صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۵۸

کارآمدی نظام ولایی در بسیج عمومی

به همین دلیل در ۴۰ سال گذشته، تمام مخالفان نظام ولایت فقیه، تلاش کرده‌اند نظام جمهوری اسلامی با محوریت ولی‌فقیه را نظامی ناکارآمد معرفی کنند؛ البته ناگفته نماند تلاش دشمنان و مخالفان فقط در حوزه‌های نظری، تبلیغی و جنگ نرم نبوده است، بلکه آنان از هیچ کوشش عملی برای ناکارآمد کردن نظام ولایت فقیه دریغ نکرده‌اند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ دکتر یدالله جوانی
میزان قدرت «بسیج عمومی» نظام‌های سیاسی، با میزان «کارآمدی» آن نظام‌ها ارتباط مستقیم دارد؛ درواقع نظام سیاسیِ دارای قدرت بسیج‌کنندگی عمومی بیشتر، از کارآمدی بیشتری هم برخوردار است. اکنون عمده نظام‌های مدرن غربی، حقانیت و مشروعیت خود را از مفهومی به نام «کارآمدی» می‌گیرند. در ادبیات سیاسی معاصر، «کارآمدی» معیار اصلی اعتبار و برتری یک نظام سیاسی نسبت به دیگر نظام‌ها به حساب می‌آید؛ به همین دلیل در ۴۰ سال گذشته، تمام مخالفان نظام ولایت فقیه، تلاش کرده‌اند نظام جمهوری اسلامی با محوریت ولی‌فقیه را نظامی ناکارآمد معرفی کنند؛ البته ناگفته نماند تلاش دشمنان و مخالفان فقط در حوزه‌های نظری، تبلیغی و جنگ نرم نبوده است، بلکه آنان از هیچ کوشش عملی برای ناکارآمد کردن نظام ولایت فقیه دریغ نکرده‌اند. با توجه به معنی و چیستی کارآمدی از یک سو و تأمل در رفتارهای ۴۰ سال دشمنان و مخالفان در قبال نظام ولایی از دیگر سو، حجم گسترده تلاش‌ها برای ناکارآمد کردن و ناکارآمد معرفی کردن نظام دینی مشخص می‌شود. کارآمدی یک نظام سیاسی، در گروی سودمندی آن برای مردم است؛ میزان رضایت مردم از حکومت خود، تابع میزان سودمندی آن نظام برای مردم است. در هر جامعه‌ای با توجه به اهدافی که در حوزه‌های گوناگون تعریف می‌شود، میزان کارآمدی سیستم سیاسی، تابع میزان تحقق اهداف تعریف‌شده است؛ تحقق این اهداف به لحاظ کمی و کیفی، ارتباطی تنگاتنگ با دو شاخص مهمِ میزان امکانات و موانع دارد. حال با توجه به روشن شدن مفهوم کارآمدی و چگونگی تحقق آن، رفتار دشمنان و مخالفان نظام دینی در ناکارآمد شدن و ناکارآمد معرفی کردن این نظام طی ۴۰ سال گذشته را می‌توان در محورهای زیر خلاصه کرد:
۱ـ بالا بردن سطح انتظارات عمومی از نظر تبلیغات، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و رفاه عمومی (بسیار فراتر از امکانات کشور)؛
۲ـ جلوگیری از دست‌یابی نظام جمهوری اسلامی به امکانات از طریق اعمال تحریم‌ها و فشارهای حداکثری؛
۳ـ ایجاد موانع و کارشکنی‌ها از طریق عوامل نفوذی، ایجاد اخلال‌های امنیتی، بی‌ثبات‌سازی، تحمیل جنگ، راه‌اندازی غائله‌های تجزیه‌طلبی و راه انداختن فتنه‌ها و آشوب‌های خیابانی.

هرچند «مشروعیت»، «حقانیت» و «نظام ولایت فقیه» از کارآمدی آن به معنای مصطلح امروزی که در امور صرفاً مادی و دنیایی خلاصه می‌شود، سرچشمه نمی‌گیرد، با وجود تمام تلاش‌های دشمنان و مخالفان طی ۴۰ سال گذشته، اکنون جهانیان و انسان‌های باانصاف، نظام ولایت فقیه را نظامی کاملاً کارآمد ارزیابی می‌کنند. حقانیت و مشروعیت ولی‌فقیه، به دلیل وجود دو ویژگی بنیادین «علم» و «عدالت»، به نیابت عامه از امام معصوم(ع) برای تشکیل حکومت در عصر غیبت (طبق اندیشه سیاسی شیعه) برمی‌گردد.
 
اکنون پرسش اصلی این است که نظام ولایت فقیه مشروع و برخوردار از حقانیت در ایران، با وجود تمام کارشکنی‌ها و توطئه‌های دشمنان برای ناکارآمد شدن، چگونه به کارآمدی خیره‌کننده دست یافته است؟
اگر این نظام ناکارآمد بود، به طور قطع چهل‌ساله نمی‌شد و چنین در حوزه‌های گوناگون پیشرفت نمی‌کرد؛ اگر این نظام ناکارآمد بود، به یک قدرت منطقه‌ای و دارای قدرت دفاعی در سطح بازدارندگی نظامی تبدیل نمی‌شد؛ درنهایت اینکه، اگر این نظام ناکارآمد بود، در مواجهه با بحران جهانی کرونا که کشورهای صنعتی و پیشرفته غربی و مدعی کارآمدی را به زانو درآورده است، این‌گونه نمی‌درخشید. بدون تردید یکی از عوامل اصلی این کارآمدی، به قدرت بسیج‌کنندگی عمومی ولایت فقیه برمی‌گردد؛ به عبارت دیگر، اساساً خود امر بسیج اجتماعی و هدایت عمومی برای خیزش فراگیر به منظور انجام کارهای بزرگ،‌ یکی از حوزه‌های اصلی کارآمدی ولایت فقیه است. این بسیج عمومی از ناحیه حضرت امام خمینی(ره)،‌ در اصل پدیدآیی انقلاب اسلامی و پیروزی آن به‌خوبی مشاهده شد. اگر حضرت امام(ره) این کارآمدی در بسیج و هدایت عمومی مردم را نداشت، امکان پیروزی انقلاب اسلامی هم نبود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه اول، ‌بسیاری از توطئه‌های دشمنان و مخالفان، از قبیل غائله‌های تجزیه‌طلبی و بی‌ثبات‌سازی،‌ جنگ تحمیلی و ترورهای فراگیر، همگی با همین قدرت بسیج‌کنندگی مردم از سوی ولی‌فقیه با شکست مواجه شد. در طول سه دهه بعد از رحلت حضرت امام(ره) نیز، رهبر معظم انقلاب در صحنه‌های گوناگون همانند رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ‌با همین کارآمدی در بسیج عمومی کارهای بزرگی را به نتیجه رسانده‌اند. آخرین نمونه از این نوع کارآمدی را می‌توان در رزمایش کمک‌های مؤمنانه به آسیب‌دیدگان از شیوع ویروس کرونا ملاحظه و مطالعه کرد. معظم‌له با یک فراخوان عمومی،‌ ایران را به نمایشگاهی بزرگ برای خلق صحنه‌های حماسی از رزمایش کمک‌های مؤمنانه تبدیل کردند؛  صحنه‌هایی که نمونه‌هایش فقط در دوران دفاع مقدس، به اقتضای آن دوران خلق شده بود. بسیار روشن است که چنین نظامی، ‌هرگز شکست نخواهد خورد و روزی تمام اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، ازجمله ساخت تمدن‌ نوین اسلامی، تحقق خواهد یافت؛ چراکه ولایت فقیه با این کارآمدی بی‌نظیر در حوزه بسیج عمومی که ریشه در اعتقادات و باورهای دینی دارد،‌ تمام موانع را از سر راه حرکت به سمت قله‌های عزت،‌ افتخار و شکوفایی برمی‌دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
0
1
باسلام.سردار طیّب الله/ایران اسلامی بعد 40 سال بحمدلله در شاخۀ امنیتی،دفاعی،نظامی و پدافند غیرعامل و.. -علیرغم تحریمها-در پرتو روحیۀ"انقلابی،ولایی،جهادی" و تحت مدیریت مستقیم ولایت عُظمی خیلی خوب درخشیده،امّا در شاخۀ اقتصادی،معیشتی،فرهنگی،اجتماعی و.. که عمدتاً تحت مدیریت مستقیم دولتهای"لیبرال مسلک" بوده تُپُّق زده و گریپاژ شدیم!لذا این را باید با اصلاحات ساختاری و روی کار آوردن"دولت انقلابی و حزب اللهی و جوان"درخشنده نماییم.إن شاءالله..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات