صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۴۴

شرایط جنگ احد

در قرآن کریم آیات متعددی قطعیّت پیروزی مؤمنان را به ما یادآوری می‌کند و آن را تعلیم و خبر می‌دهد[...]

یادداشت: در قرآن کریم آیات متعددی قطعیّت پیروزی مؤمنان را به ما یادآوری می‌کند و آن را تعلیم و خبر می‌دهد؛ برخی از آنها را که بارها شنیده و گفته‌ایم عبارتند از: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم»، «لینصرنّ اللَّه من ینصره» و «والعاقبه للمتّقین».
این جملات امیدبخش همواره نیرویی فوق نیروهای بشری، مادی و محاسبات انسانی را به جبهه مؤمنان، از صدر اسلام تاکنون بخشیده است. بر همین اساس خداوند در غزوه بدر مسلمانان را بسیار کمک کرد؛ زیرا در مقابل مسلمانان عده‌اي بت‌پرست و مشرك وجود داشتند كه فقط به اضمحلال و انهدام اسلام راضي مي‌شدند؛ از اين ‌رو حمايت مستقيم مسلمانان از جانب خدا و فرشتگان امري ضروري به نظر مي‌رسد.
اما در جنگ احد شرایط اندکی متفاوت شد. مسلمانان در ابتدا پیروزی‌هایی به دست آورده و کفار را شکست داده بودند، اما پس از مدتی شکست سنگینی خوردند، حمزه سیدالشهدا به شهادت رسید و پیامبر اعظم(ص) مجروح شدند، علت شکست هم سه نکته بود: مغرور شدن نسبت به پیروزی، جمع‌آوری ثروت ناشی از غنائم، سرپیچی از دستورات استراتژیک رهبر جامعه اسلامی.
شرایط فعلی انقلاب اسلامی در نمونه‌های بی‌شماری شبیه به صدر اسلام است؛ از آنجا که نیت، هدف و راهبرد انقلاب اسلامی بر نصرت دین خدا و خدمت به اسلام است. خداوند نیز بر اساس «وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُره» همواره این انقلاب و کشور را در شرایط ویژه‌ای یاری کرده است؛ یاری خداوند در ماجرای طبس، کودتای نوژه، آزادی خرمشهر، آزادسازی مهران و ده‌ها پیروزی دیگر حکایت از آن دارد که خداوند همواره همراه این انقلاب بوده است. در ماه‌های اخیر دو مناسبت تشییع باشکوه سردار سلیمانی و حمله به عین‌الاسد که حضرت آقا با نام یوم‌الله از آنها یاد کردند، در چنین شرایطی به وقوع پیوستند.
اکنون انقلاب اسلامی در قله‌های افتخار خود ایستاده است و به شرایط جنگ احد شبیه شده است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند «روز جنگ اُحد عده‌ای نتوانستند مقاومت کنند، میدان را رها کردند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند.» در روزهای آینده برای تکرار نشدن جنگ احد، مردم وظیفه دارند در انتخابات مجلس یازدهم با دقت و حساسیت و بدون مطامع مالی، قومی و قبیله‌های سیاسی کسانی را انتخاب کنند که مأیوس‌کننده کفار و منافقین و براندازان باشند و نخبگان وظیفه دارند با عبور از خواسته‌های نفسانی و قدرت‌طلبانه خود به پررنگ کردن شعارهای انقلاب و حفظ مرزهای ایدئولوژیک با دشمنان بپردازند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات