صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۵۵

نشریه آمریکایی: مخالفت واشنگتن با اعطای وام به ایران کاری شیطانی است

یک نشریه آمریکایی مخالفت واشنگتن را با اعطای وام صندوق بین المللی پول به ایران، ناشی از دیدگاه های شیطانی آمریکا و آن را متاثر از "بهانه ای نخ نما" خواند
نشریه آمریکایی: مخالفت واشنگتن با اعطای وام به ایران کاری شیطانی است
نشریه محافظه کاران آمریکا همچنین نوشت ایرانی ها همواره به خاطر خواهند داشت که دولت آمریکا در شرایط بحرانی، برای رفع مشکلاتشان یک قدم هم برنداشت. 
برای نخستین بار در 60 سال گذشته، ایران تلاش کرده است از صندوق بین المللی پول (IMF) وامی دریافت کند تا با شیوع ویروس کرونا مقابله کند؛ اما گزارش ها حاکی است که آمریکا با آن مخالفت کرده است. 
طرفداران کاهش تحریم های ایران نیز تایید کرده اند ایران برای کنترل کرونا باید به تمام منابع دسترسی داشته باشد و لذا از صندوق بین المللی پول خواسته اند با درخواست ایران موافقت کند.  
هادی قائمی، یک فعال امور حقوق بشر ایران ماه گذشته با درخواست برای کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران گفته بود: زمانی بسیار خطیر است. دولت آمریکا باید به زودی تمام تحریم هایی را که انتقال کالاهای انسان دوستانه را به ایران تحت تاثیر قرار می دهد، لغو کند از جمله تحریم های بانکی. واشنگتن همچنین باید درخواست ایران را برای دریافت وام ضروری تصویب کند. 
بهانه رسمی آمریکا برای مقابله با وام IMF  آن است که دولت آمریکا مدعی است ایران به این وام نیاز نداشته و اعطای وام، به تهران اجازه می دهد منابع مالی را صرف حمایت از گروه های نیابتی خود کند. این مساله، بهانه ای بسیار نخ نما است، و اعتباری ندارد. دولت ایران برای کنترل شیوع کرونا هرگونه شرایط تشویقی را دارا است. این فرضیه که ایران از این وام برای ارسال پول بیشتر به گروه های نیابتی اش استفاده خواهد کرد، از دیدگاه مضحک و ایدئولوژیک به این کشور ناشی می شود. تندروهای ضد ایران (در دولت آمریکا) تصور می کنند که تهران می خواهد از مساله شیوع کرونا به عنوان بهانه ای برای "ماجراجویی" بیشتر بهره ببرد زیرا این چیزی است که آنها امیدوار بوده اند ایران انجام دهد. تندروهای ضد ایرانی تصور می کنند این بهترین فرصت برای آنها است تا رژیم ایران را تغییر دهند، و برای رسیدن به این هدف مایل هستند که کرونا هزاران نفر از افراد بی گناه را بکشد. 
می توان اعطای این وام را تایید و در عین حال درباره نحوه مصرف آن در ایران ضمانت دریافت کرد، و این که پس از آن می توان برای تایید این که وام مورد نظر در موارد اعلام شده مصرف خواهد شد، نظارت کرد: 
"برایان اوتول" یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا در دولت اوباما، می گوید "آمریکا باید ضمانت دهد که درخواست وام ایران را از صندوق بین المللی پول وتو نخواهد کرد تا تهران اقلام انسان دوستانه خریداری کرده و در عین حال واشنگتن برای جلوگیری از هر گونه انحراف (در مصرف وام)، بری این روند نظارت کند." 
برای اطمینان از این که این وام به کار آمده و منافع مردم ایران را بیش از هر چیز دیگر برآورده می کند، راه هایی وجود دارد اما ظاهرا دولت آمریکا برای رسیدن به این راه ها، علاقه ای ندارد. 
مخالفت با اعطای وام IMF به ایران، از مخالفت شیطانی دولت آمریکا برای کاهش تحریم های ضد ایرانی ناشی می شود، و پیشنهادات آمریکا را برای کمک به ایران، به تمسخر می گیرد. هرگاه فرصتی دست داده است تا دولت ترامپ به ویژه با درخواست کمک ایران برای مقابله با کرونا موافقت نهایی خود را اعلام کند، از انجام دادن آن خودداری می کند. دولت آمریکا حتی به هیچ وجه نباید در این مساله دخالت کند تا ایران اجازه یابد از دیگران کمک دریافت کند. تمام آنچه که آنها باید انجام دهند، خودداری از مخالفت با این مساله است اما انتظار چنین چیزی هم از آنها بسیار زیاد است. 
عملکرد دولت ایران در مقابله با شیوع کرونا در نخستین ماه های آن ناقص بوده است، ولی نبودن منابع و تجهیزات که از تحریم ها ناشی می شود نیز مانع آنها شده است. سیاست ما در قبال ایران باعث شده است درد و رنج ملت ایران به میزان چشمگیری تشدید شود، و موافقت با اعطای این وام فرصتی است برای بازسازی بخشی از آن خسارت. البته آمریکا باید تحریم های ایران را نیز لغو کند، اما تا آن زمان نباید مقابل تصویب این وام قرار گیرد. مردم ایران همواره به خاطر خواهند داشت در شرایطی که آنها به کمک های فوری نیاز داشتند، دولت ما حتی یک قدم هم برنداشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات