صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۱۵

از کمک قوه قضائیه به دولت تا نامه منتخبان مجلس به رهبر معظم انقلاب

1ـ کمک ویژه قوه قضائیه به دولت

قوه‌ قضائیه بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اموال یک بدهکار بزرگ بانکی را به بیت‌المال بازگرداند. سخنگوی قوه ‌قضائیه در این باره گفت: «در یک پرونده، یکی از بدهکاران بزرگ بانکی بیش از سه هزار میلیارد تومان به ده بانک کشور بدهی داشت و از تسویه بدهی خود امتناع می‌کرد که با پیگیری قضائی به عمل آمده، بیش از 50 درصد این بدهی‌های معوق تسویه شده است.» غلامحسین اسماعیلی افزود: «بازگشت 530 میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین، 320 میلیارد تومان به بانک پارسیان، 204 میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات، 200 میلیارد تومان به بانک ایران‌زمین، 145 میلیارد تومان به بانک سینا، 110 میلیارد تومان به بانک سرمایه، 59 میلیارد تومان به بانک گردشگری و 23 میلیارد تومان به بانک شهری از جمله استرداد وجوه از این متهم است. بخشی از وجوه مذکور در قالب وجوه نقدی و بخشی در واگذاری املاک و سهام شرکت‌های مختلف بوده است. دو فقره دیگر از بدهی‌های این فرد شامل 900 میلیارد تومان بدهی به بانک اقتصاد نوین و 525 میلیارد تومان بدهی به بانک دی باقی‌ مانده که بابت این بدهی‌ها با پیگیری‌های قضائی اموالی از این فرد شناسایی و توقیف شده است.380 میلیارد تومان سهام شرکت‌های مختلف به نام این بدهکار بانکی، ملکی به مساحت 41 هزار متر مربع در منطقه 22 و ملکی باارزش در منطقه آجودانیه از دیگر اموال توقیف‌شده از این فرد بوده و فرایند واگذاری آنها در حال انجام است که با واگذاری موارد مذکور، کل بدهی این شخص به سیستم بانکی تسویه خواهد شد.»

2ـ برنامه‌ها و ظرفیت‌های مجلس آینده

بخش اعظمی از منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نگارش نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب آمادگی خود را برای تحقق عملی شعار سال 1399 اعلام کردند. 182 نفر امضاکنندگان این نامه اطمینان داده‌اند که تمام ظرفیت‌های کارشناسی مرتبط با مجلس را برای رفع عیوب دست و پاگیر در اقتصاد ملی به کار خواهند گرفت. در نامه آنها آمده است: «طبق بررسی‌های کارشناسانه، بخشی از موانع تولید ناشی از عدم اطمینان فعالان اقتصادی به سیاست‌های داخلی، رویه‌های ناکارآمد و فاسد اداری و اجرایی، فقدان سیاست حمایتی هدفمند از بخش‌های مزیت‌دار اقتصاد و همچنین عدم هماهنگی میان دستگاه‌هاست و ارتباط چندانی به فشارهای خارجی ندارد.» امضاکنندگان این نامه افزوده‌اند: «بخش دیگری از ناکامی در رشد تولید طی سال‌های اخیر به سازوکار تصمیم‌گیری و الگوی مدیریت بدون راهبرد مقابله با تحریم‌ها بازمی‌گردد. اراده جدی ما برای شروع اصلاحات از درون مجلس و تغییر رویه طولانی و ناکارآمد و تحول آئین‌نامه داخلی، مقدمه‌ای است که می‌تواند اختیارات تقنینی مجلس را به خانه ملت بازگرداند. در این صورت امکان تشکیل یک مجلس قوی که بتواند از ظرفیت‌های موجود در سایر قوا برای قوی شدن اقتصاد ایران استفاده کند، فراهم می‌آید.»

3ـ کار نمی‌کنند، آمریکا را هم تبرئه می‌کنند

در حالی که بسیاری از مشکلات امروز کشور به سبب مدیریت نادرست جریان‌های مرعوب و غرب‌گراست، این جریان‌ها در صدد هستند هم خود را تبرئه کنند و هم آمریکا را و از طرف دیگر، مشکلات را حاصل خصومت ایران با آمریکا قلمداد کنند. «مسعود پزشکیان» نائب‌رئیس اصلاح‌طلب مجلس دهم و منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی ضمن حمله و تخریب مجلس یازدهم که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، گفته است: «مشکلات به این سادگی قابل حل نیست. ما باید بپذیریم که وقتی با آمریکا می‌جنگیم، هزینه‌اش را هم باید بدهیم، هزینه‌اش هم این است که در اقتصاد مشکل پیدا کردیم. در اقتصاد مشکل پیدا کردیم و حالا به همدیگر فحش می‌دهیم. این جنگ باعث شده مشکلات اقتصادی پیدا کنیم و این هم به‌خاطر سیاستی است که داریم. اگر می‌خواهیم چنین نباشد، پس بهتر است این سیاست را رها کنیم.» حرف پزشکیان در نوع خود بسیار عجیب است و به نوعی پیشنهاد تسلیم در مقابل دولت تروریست و جنایت‌کار آمریکا را مطرح کرده است؛ البته این چهره اصلاح‌طلب نخواسته است به عاملان مشکلات اقتصادی، یعنی ناکارآمدی دولت‌های حمایت‌شده از سمت اصلاح‌طلبان و مجلس شکل‌گرفته از «تکرار می‌کنم» اشاره‌ای کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات