صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۸۳

جهش تولید برای جبران کندی ها

مقام معظم رهبری سال 99 را با عنوان جهش اقتصادی نامگذاری و معیارسنجش میزان تحقق این شعار را به وجود آمدن تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم اعلام کردند. مسئولین و مقامات اجرائی باید بدانند نامگذاری بر اساس اولویت های نظام و انقلاب با نگاه کارشناسانه و بررسی دقیق تحرکات دشمن بیان شده است و امروزه فعالیت در عرصه اقتصادی را باید جهاد اقتصادی بنامند.

جهش تولید برای جبران کندی ها

در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری به هنگام سخنرانی نوروزی‌شان، بر اساس پارامترها و شرایط سیاسی- اجتماعی کشور عنوانی را برای آن سال انتخاب می‌کند. عناوینی که مدتی است اغلب سمت و سوی اقتصادی به خود گرفته اند. نام‌گذاری هر سال نشان دهنده اهمیت و لزوم رسیدگی به این موضوع در آن سال دارد. در این نوشتار تلاش خواهد شد، لزوم انتخاب عنوان سال «جهش تولید» برای سال 1399 مورد بررسی قرار گیرد و چشم انداز آینده آن ترسیم گردد.

مکر اقتصادی دشمن
بعد از وقوع انقلاب اسلامی همواره کشورهای غربی با جمهوری اسلامی چالش داشتند و برای حکومت چالش ایجاد کردند. غربی‌ها سال‌ها در فکر رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی بودند و برنامه هایی همچون جنگ تحمیلی، کودتا، حمله به هواپیمای غیر نظامی، تحریک همسایگان، انقلاب‌های رنگی و... را اجرائی نمودند.

آنها پس از ناکامی در رسیدن به اهداف خود، نوع رویارویی را تغییر داده و جنگ اقتصاد را به راه انداختند. در دهه اخیر، تلاش غرب برای نابودی جمهوری اسلامی از راه ضربه زدن به اقتصاد ایران امری واضح و روشن است. آنها به حدی در رسیدن به هدف خود را نزدیک می‌دیدند که «جان بولتون»‌ نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس گفت: «نتیجه این بازبینی در سیاست و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به‌سمت آن حرکت می‌کنیم، بایستی تشخیص این باشد که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل‌سالگی‌اش دوام نخواهد آورد.»

بر همین اساس مقام معظم رهبری سال‌های اخیر را با عناوینی همچون همت مضاعف کار مضاعف، جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهاد، اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی تولید – اشتغال، حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری کردند. هدف از این نام‌گذاری را می‌توان نقشه راه ایران اسلامی به منظور مقابله با مکر دشمنان دانست.

دلایل تکرار چند ساله
در خصوص علت تکرار موضوع اقتصاد در نام‌گذاری سال‌ها، از سوی مقام معظم رهبری می‌توان به دو نکته اشاره کرد:
اول: با توجه به آنکه آمریکا در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی انجام داده است و حتی از روی ناچاری برخی از شرکت‌ها و انسان‌ها را دو بار تحریم کرده است و اینکه سیاست به زانو درآوردن جمهوری اسلامی از طرف آنها همچنان ادامه دارد. به طوری‌که دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) بارها بر ادامه تحریم جمهوری اسلامی و صبر آمریکا در این خصوص اشاره کرده است.

ترامپ با خود فکر می‌کند این روش می‌تواند ماهیت جمهوری اسلامی را تغییر دهد. به عنوان نمونه در تاریخ 21دیماه 1398 در توئیتی نوشت: «مشاور امنیت ملی(کاخ سفید) اشاره کرد که تحریم‌ها و اعتراضات در ایران، گلوی این کشور را گرفته است و آنها را مجبور به مذاکره خواهد کرد. در واقع، من اهمیتی نمی‌دهم اگر آنها مذاکره کنند. کاملا بستگی به آنها دارد اما نه به سلاح اتمی دست پیدا می‌کنند نه معترضان را می‌توانند بکشند.»

بنابراین نقشه راه دشمن مشخص است. ناکامی دشمن در امور نظامی آنها را به سمت تحریم ظالمانه حرکت داد. آنها امیدوارانه با ادامه تحریم علیه جمهوری اسلامی می‌خواهند نظام را پای میز مذاکره بکشاند و شروط 12 گانه پمپئو را به کشور تحمیل کنند و این امر مهمترین دلیل بر ادامه داشتن نگاه اقتصادی در نگاه مقام معظم رهبری در آغاز هر سال است.

2- دومین موضوع دستاوردهای ناچیز مسئولین و مقامات اجرائی در مقایسه با اهداف مشخص شده است. یعنی ده سال است مقام معظم رهبری با اشراف بر مسائل سیاسی کشور، نیاز اصلی و اولویت دار کشور را اقتصاد بیان می‌کنند و اگر مسئولین و مدیران، این شعار را جدی می‌گرفتند و هر دستگاه و مجموعه‌ای در عمل برای پیاده‌سازی آن تلاش نماید، مشکلات کشور کاهش یافته و پیشرفت‌های خیره‌کننده و شگفت انگیزی حاصل می‌شود.

مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند: «آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این کاری که تا حالا شده شاید حتّی یک‌دهمِ آن چیزی که برای کشور احتیاج است نباشد. البتّه من «یک‌دهم» را از روی آمارِ دقیق نمی‌گویم، بلکه حدس میزنم «یک‌دهم». یعنی شاید واقعاً ده برابرِ این، کار باید انجام بگیرد؛ چه کار تحقیقی، چه کار تولیدی، چه کارهای گوناگون از همین قبیل، تا رونق تولید در زندگی مردم اثر خودش را نشان بدهد.»

دستاورد ضعیف در خصوص رونق تولید سبب شد تا مردم ایران از لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسب قرار نداشته باشند. اثبات این مدعا را می‌توان بر اساس درگیری‌های صورت گرفته در آبان 98 تحلیل کرد. زیرا اکثر اغتشاشات بنزینی در مناطق ضعیف صورت پذیرفت و در مناطق مرفه‌ نشین هیچ خبری از اعتراضات نبود. بر این اساس به راحتی می‌توان اثبات کرد که تاثیر اقدامات صورت گرفته در امر رونق تولید در زندگی مردم محسوس نبوده است و فشار افزایش 200% بنزین برخی از افراد را به خیابان کشاند.

راه رسیدن به هدف
جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته است و به همت جوانان انقلابی توانست به دستاوردهای مهمی دست یابد. یکی از مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی قوی شدن در عرصه نظامی است. البته در این مسیر جوانان زیادی خون خود را تقدیم نظام و انقلاب کردند و دشمن با مشاهده قوی شدن ایران در عرصه نظامی این گزینه را از روی میز خود خارج کرد. همین سیاست باید الگوی کار در عرصه اقتصاد قرار گیرد یعنی در سال 98 که با عنوان جهش تولید( جهش به معنی جستن، جهیدن و پرش) نامگذاری شده است. باید انقدر ملت را از جهت اقتصادی قوی کنیم که دشمن گزینه تحریم را از میز خود خارج کند.

نکته جالب آنکه مقام معظم رهبری، میزان تحقق شعار سال را نیز به صورتی بیان فرمودند که قابل سنجش است. ایشان معیارسنجش میزان تحقق این شعار را در به وجود آمدن تغییر محسوس در زندگی و معیشت مردم به لحاظ اقتصادی اعلام نمودند و فرمودند: «گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۸ علاوه بر استقبال صاحب نظران از شعار رونق تولید در عمل نیز از آن استقبال شد و با کار و تلاش دستگاه‌های مختلف اول تولید تا حدودی به راه افتاد، البته اثر آن در زندگی مردم محسوس نشد. ما بایستی تولید را به جایی برسانیم که در زندگیِ مردم اثر بگذارد.»

بنابراین زمانی که مقرر گردید جهش تولید به حدی باشد که مردم رونق تولید را در زندگی خود حس کنند، قطعا باید با برنامه و اصول علمی در راستای رسیدن به این هدف حرکت کرد. چنین حرکتی نیاز به نهادها و محرک های خاص دارد و وظیفه اصلی بر عهده سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورا اسلامی، قوه‌ی قضائیّه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و جوان مبتکر است.

در راستای تحقق این امر خطیر وظیفه مجلس بسیار مهم و قابل توجه است. مجلس یازدهم که در ماههای آینده با اکثریت اصولگرایان تشکیل خواهد شد باید فرمایشات نوروزی مقام معظم رهبری را به عنوان نقشه راه بنگرد و هدف خود را رسیدن به جهش تولید قابل ملموس برای مردم قرار دهد.

نتیجه
نامگذاری با عنوان جهش تولید چند معنی دارد: اول آنکه دشمن راه استحاله و تغییر جمهوری اسلامی را در عرصه اقتصاد می‌بیند و این موضوع در سال 99 هم ادامه خواهد داشت. دوم اگرچه مقامات اجرائی اقداماتی در عرصه اقتصادی و تولید داخلی و اقتصادی مقاومتی انجام داده اند. اما این اقدامات بسیار ناچیز بوده است. سوم جهش اقتصادی باید در کشور رونق اقتصادی ایجاد کند به طوری که برای مردم قابل ملموس باشد.

راسخون

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات