صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۳۷

کناره‌گیری سندرز؛ زنده شدن رقابت ترامپ و اوباما؟

با کناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، حالا می‌توان جو بایدن را رقیب اصلی ترامپ برای ریاست جمهوری دانست؛ هرچند برخی معتقدند کاندیدای اصلی مخالفان ترامپ هنوز به صحنه نیامده است، اما می‌توان شاهد تقابل دوباره اوباما و ترامپ را به انتظار نشست.



۲۰ فروردین رقابت‌های انتخاباتی آمریکا وارد فاز جدیدی شد. اعلام رسمی سندرز از کناره‌گیری رقابت با جوبایدن برای کسب کاندیدای حزب دموکرات به‌منظور رقابت با ترامپ خبری بود کمی دور از انتظار بود؛ زیرا توقع می‌رفت سندرز علی‌رغم عقب افتادن از بایدن در کسب آرای لازم در ایالت‌ها، اما تا پایان به رقابت ادامه دهد و از این فرصت برای بیان شعارهایش استفاده کند.

بیمه همگانی؛ شعار نخست سندرز
سندرز که به داشتن تفکرات چپ و سوسیالیست مشهور شده بود، بر بسیاری از خدمات رفاهی و بیمه همگانی تمرکز کرده بود. داستان کرونا و عیان شدن ضعف خدمات بهداشتی و گرانی آن در سراسر آمریکا نگاه‌ها را به شعار‌های سندرز بیش‌ازپیش جلب شده بود.
برنی سندرز، سناتور چپ‌گرای آمریکایی با ایده‌های سوسیالیستی و شعارهایش در مورد «بیمه همگانی رایگان برای همه» و بخشودگی وام‌های تحصیلی توانسته بود از طرفی قلب میلیون‌ها جوان آمریکایی را تسخیر کند و از طرف دیگر مایه تمسخر سیاستمداران وقت در آمریکا قرار می‌گرفت.

ترامپ خوشحال یا ناراحت؟
ساعاتی پس از کناره‌گیری سندرز از رقابت‌های انتخاباتی ترامپ در توئیتی نوشت: «به لطف الیزابت وارن، برنی سندرز [از انتخابات]بیرون رفت! اگر به خاطر او نبود، برنی می‌توانست تقریباً در روز سه‌شنبه بزرگ تقریباً در همه ایالت‌ها پیروز شود. قضیه درست همان‌طوری که دموکرات‌ها و کمیته ملی حزب دموکرات می‌خواستند، به پایان رسید؛ مانند افتضاح هیلاری کلینتون حقه‌باز. طرفداران برنی باید به حزب جمهوری‌خواه ملحق شوند.»
هرچند ترامپ در این توئیت به کناره‌گیری سندرز از این کار استقبال کرده و کنایه‌هایی هم به دموکرات‌ها زده است، اما به نظر می‌رسد این استقبال وی صرفاً نمایشی است و روز بدی برای رئیس‌جمهور پوپولیست آمریکا بوده است. از شواهد این‌گونه برمی‌آید که وی تمایل داشت رقیب انتخاباتی‌اش سندرز باشد، نه بایدن و احتمالاً همین مسئله هم انگیزه اصلی وی از اتهاماتی باشد که به دموکرات‌ها مبنی بر حذف سندرز وارد می‌کند.
اگر سندرز به‌عنوان نامزد نهایی حزبش انتخاب می‌شد، به دلایل متعددی شانس کمتری در مقابل ترامپ داشت و علت آن نیز افکار خاص وی است که طیف بزرگی از دموکرات‌ها آن را برنمی‌تابند و به‌شدت با آن مخالف هستند؛ اما چنین مخالفت شدیدی با بایدن در میان طیف طرفدار سندرز و دیگر نامزدان وجود نداشت.
یکی از دلایل مخالفت‌های درون‌حزبی انتقادات تند سندرز به اسرائیل است که همیشه مورد اعتراض هواداران پر و پا قرص این رژیم در میان دموکرات‌ها بوده است و جدا از آن‌هم به احتمال زیاد لابی اسرائیلی بیکار نمی‌نشست و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پیروزی سندرز می‌کرد.
البته ناگفته نماند تلاش لابی اسرائیل برای حمله به سندرز چندان هم ساده نیست؛ زیرا برنی سندرز یک یهودی است و اگر وارد کاخ سفید شود نخستین رئیس‌جمهور غیر مسیحی آمریکا خواهد شد. با وجود این، او منتقد جدی دولت اسرائیل و شخص نتانیاهو است. سندرز در جریان مناظره خود در کارولینای جنوبی که شبکه سی‌بی‌اس برگزار کرد گفت چند ماهی هم در اسرائیل زندگی کرده و به یهودی بودن خود افتخار می‌کند. اما متأسفانه، این روز‌ها به طرز تراژیکی، اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو اداره می‌شود که یک نژادپرست است. سخنان سندرز در خصوص یهودی بودنش و از آن‌سو مخالفت با برخی اقدامات کابینه کنونی اسرائیل یکی از موضوعات مورد توجه رسانه‌های آمریکاست.

کینه بی‌بی‌سی از سندرز
بسیاری از رسانه‌های مشهور جهان، در این چند ماه فضاسازی عجیبی علیه سندرز را دنبال کرده بودند و آن‌هم یک دلیل بیشتر نداشت، انتقاد‌های سندرز از سرمایه‌داری و لیبرالیسم.
به این جملات بی‌بی‌سی پس از کناره‌گیری سندرز دقت کنید: برنی سندرز، سناتور و عضو حزب دموکرات ایالات‌متحده آمریکا از رقابت بر سر نامزدی مقام ریاست جمهوری این کشور کنار کشید.
آقای سندرز به دلیل مواضع متفاوت و غیرمعمول اقتصادی و اجتماعی‌اش در جامعه آمریکا، از سوی منتقدانش سوسیالیست توصیف می‌شود. با کناره‌گیری این چهره جنجالی، جو بایدن از حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌شود. 
بی‌بی‌سی با استفاده از الفاظی، چون مواضع غیرمعمول اقتصادی و اجتماعی، چهره جنجالی، سوسیالیست؛ نتوانست حتی در روز کناره‌گیری سندرز موضع خود را نسبت به رقیب جوبایدن در خفا نگه دارد.

سندرز و تولد یک جنبش مردمی جدید
بسیاری از شخصیت‌های مشهور جهان معتقدند سندرز توانست در قالب رقابت‌های انتخاباتی یک جریان فکری ویژه‌ای را در آمریکا شکل دهد.
نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان شناس مشهور جهان در این خصوص گفت: «حالا رایج است که بگویند کمپین برنی شکست خورد. به نظرم این اشتباه است. به نظرم یک موفقیت خارق‌العاده بود که کاملاً عرصه مباحثه و گفتمان [عمومی]را تغییر داد. موضوعاتی که تا دو سال قبل غیرقابل‌تصور بود، اکنون در مرکز توجه هستند. از نظر حاکمیت، بدترین گناه برنی طرح‌های سیاسی پیشنهادی‌اش نیست بلکه این واقعیت است که توانست جنبش‌های مردمی را الهام ببخشد.
جنبش‌هایی که از قبل هم در حال پیشرفت بودند؛ جنبش تسخیر٬ جنبش جان سیاهان مهم است و... و آن‌ها را به جنبش‌هایی فعال تبدیل کند که فقط هر دو سال یک‌بار برای فشار یک دکمه به صحنه نمی‌آیند بلکه مستمراً فعالیت دارند؛ و این می‌تواند دولت بایدن را هم تحت تأثیر قرار دهد.»
حتی «جو بایدن» هم در پیامش بعد از کناره‌گیری سندرز بر مسئله جریان سازی او تأکید کرد: «ما می‌دانیم چقدر سخت بود. تو منافع کشور و ضرورت شکست دونالد ترامپ را بر همه‌چیز تقدم دادی. می‌دانم که این تصمیم، برای وی چقدر دشوار بود و برای میلیون‌ها هوادار وی به‌ویژه رأی‌دهندگان جوانی که از برنامه‌های مترقی که او در رقابت‌ها، الهام و انرژی گرفته و وارد سیاست شده‌اند، چه سخت است. برنی در سیاست، کاری نادر انجام داده است. او فقط یک کارزار سیاسی را اجرا نکرده است. او جنبشی ایجاد کرده است و اشتباه نکنید، معتقدم که این حرکتی است که امروز به‌اندازه دیروز قدرتمند است. این یک چیز خوب برای ملت و آینده ما است.»

بازگشت اوباما به رقابت‌های انتخاباتی؟
یکی از حاشیه‌های مهم کناره‌گیری سندرز گمانه‌زنی‌ها در خصوص بازگشت اوباما به صحنه رقابت‌های انتخاباتی برای حمایت از جو بایدن بود. تاکنون اوباما از هیچ نامزد دموکراتی حمایت نکرده بود، اما انصراف سندرز این فرصت را در اختیار اوباما می‌گذارد تا به‌صورت جدی وارد میدان شود.
جیم مِسینا مدیر سابق مبارزات انتخاباتی اوباما در مصاحبه با NBC اعلام کرد: «انصراف سناتور برنی سندرز از مبارزات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، امکان «حمایت همه جانبه» رییس‌جمهور سابق و همسرش از معاون اول سابقش را فراهم کرد... این حرکت برنی سندرز به دو قدرت عمده حزب دموکرات، باراک و میشل اوباما، اجازه مشارکت مستقیم در حمایت از بایدن را خواهد داد... منظور من این است که مردم فراموش نکنند که میشل اوباما محبوب‌ترین شخصیت سیاسی کشور تا این لحظه است. همراهی باراک و میشل اوباما برای جذب آرا سرگردان و طرفداران ضروری به نظر می‌رسد. خصوصاً آرا سرگردان زنان که در سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات روی برگرداندند، اما در ۲۰۱۸ عامل پیروزی نانسی پلوسی در مجلس نمایندگان شدند.»

جمع‌بندی
با کنار رفتن سندرز و وجود رقیبی به نام کرونا در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، حالا نگاه‌ها بیش از پیش به جوبایدن پیر و کم جذبه است. نگفته نماند برخی معتقدند جوبایدن این‌قدر ضعیف است که ممکن است مخالفان ترامپ کاندید دیگری پشت‌صحنه دارند و برای روز‌های آخر گذاشته‌اند.
 
راسخون
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات