صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۸۲

همه با هم برای تولید

پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / فتح‌الله پریشان

نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب با نام «جهش تولید» در کنار عناوینی چون همت و کار مضاعف، حمایت از تولید کالای ایرانی، رونق اقتصادی و... بر محور مسائل اقتصادی انتخاب شد تا گام دیگری برای ایجاد گشایشی جدی در رفاه و زندگی مردم و قطع وابستگی به بیرون از مرزها در حوزه امور اقتصادی و در راستای موضوعاتی چون تولید، اشتغال و حمایت از کالاهای ساخت داخل باشد.

بدون تردید،‌ نامگذاری امسال نشان‌دهنده اهمیت مقوله تولید در دهه اخیر و البته دهه آینده است. به نظر می‌رسد تأکید بر این موضوع به دلیل ماهیت تولید است؛ چرا که تولید تنها مقوله اقتصادی است که با ایجاد تحول در آن، تمام شاخص‌های اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در واقع،‌ اگر تولید را به زبان ساده «مادر تمام شاخص‌های اقتصادی» بنامیم گزاف نیست.

سال گذشته با وجود تمام مشکلات و تلاطم‌هایی که داشت و حوادث نفس‌گیری در حوزه تحولات قدرت سیاسی منطقه‌ای و جهانی به وقوع پیوست و روند تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر ایران عزیز دوچندان شد،‌ اما کشور توانست ایستادگی نماید و علاوه بر تأمین اولویت‌های زندگی، بیش از ۸۰ میلیون نفر، تحرکی نیز به بخش تولید دهد که مطابق با شاخص‌های جهانی و حجم انبوه چالش‌ها و مشکلات تحمیلی قابل ستایش است.

اما آنچه مهم است و باید در سال جهش تولید به آن توجه جدی شود این است که حاصل این رونق تولید، باید وارد زندگی مردم شود و در سفره‌های به شدت کوچک شده آنها خودش را نشان دهد. این مطلب دقیقاً جان پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی و البته نیاز واقعی اقتصاد امروز کشور است.

اما چگونه می‌شود در تولید جهشی ایجاد کرد،‌ پرسش مهمی است که هر فرد و سازمان و نهاد دولتی، حاکمیتی و خصوصی و تعاونی در کشور باید خود را مخاطب این سؤال قرار دهد و کنکاش نماید تا راه‌ها و الزامات و لوازم جهش تولید که در واقع راه میان‌بر حل مشکلات اقتصادی امروز است را بیابد و هر قدر می‌تواند موانع و چالش‌ها را از سر راه جهش تولید بردارد.

مجلس ما می‌تواند قوانینی را در این راه به تصویب برساند، ‌دولت می‌تواند لوایح و آیین‌نامه‌های اجرایی قوی با آسیب‌شناسی از نقایص و معایب گذشته را وارد چرخه اجرایی نماید و... آنچه در انتها به دست می‌آید عزمی ملی برای رسیدن به جهش تولید و رضایت‌مندی خلق خدا و ترقی بیش از پیش جامعه اسلامی ایران خواهد بود. ان‌شاءالله.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات