صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۱۳

اقتصاد جهان ناتوان در برابر کرونا

ویروس کرونا ویروسی نیست که فقط سلامت مردم را تهدید کند[...]

یادداشت: ویروس کرونا ویروسی نیست که فقط سلامت مردم را تهدید کند؛ قدرت و دامنه دربرگیری این ویروس به گونه‌ای است که حتی توانسته است بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان را درهم بشکند.
گزاره‌های خبری؛ 1ـ هزینه همه‌گیری ویروس کرونا برای اقتصاد جهان 4/1 تریلیون دلار یا حدود ۵ درصد تولید ناخالص داخلی است. «یاسویوکی ساوادا» اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیا گفت: «هیچ کس نمی‌تواند بگوید همه‌گیری ویروس کرونا چقدر گسترده خواهد بود و محدودیت‌های اقتصادی چقدر طول می‌کشد. احتمال اختلال‌های مالی شدید و بحران مالی را نمی‌توان نادیده گرفت.» 2ـ وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد: موج شدید آمریکایی‌هایی که درخواست پرداخت حقوق بیکاری خود را ثبت کرده‌اند، این هفته با بیکار شدن 6/6 میلیون آمریکایی ادامه یافته است. هفته گذشته هم با بیکار شدن 3/5 میلیون نفر، بدترین رکورد بیکاری در تاریخ آمریکا به ثبت رسیده بود و حالا نرخ بیکاری این هفته تقریباً دو برابر رکورد هفته قبل شده است. بالاترین نرخ بیکاری هفتگی آمریکا ۶۹۵ هزار نفر در سال ۱۹۸۲ بود. 3ـ کرونا همچنین ضربات سنگینی را به اقتصاد قدرتمند چین وارد کرد؛ ولی اکنون چین در حال بازگشت لرزان به وضعیت گذشته است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: در اقتصاد چین با گذشت شوک اصلی ویروس کرونا، ظهور نشانه‌هایی از بازگشت به وضعیت عادی آغاز شده است؛ اما هنوز ریسک‌هایی جدی پابرجا هستند. 4ـ برآوردهای اولیه آنکتاد (UNCTAD) از خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند زیان هزار میلیارد دلاری برای اقتصاد بین‌الملل به همراه داشته باشد. مؤسسات دیگر زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا را برابر با 0/5 واحد درصد در رشد اقتصاد جهانی اعلام کرده‌اند.
نکته راهبردی؛ یکی از ابعاد تأثیر کرونا بر اقتصاد ایران نیز حوزه منابع انسانی و تأمین اجتماعی است. دولت در این حوزه باید ورود کند و بر اساس تجربه کشورهای دیگر بسته جامع برای حمایت از تولیدکنندگان طراحی و اجرا کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات