صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۲۱

نقش انقلاب اسلامی در زمینه سازی دولت مهدوی و ظهور بقیه اللّه (عج)

انتظار، دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی ای است که باید بیاید بوسیله خود همین انسان‌ها، با کمک همین انسان‌ها سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند... آماده باید بود برای این کار. تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است.
پایگاه بصیرت / سید حسن محمدی طباطبایی

زمینه سازی حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) نیازمند برنامه ریزی و بهره مندی از یک پکیج کامل مقدمات تشکیل یک حکومت فراگیر الهی در گستره جهانی می باشد که از جمله آن مقدمات، بهره مندی از نیروهای امتحان پس داده و غربال شده است.

در روایات اسلامی وارد شده که یاران اصلی حضرت مهدی(عج) ۳۱۳ نفر( فرمانده)... است. جابربن یزید جعفی، ضمن حدیث مفصلی از امام باقرعلیه السلام، در بیان برخی نشانه های ظهور نقل می کند که «و یجییء واللّه ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاً فیهم خمسون امراة یجتمعون بمکة علی غیر میعاد قزعا کقزع الخریف یتبع بعضهم و هی الآیة الّتی قال اللّه : «أینما تکونوا یأت بکم اللّه جمیعا إنّ اللّه علی کلّ شی ء قدیر...» به خدا سوگند، سیصد و سیزده نفر می آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد.

همچنین در روایاتی دیگر، یاران حضرت را هزاران عاشق و یار متقی معرفی می کنند... امام صادق(ع) می فرماید: « مایَخرُجُ إِلّا فِی أَوَّلِهِ قَومٌ وَ ما یَکُونُ أُولُوا القُوَّةِ أَقَلَّ مِن عَشَرَةَ آلافٍ؛ امام زمان علیه السّلام خروج و ظهور نمی کند، مگر همراه یاران نیرومند و رشید و این یاران کمتر از ده هزار نفر نیستند / بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۲۳

در برداشت کلی از این گونه روایات، تنها تعداد یاران حضرت مشخص و دستگیر مخاطب می شود، ولی نکته مهم تر که عموماً مغفول واقع می شود، این است که تربیت و پرورش این تعداد نیرو(هر تعدادی که باشد) نیازمند بستر سالم اجتماعی و رشد خرد جمعی جامعه و همچنین شکل گرفتن فرهنگ مهدویت در جامعه است. با این نگاه، می توان در پس اعداد و ارقام مربوط به یاران اصلی حضرت مهدی(عج) افراد فروانی از متدینین جامعه که در تشکل فرهنگ مهدویت و بستر تربیت آن تعداد یار خاص نقش داشته اند را مشاهده کرد.

با این مقدمه، می توان به اهمیت و ارزش مندی انقلاب اسلامی ایران در ایجاد این زمینه و ارزش اقدام امام خمینی(ره) در این برهه تاریخی از حیات بشر پی برد. در عصر معاصر و با توجه به سرسپردگی حکام زمان پهلوی به ایادی ظلم و ستم و استکبار جهانی و حکومت فاسق و فاجر شاهنشاهی ایران، ابر مردی از سلاله پاک پیامبر(ص) و شاگردی راستین از مکتب امام صادق(ع)، با تاسی از فلسفه نهضت انسان ساز و جامعه ساز عاشورا، با توکل به خدا و استعانت از درگاه ایزد منان در مقابل این دستگاه فاجر و فاسق و سرسپرده، قد علم کرد و با انتقاد از نحوه حکومت طاغوت زمان و مقابله با فراموشی و کم توجهی به آرمان های دین مبین اسلام و در راستای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) دست به قیام زد.

 طبق وعده الهی؛ ولینصرنّ اللَّه من ینصره، اگر برای خدا کار کنید، خدا به شما کمک خواهد کرد(سوره حج آیه ۴۰) انسان‌هایی پاک طینت و شیفته مکتب الهی اسلام، به یاری این پیر عالم و عارف، شتافته و ریشه ظلم و ستم و حکومت فسق و فجور را در هم پیچیده و پایه‌گذاری یک حکومت اسلامی به رهبری فقیهی جامع‌الشرایط را بنا نهادند.

انقلاب ۵۷ ایران انگیزه‌ای برای قیام، جز زمینه سازی ظهور و تشکیل حکومتی بر مبنای شرع مقدس اسلام نداشت. در این زمینه در طی ۴۲ سال اخیر، با ترویج آموزه های اسلام راستین، تبلیغ و تبیین معنا و مفهوم ظهور، ویژگی های یاوران حضرت حجت و مولفه های زمینه سازی حکمت جهانی حضرت مهدی(عج)، در صدد تربیت انسان‌هایی برای نیل به این مهم پرداخت. که نمونه های بارز آن را در طی این مدت به عینه به نظاره نشسته ایم. از جمله؛

۱- مدافعان شریعت:

پایه گذاری فراگیر نهضت تربیت دانش آموختگان علوم اسلامی( چه طلاب داخلی و چه طلاب خارجی) و گسترش احداث حوزه های علمیه در تمام جغرافیای کشور و حتی در دورترین نقاط ایران، در راستای تربیت جوانان مومن و متعهد با انگیزه دفاع از آموزه های دینی اهل‌بیت و جهاد علمی فراگیر دینی و مقابله با هجمه های معاندان و فرقه های انحرافی که در صدد ضربه زدن به دین و آموزه های الهی اسلام هستند.به عینه همه شاهد بوده ایم که از اوایل انقلاب تاکنون به مثابه مدافعان واقعی شریعت، هر کجا که لازم بوده در عرصه های مختلف وارد عمل شده و در کنار مردم و به اقتضای زمان، به فعالیت های انقلابی، سیاسی، اجتماعی و جهادی پرداخته و در مقابل نامحرمان انقلاب، ایستادگی کرده اند. نمونه های بارز تربیت یافتگان این مکتب و مدافعان شریعت را می‌توان عالمان بلاد مختلف ایران و امثال شیخ زکزاکی در نیجریه، سید حسن نصرالله در لبنان و... را نام برد.

۲- مدافعان وطن :

چنانکه اشاره شد انقلاب اسلامی ایران تأسی گرفته از حماسه کربلا بوده است و لازمه چنین اثرپذیری، تربیت افرادی با روحیه جهادی، تحت تشکل های نظامی متنوع، در راستای دفاع همه جانبه از آرمان‌های نهضت انقلاب اسلامی می باشد. این مقوله هم به مانند مقوله اول(مدافعان شریعت) به درستی بذر افشانی شد و نمونه آن را در جنگ هشت ساله دفاع مقدس که قدرت های دنیا در پشت قواره صدام، در صدد براندازی نظام اسلامی ایران برآمدند و با رشادت شهدایی چون چمران، همت، کشوری، شیرودی و... تمام نقشه های آنان نقش بر آب شد، به نظاره نشستیم... به مدد حضور چنین افراد پاکباخته ای در بدنه قوای مسلح کشور، امروزه نیروهای نظامی کشور ایران به چنان اقتدار و بالندگی رسیده اند که در راستای دفاع از جغرافیای کشور و دفاع از مبانی و معارف و مقدسات دینی اسلام، هراسی در دل نداشته و هر روز فن‌آوری نظامی جدید و بازدارندگی قدرتمندی(در موشکی و پدافند هوایی، قدرت دریایی، انرژی هسته ای و...) را از این مجاهدان انقلاب خمینی کبیر شاهد هستیم که نمونه بارز آن را در نابودی اخیر بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق شاهد بودیم.

۳- مدافعان حرم :

چنانکه در مقوله قبل بیان شد، از جمله بذرهای کاشته شده نهضت امام راحل تربیت محافظان نظامی قدرتمند در راستای صیانت از کشور و مکتب بود که در یک مرحله به صیانت داخلی از اراضی میهن اسلامی پرداخته و در مرحله ای دیگر، افق نگاه خود را بالاتر برده و فرامنطقه ای، جهت صیانت از مقدسات اسلامی در اقصی نقاط جهان، کوشش می کنند. نمونه بارز آن را در ماجرای توحش جدید قرن بیستم که توسط ارازل و اوباش تروریست، تحت عناوین مختلف داعش، النصره، القاعده و... نظاره گر بودیم. داعشی که در صدد اهانت به مقدسات برآمده بود و از هیچ جسارتی ابایی نداشت و در پشت پرده توسط استکبار جهانی ایجاد شده و حمایت می شد، در مقابل شیر مردان تربیت یافته انقلاب اسلامی ایران( نظامیان خبره و جوانان و نوجوانان بسیجی دهه هشتاد و نود، در داخل و خارج ایران) تحت لوای مقاومت اسلامی با عنوان زیبنده مدافعان حرم، کاری از پیش نبرده و به زباله دان تاریخ پیوستند. از جمله این مجاهدان بدون مرز و انقلابی و مدافع حقیقی شریعت، وطن و حرم که تمام دنیا به قدرت نظامی و استراتژیک آن اذعان دارد، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که مقام معظم رهبری در وصف شخصیت ایشان فرمودند : او نمونه برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه او در همه این سالیان بود.

۴- مدافعان سلامت:

یکی دیگر از مولفه های انقلاب اسلامی ایران که داعی پیاده کردن حکومت اسلامی و زمینه سازی ظهور دارد، با تأسی از نهضت کربلای حسینی(ع)، تربیت نیروهای مجاهدی است که در راستای حفظ جان انسان های جامعه، احساس مسولیت کرده و در هر لحظه که به وجود آنها نیاز باشد، در میدان حاضر می شوند و آنها قشر پزشک و پرستارهای فرهیخته و مکتبی هستند( که در این انقلاب و با همین مکتب اسلامی و انسانی پرورش یافته اند) که در وهله های مختلف چه در ماجراهای ابتدای انقلاب، چه در هشت سال دفاع مقدس، چه در جبهه سوریه و در کنار مدافعان حرم و چه در مرحله حساس کنونی و برای مقابله با ویروس منحوس کرونا، حقیقتاً و به معنای واقعی کلمه نقش مدافعان سلامت جامعه را ایفا می کنند و زینب وار در رسیدگی به حال بیماران کوتاهی ننموده و دلسوزانه به وظیفه انسانی و ذکات علمی خود عمل می کنند.

این تنها گوشه هایی از انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور بود.

حال که قرار است انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ظهور باشد، وظیفه ما در قبال ظهور حضرت و انتظار فرج حضرت چگونه باید باشد؟

رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در این رابطه( پیرامون معنای انتظار فرج) با تأسی از آیات و روایات، راه را به ما نشان داده و فرموده اند:

انتظار فرج این نیست که انسان بنشیند، دست به هیچ کاری نزند، هیچ اصلاحی را وجهه همت خود نکند، صرفاً دلخوش کند به اینکه ما منتظر امام زمان(عج) هستیم؛ اینکه انتظار نیست. انتظار چیست ؟ انتظار دست قاهر قدرتمند الهی ملکوتی ای است که باید بیاید بوسیله خود همین انسان‌ها، با کمک همین انسان‌ها سیطره ظلم را از بین ببرد و حق را غالب کند و عدل را در زندگی مردم حاکم کند و پرچم توحید را بلند کند؛ انسانها را بنده واقعی خدا بکند. آماده باید بود برای این کار. تشکیل نظام جمهوری اسلامی یکی از مقدمات این حرکت عظیم تاریخی است. هر اقدامی در جهت استقرار عدالت، یک قدم به سمت آن هدف است. انتظار معنایش این است. انتظار حرکت است. انتظار سکون نیست. انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است؛ انتظار آمادگی است... و خدای متعال نعمت داده است به مردم عزیز ما، به ملت ایران، که توانسته اند این قدم بزرگ را بردارند و فضای انتظار را آماده بکنند. این معنای انتظار فرج است.( انسان ۲۵۰ ساله ص ۳۹۴).

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات