تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۰۰

مهدویت و زمینه‌سازی ظهور از دیدگاه مقام معظم رهبری

برکاتِ داشتنِ ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (عج) که رهبر انقلاب در رهنمودهایشان تبیین فرموده‌اند، عبارتند از: عروج، رشد، پیشرفت روحی و معنوی انسان، زنده نگه داشته شدنِ امید و انتظار در دل انسان، تکامل شخصى و معنوى، جلب توجّه و لطف و محبت امام زمان (عج) و پیشرفت به سمت اهدافِ مهدوی.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس

رهبر معظم انقلاب اسلامی اصل مهدویت را مورد اتفاق همه‌ى مسلمان‌ها، مسئله‌ى مهدویت را جزو مسلّمات در اسلام و در شمار چند مسئله‌ى اصلى در چرخه و حلقه‌ى معارف عالیه‌ى دینى و مهدویت را جزو اصلى‌ترین معارف الهى برشمرده‌اند.
عید بزرگ و حقیقی
معظم‌له روز ولادت حضرت مهدى موعود (عج) را یک عید حقیقى براى همه‌ى افراد بشر، یک عید بزرگ براى عموم شیعیان و همه‌ى عدالتخواهان عالم و روز عید همه‌ى انسانهاى پاک و آزاده‌ى عالم دانسته‌اند. از دیدگاه ایشان شب نیمه شعبان تالى‌تلوّ لیالى قدر، شب و روزِ نیمه شعبان از جمله لیالى و ایام متبرّک و جشنِ ولادتِ حضرت بقیة اللَّه، بشارت امید و عدالت است.
راهِ ارتباط با امام زمان
در مورد ارتباط با امام زمان (عج)، رهبر انقلاب بر توسل و رابطه قلبی و معنوی تأکید کرده و لازم و مستحسن بودنِ رابطه‌ى قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان (عج) و خوب و لازم بودنِ توسل به امام زمان (عج) و انس معنوى با آن حضرت را خاطرنشان نموده و توسل به ولى‌اللَّه الاعظم ارواحنا فداه و ارتباط قلبى با آن حضرت را جزو وظایف مسلمانان برشمرده‌اند.
از دیگاه رهبر انقلاب، راهِ ارتباط با حضرت مهدی (عج)، تهذیب نفس و صفای نفس است. به فرموده ایشان:
«بزرگى مى‌گفت کسى به من مراجعه کرده و پرسیده چه کار کنم که خدمت حضرت برسم؟ من به او گفتم؛ شما اگر به واجبات، عمل و از محرّمات اجتناب کنید و کمى مراقب خودتان باشید، حضرت پیش شما مى‌آیند؛ شما لازم نیست زحمت بکشید و پیش حضرت بروید. راهى که براى انتفاع از آن بزرگوار پیش پاى ما گذاشته‌اند، راه ِ تهذیب نفس است... این ارتباط برقرار کردن‌ها هم با صفاى نفس کاملاً میسّر و آسان خواهد شد. صفاى نفس هم با همین عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، آلوده نکردن خود، آلوده نشدن و مراقبت به دست مى‌آید.» ۲۱/۱۱/۱۳۸۲
برکاتِ داشتنِ ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (عج) که رهبر انقلاب در رهنمودهایشان تبیین فرموده‌اند، عبارتند از: عروج، رشد، پیشرفت روحی و معنوی انسان، زنده نگه داشته شدنِ امید و انتظار در دل انسان، تکامل شخصى و معنوى، جلب توجّه و لطف و محبت امام زمان (عج) و پیشرفت به سمت اهدافِ مهدوی.
امام خامنه‌ای در مورد شرایط دنیا قبل از ظهور، به امتحان شدنِ انسان‌هاى پاک در میدان‌هاى مجاهدت اشاره داشته‌اند:
«قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانى است؟ آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدان‌هاى مجاهدت، انسان‌هاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود (ارواحنا فداه) روزبه‌روز نزدیک‌تر مى‌شود.» ۳۰/۱۱/۱۳۷۰
علتِ نزدیک بودنِ ظهور
رهبر انقلاب بر نزدیک بودنِ ظهور، تصریح و در مورد علت آن می‌فرمایند:
«ما به زمان ظهور امام زمان ارواحنا فداه، این محبوب حقیقى انسان‌ها نزدیک شده‌ایم؛ زیرا معرفت‌ها پیشرفت کرده است.
امروز ذهنیت بشر، آماده‌ى آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایى خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهاى ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چیزى که همه‌ى پیغمبران براى آن تلاش کرده‌اند، همان چیزى که پیغمبر اسلام در آیه‌ى قرآن، وعده‌ى آن را به مردم داده است: «وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم». دست قدرت الهى به‌وسیله‌ى یک انسان عرشى، یک انسان خدایى، یک انسان متّصل به عالم‌هاى غیبى، معنوى و عوالمى که براى انسان‌هاى کوته‌نگرى مثل ما قابل درک و تشخیص نیست، مى‌تواند این آرزو را براى بشریت برآورده کند؛ لذا دل‌ها، شوق‌ها و عشق‌ها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبه‌روز متوجّه‌تر است.» ۰۳/۰۹/۱۳۷۸
ایشان تلاش بیشتر در صلاح، معرفت، اخلاق، رفتار و کسب صلاحیت‌ها و انجامِ کار خیر؛ اصلاح درونى و تلاش براى اصلاح جامعه را راه‌های نزدیک‌تر کردنِ ظهور دانسته‌اند.
زمینه‌سازی، نشانه‌ی انتظار حقیقی
آمادگی و زمینه سازی برای ظهور، مقوله بسیار مهم و استراتژیکی است که رهبر انقلاب مکرر بر آن اصرار نموده‌اند.
ایشان زمینه‌سازی را نشانه‌ی انتظار حقیقی دانسته و معتقدند جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد.
راه‌های زمینه‌سازی و کسب آمادگی برای ظهور از نظر ایشان عبارتند از: عدالت‌طلبی، معنویت‌گرایی، تلاش برای ساختنِ زندگی خود در جهتى که حکومت امام زمان (عج) تشکیل خواهد شد، عمل کردن به احکام اسلامى و حاکمیت قرآن و اسلام، ساختنِ خود از لحاظ علمى و فکرى و عملى، آماده کردنِ خود از لحاظ معنوى و اخلاقى و عملى، آماده کردنِ خود براى پنجه درافکندن با زورگویان، آمادگی برای دفاع از اسلام و ارزش‌ها و مقابله با خطرات آن، آماده‌سازیِ زمینه‌هاى صلاح در خود و همت و اراده و ایستادگى و تدبیر در برابر قدرت‌های شیطانی.
دستاورد‌های مهدویِ انقلاب و نظام ما
انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران با بنیانگذاری و هدایت و رهبریِ نایب امام زمان (عج) تاکنون برکات و دستاورد‌های مهدویِ عظیمی داشته است.
برخی از این برکات عظیم که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ابعاد آن‌ها را تشریح فرموده‌اند، از این قرارند:
- انقلاب اسلامی باطل کننده‌ی برداشت‌های غلط از انتظار
- برداشته شدنِ اولین قدم براى نزدیک شدنِ ملتهاى مسلمان به عهد ظهور به وسیله‌ى ملت ایران
- انتظار واقعی در نتیجه انقلاب اسلامى
- حرکت ملت ایران در جهت آرمان‌های مهدوی
- وجود فضاى امام زمانی در کشور ما
- شعار‌های مردم ما، شعارهاى امام زمان (عج)
- نظام اسلامىِ ما پرتو کوچکى از حکومت حضرت بقیه‌اللَّه (عج)
- اعتقاد به نگاهِ پدرانه‌ى حضرت بقیه‌اللَّه (عج) مایه‌ی قوت قلب ملت ایران
- توجه حضرت مهدى به ملت ایران
- تشکیل نظام جمهورى اسلامى یکى از مقدمات ظهور
- ملت ایران، منتظران واقعی
- مطرح شدنِ مکررِ مضاعفِ نام مبارک حضرت بقیه‌اللَّه (عج) در نتیجه انقلاب ما
- ایستادگی‌های ملت ایران به برکت نام مبارک حضرت بقیه‌اللَّه (عج) و توجهات آن بزرگوار
به امید آنکه انقلاب اسلامی ایران و جمهوری اسلامی ایران با سکانداری نایب امام زمان (عج) زمینه‌سازِ انقلاب و حکومت مهدوی گردد و امیدواریم هر چه زودتر ولی‌فقیه پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش، حضرت صاحب‌الزمان (عج) بسپارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات