم آورده است تا بيشتر از گذشته بستر براي معرکه شيادان فراهم آيد. طبيعي است شيوع بيماري‌هاي واگيردار، تجمعات انساني را تحت تأثير خود قرار دهد و به سمت تعطيلي بکشاند و در اين ميان تجمعات مذهبي نيز بيرون از اين قاعده نخواهند بود. همين امر موجب شد بخش عمده‌اي از نمازهاي جمعه و جماعت، جلسات هيئت‌هاي مذهبي، اعتکاف، برنامه زيارتگاه‌ها در سراسر کشور با نظر بزرگان ديني و مراجع عظام تقليد تعطيل شود.
در اين ميان، برخي جريان‌هاي انحرافي، در حوزه‌هاي اعتقادي نيز انحرافات مبنايي خود را در قالب انتشار مطالبي آشکار کردند؛ در حالی که این باورها در تضاد با يافته‌هاي مسلم علمي‌ـ عقلاني بشري قرار دارند. به واسطه وجود اين افراد، بار ديگر اتهام قديمي «تعارض ميان علم و دين» شايع شده و بهانه فرصت‌طلبان براي تخريب چهره اسلام فراهم شده است. الگوي ارائه‌شده از جانب اين منحرفان، تصويري خرافي از دين و آموزه‌هاي ديني است که يافته‌هاي علمي بشري را نفي مي‌کند. حاصل آن نيز تخريب چهره دين و قرابت دين با تحجر و عقب‌ماندگي است. برخی مفاهيم عميق و متعالي چون، زيارت، توسل، شفا، دعا و... که جزء باورهاي اصيل تشيع علوي هستند، دست‌خوش تحريف و تحقير قرار گرفته است.
اما آنچه روز گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب انتشار يافت، پاياني بود بر اين معرکه شيادان و منحرفان. ديروز ملت ايران ديدند که مرجع عالي‌قدر شيعه، در روز درخت‌کاري با دستکش مخصوص در برابر دوربين‌ها قرار مي‌گيرد تا نشان دهد که بين اسلام و يافته‌هاي علمي‌ـ پزشکي تعارض ذاتي وجود ندارد! ايشان در کلام‌شان ضمن درخواست از ملت براي تخطي نکردن از توصيه‌ها و دستورالعمل‌هاي مجموعه‌هاي مسئول، تأکيد دارند:
«يقيناً هر چيزي که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شيوع اين بيماري، يک حسنه است؛ در نقطه مقابل، هر چيزي که کمک کند به شيوع اين بيماري، يک سيئه است. خداي متعال ما را موظف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت ديگران، سلامت مردم، احساس مسئوليت کنيم؛ بنابراين توصیه اول اين است که ما کاملاً رعايت مقرّراتي را که مسئولان براي ما مشخص مي‌کنند، براي خودمان فريضه بدانيم و لازم بدانيم و عمل کنيم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات