صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۳۹
پس از توصیه امام خامنه‌ای برای کمک مؤمنانه به اقشار آسیب‌پذیر اجرا شد

رزمایش مساوات

سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با ابلاغ رسمی، آغاز رزمایش «کمک مؤمنانه» و طرح مساوات را اعلام کرد. این اعلام روز جمعه، یک روز بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب در نیمه شعبان مبتنی بر کمک‌های مؤمنانه مردم برای اقشار آسیب‌پذیر، انجام شد. با ابلاغ رئیس سازمان بسیج مستضعفین و اعلام رمز یا صاحب‌الزمان(عج)، روز شنبه ۲۳ فروردین این اقدام آغاز شد.
بنابراین کاری که تا پیش از این از سوی گروه‌های جهادی و با محوریت مساجد انجام می‌شد، این بار با مدیریت کلان و در پی اجرای امر ولی امر از روز شنبه عملاً آغاز شد.
سردار غلامی معاون هماهنگ‌کننده سازمان بسیج مستضعفین در همین زمینه توضیح داد: مرحله اول این رزمایش تا پایان ماه مبارک رمضان خواهد بود و پس از آن، مراحل بعدی ادامه خواهد شد.
بر اساس این طرح، ۵۴ هزار پایگاه بسیج که در تمام سطح کشور گسترده شده‌اند، اقدام به شناسایی افراد محروم و آسیب‌دیده از تبعات اقتصادی کرونا و سایر مسائل کرده‌اند و در قالب یک سامانه یکپارچه کمک‌های نقدی به این خانواده‌ها اختصاص خواهد یافت.
همچنین کمک‌های اهدایی غیر نقدی مردم نیز در کلیه پایگاه‌های بسیج و مقرهای گروه‌های جهادی بسیج قابل دریافت است.
از سایر موضع‌گیری‌ها و مباحثی که سایر فرماندهان بسیج و سپاه در این حوزه مطرح کرده‌اند هم می‌توان دریافت که طرح مزبور به این منظور انجام می‌گیرد که اولاً، گستره فعالیت‌های جهادی و گروه‌های جهادی بسیج افزایش پیدا کند و از سوی دیگر، چتر این حمایت‌ها در سراسر کشور گسترده و متوازن باشد.
فعالیت‌های آتش به اختیار گروه‌های جهادی بسیج و مساجد به یک مرکز فرماندهی و اتاق عملیات و وضعیت نیاز داشت و از طرفی ممکن بود لکه‌هایی هم در مناطق مختلف زیر پوشش این گروه‌ها قرار نگیرد؛ لذا ساماندهی این امور بر عهده بسیج قرار گرفت. گروه‌های مختلف بسیجی در قالب مساجد تا پیش از این اقدامات خوبی در حوزه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از کرونا داشته‌اند؛ از جمله شناسایی این خانواده‌ها و اقدام برای جلب مشارکت‌های مردمی به منظور رفع نیازهای فوری این اقشار؛ اما بیشتر تمرکز این گروه‌ها به سمت رفع نیازهای مراکز درمانی، همچون ماسک، لباس حفاظتی و اقلام خوراکی بوده و در کنار آن به اقشار محروم هم نظری داشته‌ است.
در این مسیر گروه‌ها و پایگاه‌های بسیج که از قبل اقدامات لازم را برای شناسایی و کمک به جامعه هدف انجام داده‌اند، چند قدم جلوتر هستند.
بر این اساس به نظر می‌رسد بسیج مساجد به پایش محلات خود و شناسایی جامعه هدف نیاز دارند.
در تهران گروه‌های جهادی مسجدمحور بسیاری حضور دارند و فرمانده سپاه تهران هم از هدف‌گذاری رفع مشکل معیشتی حداقل ۳۰ هزار خانوار در این کلان‌شهر خبر داد و فرماندهان سایر شهرها نیز به همین نسبت برآوردهای اولیه را نسبت به طرح داده‌اند؛ اما باید منتظر پایش اولیه و نیز حجم کمک‌های مالی مؤمنانه مردم بود تا وضعیت این طرح را بررسی کرد؛ یعنی نمی‌توان با گذشت سه روز از آغاز چنین رزمایش و عملیاتی از ابعاد مختلف آن سخن گفت. «صبح صادق» بر آن است با بررسی و واکاوی ابعاد این طرح به صورت هفتگی، گزارشی از این فعالیت‌ها را در قالب استانی و منطقه‌ای درج کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات