صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۲۴۸

از کُرکُری خطرناک تا واکنش اتاق بازرگانی بین‌المللی

1ـ کُرکُری خطرناک

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا ویروس کرونا را وارد چین کرد، گفت: «این ویروس به خاطر رعایت نکردن مسائل مربوطه، به ایران و سایر کشور‌ها سرایت کرد، ولی درنهایت یک حمله بیوتروریستی توسط آمریکا به چین است.» «ابوالفضل حسن‌بیگی» در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: «بیش از دو دهه است که قدرت‌های دارای حق وتو برای یکدیگر کُرکُری می‌خوانند و تلاش می‌کنند تا قدرت خود را به رخ یکدیگر بکشانند. آمریکا تمامی تلاشش را کرد تا خود را قدرت برتر به دنیا معرفی کند. چین هم تمامی اقداماتش را برای مقابله با آمریکا انجام داد تا جایگاه خود را حفظ کند. در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه احتمال دارد آمریکا عامل انتقال ویروس «کرونا» به شهر «ووهان» بوده باشد، به واشنگتن توصیه کرد در مورد سابقه ابتلای شهروندان آمریکایی به این ویروس شفاف‌سازی کند. دولت چین روز پنج‌شنبه از آمریکا خواست در مورد سابقه ابتلا به ویروس «کرونا» جدید (کووید‌ـ 19) در آمریکا و احتمال انتقال این ویروس به چین توسط ارتش آمریکا، شفاف‌سازی کند.»

2ـ واکنش اتاق بازرگانی بین‌المللی به درخواست رفع تحریم ایران

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیستم اسفندماه طی نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) از او خواست در زمینه دسترسی ایران به تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا تلاش کند. شافعی در این نامه تحریم‌های آمریکا را علت عدم دسترسی ایران به امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با کرونا دانسته و آورده است: «در شرایطی که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران، شرایط تهیه اقلام و لوازم مورد نیاز پزشکی و بهداشتی را مشکل کرده است، مساعدت فوری اتاق بازرگانی بین‌المللی و جامعه جهانی، موجب امتنان است.» پس از انتشار ارسال این نامه، صفحه رسمی اتاق بازرگانی بین‌المللی در توئیتر نوشت: «ما صدای شما را می‌شنویم و ملزم به کمک‌رسانی به هر سازمانی که نقشی در جلوگیری از شیوع دارد، هستیم.» انتظار می‌رود طی روزهای آینده پاسخ رسمی رئیس اتاق بازرگانی بین‌المللی در زمینه کمک به ایران برای تهیه تجهیزات پزشکی ارسال شود.

3ـ در این وانفسا روحانی کجاست؟

«علی ربیعی» سخنگوی دولت در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه «ایران» با عنوان «در این وانفسا روحانی کجاست؟» نوشت: «کرونا ‏‏دل‌مشغولی و زندگی روزمره تمام دولت شده است. رئیس‌جمهوری روزانه تماس‌های تلفنی با استان‌داران دارد و دستورات لازم را ‏‏صادر می‌کند. من حداقل هفته‌ای سه بار در جلسات مختلف در بحث کرونا با رئیس‌جمهوری مشارکت دارم. مهم‌ترین موضوع این است که چگونه اقدام کنیم تا صف اول مبارزه ما نشکند. جهان با کمبود ماسک روبه‌رو شده، اما دولت ‏‏جلسات و اقدامات ویژه برای تولید ضدعفونی‌کننده‌ها و ماسک‌ها برگزار کرده و انجام می‌دهد. درست در زمانی که با یک خبر در ‏‏کشور‌های توسعه‌یافته با اقتصاد قوی، مثل کانادا و استرالیا فروشگاه‌ها غارت می‌شوند، همت دولت بر این است که چگونه ما مردم ‏‏را نگران نکنیم و کالا‌های اساسی را تأمین کنیم.»

4ـ فقط رئیس‌جمهور برجام بود

«ناصر ایمانی» در پاسخ به این پرسش که آیا انفعال دولت به عدم احساس نیاز رئیس‌جمهور به آرای عمومی در این دوره دولت مربوط می‌شود یا خیر، گفت: «من تصور می‌کنم اصلاً از سال ۹۲ که آقای روحانی بر کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد، برای خود صرفاً یک وظیفه متصور بود و آن برجام بود. او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش هیچ هدف دیگری به جز به سرانجام رساندن برجام برای خود تعریف نکرده بود. وقتی برجام متولد شد و سر زا از دنیا رفت، آقای روحانی آن‌قدر ناامید شد که خود را از انجام عموم کار‌ها کنار کشید. حسن روحانی فقط رئیس‌جمهور برجام بود و به جز آن رئیس‌جمهور هیچ امر دیگری نبود. آقای روحانی بعد از مرگ برجام آن‌قدر عزادار شد که در عموم مسائل منفعل عمل کرد و این شرایط تا کنون هم ادامه دارد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات