صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۹۵

آتش‌بس یک طرفه

درحالی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از هفته گذشته آتش بس یک طرفه ای به مدت دو هفته به منظور رسیدن به یک توافق بلندمدت در یمن منعقد کردند[...]

یادداشت: درحالی که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از هفته گذشته آتش بس یک طرفه ای به مدت دو هفته به منظور رسیدن به یک توافق بلندمدت در یمن منعقد کردند، اما تاکنون بارها این آتش بس توسط عربستان سعودی لغو شده و حملات متعددی را در مناطق مختلف یمن صورت داده است.

گزاره‌های خبری: 1- عربستان در حالی مدعی آتش بس در یمن می شود که تاکنون انجام آن از سوی این ائتلاف رعایت نشده است. درکنار این عوامل، جنگ رسانه ای ائتلاف سعودی نیز در حال شکل گیری است. به گونه ای که رویترز گزارشی خلاف واقعیت با این موضوع را که؛ «انصارالله با عربستان سعودی در حال مذاکره برای رسیدن به یک توافق بلندمدت است» به یک‌خط خبری تبدیل کرد. این درحالی است که بین انصارالله و عربستان سعودی هیچ‌گونه مذاکره ای صورت نگرفته است.2- براساس سخنان سخنگوی جنبش انصارالله، این ‌جنبش تنها با پایان حملات سعودی و پایان محاصره یمن، با یک توافق بلندمدت موافقت خواهد کرد. این نشان دهنده دست برتر انصارالله در جنگ اخیر است که این گونه شروط خود را برای طرف مقابل هدف‌گذاری کرده است.

نکته راهبردی: عربستان به دلیل ناکامی در جنگ یمن و هزینه های هنگفت آن، به دنبال راهی برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است. با توجه به کاهش قیمت نفت و همچنین ظهور بیماری کرونا و خروج ناگهانی بسیاری از کارکنان شرکت دفاعیBAE Systems انگلیس از مرکز عملیات هوایی عربستان در ریاض که مسئولیت حفظ و نگهداری بمب افکن‌های ساخت انگلیس را به عهده داشتند؛ این امر به شدت توانایی عربستان سعودی برای عملیات را کاهش داده است و توقف جنگ در این مقطع، ناشی از ناتوانی ائتلاف برای انجام عملیات است. بنابراین انعقاد آتش‌بس نه براساس یک توافق دو طرفه، بلکه در نتیجه ناتوانی این ائتلاف برای انجام عملیات، با توجه به وضع منابع مالی و نظامی آن است و قدرت نظامی انصارالله و پیشروی های آن در مناطق مرکزی منجر به اتخاذ تصمیم اخیر ائتلاف سعودی در اعلام آتش‌بس نمایشی و یک‌طرفه شده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات